Ha körbenézünk az utcán, minden harmadik ember túlsúlyos körülöttünk, legalábbis a statisztikák szerint. Bár sokan odafigyelnek az életmódjukra, ennek ellenére elsőként végeztünk az európai zsírbajnokságon. Mégis hogy lehet ez?

Egy 2014-es felmérés eredményeként a 15 év feletti, magyarországi lakosság 28,5%-a elhízott. Magyarországot Nagy-Britannia követi, majd Írország és Luxemburg a nem túl előkelő dobogón. A legjobb helyen Románia teljesített az európai országok közül, ott mindössze az ország lakosságának 7,9%-a túlsúlyos.

10 évvel ezelőtt sem a magyarok, sem a britek közt nem volt ennyire nagy az elhízottak aránya. Ha ez a tendencia így folytatódik, néhány évtizeden belül a középkorú férfiak kétharmada túlsúlyos lesz, ez elég elkeserítően hangzik, igaz?

Forrás: Thinkstock
Mit nevezünk túlsúlyosnak?

A 30 feletti BMI értékkel rendelkezők elhízottnak számítanak. A BMI indexedet úgy kapod meg, ha a testsúlyodat elosztod a méterben megadott magasságod négyzetével. Ha az érték 18,5 és 25 közé esik, a testsúly egészségesnek mondható.

"Sajnos sok az elhízottak között a gyerek is. Nemcsak a zsíros, olajos ételek, hanem inkább mozgásszegény életmód az elhízás oka Magyarországon. Sok húst, nehéz ételt fogyasztunk, ami akkor nem gond, ha lemozogjuk. Régebben sokkal több ember életében volt jelen a rendszeres mozgás, akkor nem kellett ennyire meggondolni, miből mennyit egyenek" – vallja Ihász Katalin, a Life.hu dietetikus szakértője.

Life.hu tipp

Fehér kenyér és felvágottak helyett egészséges tízóraik gyerekeknek - így készítsd el őket!

A pluszkilók nem csak a külsőnk miatt zavaróak

A National Health Service England vezetője szerint 5-7% testsúlycsökkentéssel több mint felére csökken az esélye a cukorbetegség kialakulásának. Az elhízás ugyanis nemcsak a külsőnket határozza meg, hanem olyan komoly problémákhoz vezethet, mint szív- és érrendszeri betegségek, diabétesz, sőt, egyes rákfajták is megelőzhetők, ha odafigyelünk az étkezésre, nem fogyasztunk túl sok vörös húst és zsírt, illetve rendszeresen mozgunk. Arról már nem is beszélve, mennyi pénzt spórolhat meg az, aki odafigyel a táplálkozására. A britek például átlagosan többet költenek az elhízás miatt kialakult problémáik kezelésére évente, mint bármi más szolgáltatásra.

Kerüld a gyorséttermeket!

Az utóbbi években egyre divatosabbá váltak a gyorséttermi ételek, amelyekről már régóta tudjuk, nem egészségesek. Az amerikai lakosság nagyjából fele küzd túlsúllyal, főként ezen ételek miatt. Próbálj minél kevesebbszer elcsábulni egy hamburgerre vagy egy zacskó chipsre a tévé előtt, meglátod, már ezzel is sokat segítesz az alakodnak.

Forrás: Thinkstock
Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu
A dietetikus tanácsa
"Semelyik ételt nem kell végleg letenni. A fogyás kulcsa a rendszeresség: rendszeres mozgás és rendszeres evés. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak este esznek, mikor hazaérnek. Fontos, hogy reggelit, ebédet és vacsorát is fogyasszunk, közben tízóraira és uzsonnára gyümölcsöt, vagy egyéb kis adag egészséges ételt. A mennyiségekre is érdemes figyelni. Jó ötlet megfelezni az eddig fogyasztott mennyiségeket, és többször kisebb adagokban étkezni."

Tedd a mozgást az életed részéve!

Ha eddig nem sportoltál, fokozatosan szoktasd magad hozzá a mozgáshoz. Érdemes legalább heti két, majd később 3-4 alkalommal edzeni. Fontos, hogy olyan sportot válassz, amit élvezel, és nem érzed kényszernek. Legyen ez akár otthoni torna, futás, tánc vagy biciklizés.