Az egészséges életmód hívei jól tudják, hogy az edzések mellett az sem mindegy, mit eszik az ember. Arra különösen oda kell figyelni, hogy az edzés után mivel pótoljuk az energiát. Íme, hat alapszabály, aminek akkor is hasznát veszed, ha csupán kedvtelésből vágsz bele valamilyen mozgásba.

Első szabály Az edzést követő fél-egy órán belül egyél valamit. Különösen a kemény edzések után fontos, hogy így tegyél, a mozgás során ugyanis az izmok, az ízületek és a csontok is nagy igénybevételnek vannak kitéve, a szervezet pedig rengeteg tápanyagot használ el, amiket fontos, hogy mielőbb visszanyerjen. Ha nem így teszel, a következő edzésen rosszabb lesz a teljesítményed, és a sérülés veszélye is megnő.

Forrás: Dreamstime

Második szabály Ne csak a fehérjét pótold. A fehérje nagyon fontos edzés után, de mellette ne feledkezz el a megfelelő mennyiségű jó zsírról sem, illetve a keményítőről, amit például quinoából, édes burgonyából vagy babból nyerhetsz ki. Nagyon jó ötlet edzés után egy nagy pohár zöldségekből és gyümölcsökből készült smoothie, amibe valamilyen fehérjeport is tehetsz. Ehetsz egy omlettet is, amit egy nagy organikus tojásból, és még három tojásfehérjéből készíts.

Harmadik szabály  Az vagy, amit megeszel. Hiába vagy vékony, hiába égeted el nagyon gyorsan a kalóriákat, akkor is oda kell figyelni arra, hogy mit kap a szervezted. Kerüld a feldolgozott termékeket, és válaszd a tiszta, tápanyagban gazdag élelmiszereket, mert így elkerülheted az idő előtti öregedést, a sérüléseket és a betegségeket.

Forrás: Dreamstime

Negyedik szabály Ne edd vissza, amit ledolgoztál. Egy kimerítőbb edzés után hajlamosabb lehetsz túlbecsülni, hogy mennyi kalóriát égettél el, így könnyen megengedőbb leszel magaddal a finomságok terén. Jó tudni, hogy egy átlagos nő egy edzésen nagyjából 490 kalóriát éget el, miközben egy liter smoothie akár 500 kalória is lehet. Arra is figyelj oda, hogy ha egy órán belül úgyis enni fogsz, akkor edzés után nem muszáj azonnal bekapni egy müzliszeletet.

Ötödik szabályHidratálj! Ha erősen izzadsz, vagy az edzés több mint egyórás, akkor sima víz helyett igyál inkább valamilyen sportitalt, mert ezeket direkt úgy állították össze, hogy pótolják az elvesztett elektrolitokat a szervezetben, illetve kellő energiát adjanak a sporthoz. Egyéb esetben a sima víz is megteszi, edzés előtt két órával igyál két pohárral, negyed órával előtte még egy pohárral, edzés közben pedig negyed óránként fél pohárral. A mozgás végeztével is pótold a folyadékveszteséget, ha a vizeleted színe sápadt, akkor megfelelően hidratált a szervezeted.

Forrás: Dreamstime

Hatodik szabály Óvatosan az alkohollal! Egy-egy edzés után sokan szeretnek beülni a barátokkal valahova, és ilyenkor alkoholt is fogyasztanak. Ha ezt mértékkel teszik, akkor nincs is baj, de fontos, hogy előtte mindenképpen egyél is, és azt is tartsd szem előtt, hogy az alkohol edzés után akár 40 százalékkal is csökkentheti az izomerőt, valamint a szervezet glikogénpótlását is negatívan befolyásolja, pedig a glikogén a szénhidrátok raktározásában nélkülözhetetlen szerepet játszik. Ha nincs elég glikogén, a következő edzésen rosszabb lesz a teljesítményed.