Semmi kedved dolgozni? Valójában még mindig a karácsony és a két ünnep közötti időszak körül forognak a gondolataid? Szívesen visszamennél az időben, amikor a lustálkodás, a semmittevés és a szeretteid voltak a porondon? Nem vagy egyedül, ráadásul a jelenségnek neve is van, és még kezelhető is.

A közösségi oldalakban többek között az a jó, hogy tudjuk, nem vagyunk egyedül a problémánkkal. Mint ahogyan például a hosszabb karácsonyi szabadságok és az ünnepek letelte után érzett munkaundorral, amely számtalan humoros bejegyzés forrása lett. Mint például ennek:

Vagy ennek: 

Innen nézve valóban szellemes a dolog, ám megélni annyira már nem.

Nyugi, ez teljesen normális

Bár az orvostudomány egyelőre nem adott hivatalos kifejezést a jelenségnek, a szakértők is rámutatnak arra, hogy ettől még valóban létező dologról van szó.

„Az alatt a 10-14 nap alatt, ami a karácsonyi és az újévi időszakot jelenti, hajlamosok vagyunk túlzásba esni – persze a jobb értelemben véve. Például túl sokat eszünk, iszunk és nem alszunk eleget. Mindez elég ahhoz, hogy előkészítse a terepet az ünnepek utáni nehézségeknek"

 – fogalmazott a CNN-nek dr. Angelos Halaris, a illinoisi Loyola Egyetem pszichiátere és viselkedéskutató professzora.

A január eleji időszakban esedékes munkába való visszatérés és visszarázódás kisebbfajta stresszt okozForrás: Thinkstock

Ezek a nehézségek pedig nem jelentenek mást, mint a január eleji időszakban esedékes munkába való visszatérést és visszarázódást, ami éles váltást jelent a családdal és barátokkal együtt töltött idővel és a semmittevés édes szabadságával. Nem véletlen, hogy mindez általában kisebbfajta stresszt okoz.

„A legtöbbünk számára az ünnepek olyanok, mint egy szép álomvilág, ami a szó legszorosabb értelmében egyik napról a másikra megszűnik. Ez az átmeneti időszak veszteségélményt okoz, és ez tesz bennünket egy kicsit szomorúbbá"

 – magyarázta dr. Halaris.

Ennek az érzésnek a téli időszak is kedvez: a korai sötétedés, a kevés napfény, a hideg és a homály is hozzátesz ahhoz, hogy még borúsabbnak tűnjön minden. Ráadásul januárban kevesebb az örömteli esemény decemberhez képest.

Mi a megoldás?

A szakértők szerint a legjobb, ha fokozatosan szoktatod vissza magad a munkába, és veszed fel újra a szürke hétköznapok tempóját. Állíts magad elé kisebb célokat,  oszd be jól az idődet, és igyekezz tartani magad a határidőkhöz. Jobb, ha nem úszol el már rögtön az elején a feladatokkal, ehhez azonban előretervezés szükséges.

Állíts magad elé kisebb célokat, oszd be jól az idődet, és igyekezz tartani magad a határidőkhözForrás: Thinkstock

Tégy rendet magad körül!  Csomagolópapírokon átgázolva és karácsonyi limlomok között nehéz visszarázódni a hétköznapokba. Takarítsd ki az otthonod, tegyél rendet, vidd le a karácsonyfát, és vele együtt a díszeket is tedd el a szekrény mélyére.

Ne felejtsd el, hogy minden fejben dől el. Lehet panaszkodni arra, hogy milyen rossz most neked, és mennyivel könnyebb és jobb azoknak, akik még a január első hetét is ki tudták venni szabadságnak – vagy akár optimistán is hozzáláthatsz az előtted álló tennivalók sokaságának.  Iktass be kisebb-nagyobb szüneteket, a hétvégéket pedig töltsd együtt a családoddal, a barátaiddal, hogy legyen mit várnod, és hogy néhány nap erejéig visszahozd a karácsony alatt átélt hangulatot és szeretetet.