Sok hazai idényzöldségről kell lemondanunk késő ősszel, de nem kell bánkódnunk, hiszen többek között a csodás sütőtökkel kárpótol minket a természet, amit élettani hatásai és sokoldalú felhasználási módja miatt imádunk.

Hazánkban elsősorban a sonkatök és a szürke héjú nagydobosi sütőtök ismert. A mi kedvencünk az utóbbi, aminek kevésbé szálas a húsa, sokkal inkább krémes állagú. Élettani hatásaik viszont hasonlóak. Mindkettőnek magas a rost- és a víztartalma, így laktató, miközben kevés kalóriát tartalmaz. Jót tesz az anyagcserének, segíti a fogyást.

Szürke héjú nagydobosi sütőtökForrás: Shutterstock

Egyébként nemcsak a húsát, a magját is érdemes megsütni és elfogyasztani, mert ez is gazdag vitaminban és esszenciális olajban, ami segíti az A-vitamin felszívódását. A megtisztított magokat fűszerekkel is megszórhatod a sütéshez, és akár a sütőtökből készült krémleves tetejére szórhatjuk. A sütőtököt az édesburgonyához hasonlóan édességekhez is használhatjuk.

SütőtökkrémlevesForrás: Shutterstock

A vitaminok közül A-, B1-, B2-, B6- és C-vitaminokat tartalmaz. Nagyjából 10 dkg sütőtök már fedezi a napi szükséges A-vitamin-bevitelt, ami a szemek és az immunrendszer egészségét is óvja. A B-vitaminok stabilizálják az idegrendszert és az emésztési folyamatokat. A C-vitamin pedig igazi antioxidáns. A sütőtök ásványi anyagokban is gazdag: kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor is található benne. Foszfortartalma is igen magas. A sütőtök gyógyító, egészségmegőrző hatása segít a gyulladásos megbetegedések, a tüdő betegségei, a megfázásos tünetek, illetve asztma esetén.