Ahogyan a lakásra ráfér egy jó nagy takarítás és rendrakás tavasszal, úgy a testednek, a lelkednek és az elmédnek is szüksége van tavaszi méregtelenítésre. Tisztulj meg, hogy könnyedén nézz a tavasz és a nyár kihívásai elé, szabadulj meg a lerakódásoktól, amikre már nincs szükséged, legyél energikus és könnyű! Mi kell hozzá? Változni akarás, elhatározás, a régi szokásokból való kilépés - és néhány jógagyakorlat!

 

A jóga tisztító, gyógyító, méregtelenítő hatását sokan átéljük napról napra. De pontosan hogyan méregtelenít a jóga?

Forrás: Thinkstock

Serkenti a keringést

A jó anyagcseréhez és a méregtelenítő szervek megfelelő működéséhez kulcsfontosságú a jó keringés. Nemcsak a vérkeringés, hanem a nyirokfolyadék, minden folyadékban oldott anyag, az emésztőrendszerben lévő folyadékok, oxigén, prána, életerő keringése. A keringést pedig mozgással lehet a leghatékonyabban serkenteni. A jógában széles tartományban átmozgatjuk a testet, ezáltal serkentjük a keringést a hasüregben és az egész testben.

Gerinccsavarásokkal a zsigeri zsírszövet ellen

A kívülről is látható felszíni zsírszövet mellet a belső szerveink között úgynevezett zsigeri zsírszövet tud lerakódni. A zsírszövet gyakran méreganyagok raktára és a belső szervek közé lerakódva akadályozhatja a méregtelenítő szervek és az emésztőrendszer megfelelő működését. A jógában gyakori gerinccsavarások, mint például a maricsijászana segítenek megszabadulni a zsigeri zsírszövettől, ezáltal javítják a belső szervek működését, ráadásul ha a gerinccsavarás aktív, a haránthasizmokat is fejleszti, rugalmasan és erősen tartja.

A méregtelenítés titkos fegyvere: a légzés

A légzés gyakran nem kap elég figyelmet, amikor méregtelenítésről beszélünk, pedig a kilélegzett levegővel nem csak szén-dioxid, hanem különféle nyomelemek és méreganyagok ürülnek ki a szervezetünkből – gondolj csak arra, hogy a kilégzéseden könnyen meg lehet érezni, ha valami erőteljes, pl. fokhagymás dolgot ettél, vagy ha előző este kirúgtál a hámból. A kilégzés méregtelenítő ereje mellett a laza, mély rekeszizomlégzés (más néven hasi légzés vagy jógalégzés) fontos eszköz a hasunk mélyebb rétegeinek ellazításában. Sokszor rá vagyunk szokva, vagy úgy neveltek bennünket, folyamatosan feszítsük vagy behúzzuk a hasunkat. Ez hasznos lehet, például ha ugrunk, vagy nagyobb ütésre, leérkezésre készülünk. De az állandósult feszítés gátolja a keringést, a hasüregben lévő szervek működését, így a méregtelenítést is. A jógában gyakran dolgozunk a hasizmokkal, de fontos szerepet kap, hogy az izommunka ellenére a mélyebb rétegekben szabad legyen a keringés és az áramlás.

Forrás: Thinkstock

Mentális méregtelenítés és fordított pózok

A jógagyakorlás segít megtisztítani a gondolatokat, megszabadulni berögzült negatív gondolati mintáktól. A fordított testhelyzetek jó alkalmat adnak erre a mentális gyakorlásra, kimozdítanak a megszokásokból, és a jelen pillanatra irányítják a figyelmet. Fizikai síkon pedig segítenek esetlegesen elakadt, ki nem ürült dolgok kimozdításában, feloldásában, és hatékonyan serkentik a keringést az egész testben. Különösen jó lehet a hormonháztartást is egyensúlyba hozó szarvangászana (gyertya-, tarkóállás) 50 légzésig (kb. 5 percig) kitartva, ha kell könnyítéssel, vagy a shirsászana (fejenállás).

Lelki, érzelmi méregtelenítés csípőnyitásokkal

Nemcsak a belső szervekben rakódhatnak le méreganyagok, hanem az izmokban is elraktározódik minden érzelmi feszültség vagy trauma, ami életünk során ér bennünket. A csípő környékén gyakran halmozódnak fel az önértékelésünket, a saját magunkról alkotott képünket érintő érzelmi vagy mentális traumák. Ezek lehetnek olyan apróságok, mint egy csípős, akár viccnek szánt megjegyzés a kinézetünkre vonatkozóan, ami szíven üt bennünket, de lehetnek nagyobb dolgok is, mint egy szakítás emléke, vagy az, hogy a párunk mást választ, megcsal bennünket. Ezeket az emlékeket, érzelmi blokkokat segíthetnek oldani a jógában gyakori nyújtások és csípőnyitások – és nem is kell felidézni hozzá a kellemetlen emlékeket, az oldás akkor is megtörténik, ha az emlék nem tudatos.

Forrás: Thinkstock
Life.hu tipp

Jógázz, és hagyd, hogy távozzanak a méreganyagok - e heti JógaKlikk videónk egy méregtelenítő program része, amelynek első 45 perce ezen a héten ingyenes! Kattints és jógázz velünk otthon!

Ájurvédikus tipp

Természetesen az is nagyon fontos, hogy milyen táplálékot juttatsz a testedbe. Egy ősi indiai ájurvédikus tipp nagyban segíti a méregtelenítést: reggel, felkelés után igyál meg egy nagy pohár langyos, citromos vizet. Ez serkenti az emésztést, lúgosít és frissen indul a napod tőle! Használj friss citromlevet, és adhatsz hozzá reszelt, mozsárban összezúzott vagy karikákra vágott gyömbért egy csipet Himalája sót is.