A fogyni vágyóknak általában két dolgot szoktak tanácsolni: számolják a kalóriákat, és mozogjanak többet. A legújabb trend szerint azonban kalóriák helyett inkább a makrotápanyagokra kell figyelni, ezektől ugyanis fittek és egészségesek leszünk, sőt még fogyni is fogunk.

A makroelemek olyan tápanyagok, amelyek segítenek a szervezetünknek abban, hogy az egészséges működéshez szükséges energiaszint adott legyen. 

Forrás: Dreamstime

A három makrotápanyag a zsír, a szénhidrát és a fehérje, és hogy miből mennyit együnk, az attól függ, erősödni szeretnénk-e, fogyni vagy az izomtónusunkon szeretnénk javítani. 

Gyönyörű bőr, egészséges test – 6 zsír, amit iktass be az étrendedbe
Sok fogyókúrázó követ el hibát, amikor kiiktatja az étrendjéből a zsírokat. Ezek kerülése helyett érdemes inkább jófajta zsírokat fogyasztani, a testnek ugyanis szüksége van rájuk. Nem is akármennyire! Olvasd el a Life.hu cikkét!

A három makrotápanyag aránya alapesetben: 40 százalék szénhidrát, 30 százalék zsír és 30 százalék fehérje, ám az arányok az egyéni célok függvényében változhatnak. Ehhez azzal is tisztában kell lenni, hogy a fehérje grammonként 4, a zsír grammonként 9, a szénhidrát pedig grammonként szintén 4 kalóriát jelent. 

4 dolog, amit rosszul tudtál a fehérjefogyasztásról
Javítsd ki a proteinfogyasztási szokásaidat, és fogyj le sokkal gyorsabban! Olvasd el a Life.hu cikkét!

Ha ki akarjuk számolni általánosságban a saját makrotápanyag-szükségletünket, akkor először is a testtömegünket kell beszorozni 40-nel, ha hízni akarunk, és 26-tal, ha fogyni. Az így kapott szám lesz a napi kalóriaszükségletünk. Ha izmot szeretnénk magunkra szedni, akkor a zsír tegye ki a tápanyagok 20-30 százalékát, a fehérje a másik 20-30 százalékát, és a többi legyen szénhidrát.

Forrás: Dreamstime

„Amikor kiegyensúlyozott étkezésről beszélünk, tulajdonképpen arról van szó, hogy a zsírok, szénhidrátok és fehérjék aránya a szervezetünkben egyensúlyban van. Egyéni céltól függ, mi a személyre szabott ideális arány, ennek feltérképezésével és betartásával könnyebb eredményt elérni, mint a kalóriák számolgatásával” – olvasható egy kutatásban. Hogy milyen hamar érünk el látványos eredményt, az attól is függ, közben mennyit mozgunk, de átlagosan nyolc hét alatt már látszik a munkánk nyoma. 

Tudj meg mindent a szénhidrátról
Az egyik legnagyobb ellenségünk, vagy épp jótevőnk a szénhidrát? Szüksége van rá a szervezetnek, vagy szorítsuk a minimumra? Pontokba szedtük, melyek a legfontosabb tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban. A részleteket ide kattintva olvashatod!