A városok levegőjét még sétatempóban sem túl egészséges beszívni. De akkor vajon hol sportolj, hogy ne árts magadnak többet a mozgással, mint amennyit használsz?

A szmog, a városok forgalmából eredő füstköd az egyik legegészségtelenebb dolog. Sajnos az időjárási körülmények télen is kedveznek a megjelenésének: a melegebb levegő ugyanis ilyenkor a talajközeli hideg levegő fölött helyezkedik el, lezárja a káros anyagok útját, amelyek így megrekednek a talajszint közelében. Mi pedig jó sokat lélegzünk be a kipufogógázból és az ipari üzemek kéményeiből származó kén-oxidokból, szén-monoxidból, nitrogén-oxidokból és a szálló porból. Köhögünk, és általában rosszabb lesz tőle a közérzetünk. Ez a füstköd, amellett, hogy a kisgyerekekre, az idősekre, a légúti, valamint a szív- és érrendszeri betegségekben szenvedőkre különösen veszélyes, az egészséges emberek szervezetét is megviseli. Nyáron, a napsugárzás hatására a szennyezett levegő ózontartalma is megnövekszik. A már említett vegyi anyagok mellett ilyenkor az ózon hatására is csökken a tüdő kapacitása, és a légutakat ingerlő szennyeződések miatt köhögés, légzési nehézség, vagy akár akut asztmás roham is felléphet. Az ózonban és szennyező anyagokban is gazdag levegő rontja a koncentrálóképességünket, a szemünket, megfájdítja a fejünket és a torkunkat is.

Forrás: Thinkstock

Ki a városból!

Könnyű elképzelni, hogy ha már egy laza séta közben ennyire káros a szervezetedre a szmogos levegő belélegzése, akkor vajon mit tesz veled sportolás közben, amikor jó mélyen, egyenesen tüdőre szívod a szennyező anyagokat. Nem véletlen, hogy senki nem ajánlja, hogy forgalmas helyen, a levegőszennyezésnek kitéve próbáld javítani az erőnlétedet. Nagy Amarilla fitneszedző szerint a városban futni több okból is káros: egyrészt a szmog miatt, másrészt pedig azért, mert az aszfaltos utak az ízületeknek sem tesznek jót. Persze az aszfalt-problémát a parkok természetes talaján kiküszöbölheted, de ilyenkor is érdemes megnézni, hogy a környező utcákból mennyi szmog juthat be arra a területre, amelyet az edzéseidhez kiszemeltél. "A budapesti Margitsziget például kedvelt a futók körében: a Duna vize és a fölötte lebegő pára valamennyire megszűri a levegőt, de még jobb, ha a város külső kerületeinek zöldterületein próbálsz szerencsét" - mondja Amarilla.



Az sem mindegy, mikor sportolsz

Ha túl nehéz megoldani, hogy kijuss a forgalmas területről, játszhatsz a napszakokkal is. Kora reggel és a délutáni csúcs lefutása után, este kisebb a forgalom, ilyenkor a szmog sem akkora. Nagy Amarilla azonban arra is figyelmeztet, hogy ne csak a praktikum vezessen, amikor az edzés időpontját kiválasztod: "Van, aki reggel a legaktívabb, neki jó lehet, ha még munkába indulás előtt, korán lefutja az adagját. Mások viszont nem érzik jól magukat a reggeli edzéstől, nekik inkább az esti időpontok valók". Figyeld meg, hogy mikor vagy erőd teljében, és eszerint válassz! Persze figyelj arra is, hogy az esti sötétben mennyire biztonságos a környék, valamint a hazavezető út.

Forrás: Thinkstock

A teremedzés a megoldás?

Sajnos az edzőtermi edzés sem ad teljes biztonságot. A legrosszabb helyzetben azok vannak, akik szuterénben lévő edzőterembe járnak, hiszen itt az ablakok nagyjából a kipufogók magasságában vannak, tehát szinte direktben kapják a gázokat. Nagy Amarilla szerint ezekben a régi típusú edzőtermekben a rossz levegő mellett a penész is gondot jelent - különösen akkor, ha a szmog miatt ritkán nyitnak ablakot, így nagy lesz a páratartalom a teremben. A megoldás az lehet, ha profi légkondicionáló berendezést szerelnek fel, amely a szennyező anyagok kiszűrésére is képes. A magasabban fekvő edzőtermek ennél valamivel jobbak, ám itt sem igazán előnyös, ha az ablakok forgalmas utakra nyílnak. Persze a légkondicionáló berendezés a legtöbb teremben alapnak számít, Amarilla azonban saját tapasztalatai alapján arról mesél, hogy a vendégek maguk is megosztottak ebben a kérdésben: van, aki inkább az ablaknyitásra, mások a légkondi nyújtotta egyenletes hőmérsékletre szavaznak. A termek üzemeltetőinek azonban érdemes odafigyelni a légkondicionáló berendezések rendszeres tisztítására, hiszen az elhasználódott, elkoszolódott berendezés maga is fertőzések terjesztője lehet.



Amikor muszáj az utcára menni

A legnépszerűbb utcai futóversenyeket általában a városban bonyolítják. Az útvonalról ugyan a legtöbbször kitiltják az autókat, a környező utcákban viszont épp a lezárások miatt dugók alakulhatnak ki, és az autók vígan pöfögik a levegőbe a kipufogógázokat. Nagy Amarilla szerint azonban ettől még nem kell feltétlenül visszariadni: ezek a versenyek ugyanis egy-egy alkalmat jelentenek, ennyi pedig a nagyon egészségtudatos futónak is belefér időnként, már csak a hangulat miatt is.

Tipp:
Akinek a városi sport az élete része - például sokat jár biciklivel -, annak érdemes lehet beruházni egy profi légszűrős maszkba, hogy kiküszöbölje a szmog káros hatásait.

 

Fotó: Hámori Zsófia/Life.huKövesd Nagy Amarillát a Facebookon! Ha kérdésed van mozgásról, táplálkozásról, fogyókúrákról, kérdezz tőle a szakértői oldalán!  Amarilla megmutatta már kedvenc gyakorlatait is, ezeket itt találod.
Tudtad? Amarilla az Ez zsír! oldalain minden héten elmondja a legérdekesebb témákkal kapcsolatos véleményét.



Forrás: [origo]Kövesd az Ez zsír!-t a Facebookon is!


Sikertörténetek, szakértői segítségnyújtás, egészséges életmód, fogyókúra és átalakulás. Egy nagyszerű program, ami segít neked, hogy elérd a céljaidat!


IRÁNY A FACEBOOK ÉS AZ EZ ZSÍR! OLDAL!



Bemelegítés edzés előtt - így csináld!http://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130927-nyujtas-es-mozgas-nagy-amarilla-aerobikoktato-a-lifehu-szakertoje-bemutatja.html Túlterhelés edzés közben: erre figyelj!http://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130909-elhunyt-egy-versenyzo-a-budapesti-felmaratonon-szakertok-szolalnak-meg-a.html Égesd a zsírt karizmával!http://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130905-sport-es-mozgas-zsiregetes-karizmaval.html Edzés otthon - Íme a legjobb gyakorlatokhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130830-edzes-farizom-karizom-hasizom-hatizom-mellizom-nagy-amarilla-segitsegevel.html Elárulta a kockahas titkát Dombi Rudolfhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130822-dombi-rudolf-olimpiai-es-europabajnok-kajakozo-elarulta-a-kockas-has.html Tüntesd el a háthurkát! Így csináldhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130816-hatizom-erosites-nagya-amarilla-aerobikoktato-segitsegevel.html Különleges sportokat űznek a világsztárokhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130722-kulonleges-es-uj-sportok-iden-a-szorfdesztkan-evezes-a-gladiator.html