A tojás világnapját a Nemzetközi Tojásszövetség 1999-ben hirdette meg először, azóta minden évben október második péntekén "tartják".  Ezen a napon felhívják a figyelmet a tojás nélkülözhetetlenségére a táplálkozásban. Korábban azt gondolták, hogy magas koleszterinszintet okoz, de a legfrissebb kutatások "rehabilitálták" a tojást, és arról számolnak be, hogy még a napi fogyasztása sem káros. Sőt! 

Az 1980-as években a táplálkozással foglalkozó szakemberek egy csoportja úgy vélekedett: magas koleszterintartalma miatt fogyasztása csak korlátozott mennyiségben ajánlott. A kilencvenes évek elején a kérdés tudományos megítélése gyökeresen megváltozott, miután több vizsgálat bizonyította: a tojásban lévő koleszterinféle nem káros, hanem kifejezetten hasznos az emberi szervezet számára. Napi egy tojás elfogyasztása kifejezetten hasznos, ugyanis az emberi szervezetnek a normális működéshez koleszterinre szüksége van.

De nézzük, mit is tartalmaz a tojás, és hogyan támogatja az egészségünket! 

A tojás már ősidők óta a humán táplálkozás egyik legszervesebb része, tápanyag-összetétele pedig valóságos kincsesbánya a szervezetnek. Biológiai értéke az anyatejével egyenértékű, 40 féle fehérjét, 18 féle aminosavat tartalmaz, vitaminbomba és mikrotápanyagokban is gazdag.  Optimális arányban tartalmazza a telített- és telítetlen zsírsavakat. D-vitamin tartalma különösen jelentős, hiszen ez a létfontosságú vitamin a tőkehalmáj után a tojássárgájában található a legnagyobb mennyiségben, a D-vitamin pedig legalább akkora szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében, mint a C-vitamin.

A legfrissebb vizsgálatok szerint súlyosbíthatja a COVID-19 lefolyását, ha alacsony a D-vitaminszinted. A kutatás részben egy korábbi megfigyelésen alapul: kimutatták, hogy azok, akiknél a D-vitamin-szint alacsonyabb, fogékonyabbak a légúti megbetegedésekre.
A tojás 40 féle fehérjét, 18 féle aminosavat tartalmaz, vitaminbomba és mikrotápanyagokban is gazdagForrás: Shutterstock

A tojás antioxidánsai védenek a betegségektől, egy kutatás szerint csökkentik a rák és a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Várandósoknak is nagyon ajánlott, ugyanis a tojásban jelentős mennyiségű kolin található, ami a magzat agyfejlődése szempontjából elengedhetetlenül fontos B-vitamin. A kolin tartalmú étrend-kiegészítők bizonyítottan csökkentik a mentális zavarok kialakulásának az esélyét a babák esetében, sőt: a Down-szindróma és a demencia is kisebb valószínűséggel jelenik meg rendszeres tojásfogyasztás esetén.

Kevesen tudják, de Marilyn Monroe minden nap két nyers tojással indította a reggelt.

Egy 2013-as kutatás szerint ha reggel tojást eszünk, a nap folyamán kisebb a valószínűsége annak, hogy nassolni támad kedvünk, így remekül támogatja a fogyókúránkat. A gabonapelyhes, péksütis reggelikkel szemben hosszabb teltségérzetet ad, és a vércukrunkat sem emeli meg olyan módon, hogy két óra múlva újra enni támadjon kedvünk. 

A tojásnak hatalmas előnye, hogy jól variálható és sokféleképpen el lehet készíteni: fogyasztható a legegyszerűbb módon, főzve vagy sütve, de valóságos ételköltemények alapja is lehet. 

Sokak kedvence a frittata, azaz a tojáslepény olaszosan

Frittata, azaz a tojáslepényForrás: Shutterstock

Négy darab tojáshoz adj hozzá 1 dl tejet és 2 evőkanál lisztet, egy csipet sütőport, majd verd fel habosra. Fűszerezd borssal, oregánóval és 2 gerezd zúzott fokhagymával. Ezen kívül adhatsz hozzá sonkát, spenótot, gombát vagy amit megkívánsz. A masszát öntsd egy felforrósított, kiolajozott sütőtálba, dobálj bele félbevágott koktélparadicsomokat, majd mehet 15 percre a 160 fokos sütőbe. Ezután szórd meg sajttal, és hagyd hogy ráolvadjon, végül friss bazsalikommal feldobhatod.

Ha hússal variálnád, neked való a baconos tojásmuffin

Baconos tojásmuffinForrás: Shutterstock

Bélelj ki egy muffin formát baconszeletekkel: egymásra merőlegesen helyezd el őket, majd a szélét hajtsd vissza úgy, hogy befedje az oldalát. Verd fel a tojásokat, tegyél bele egy kis tejet vagy tejszínt, fűszerezd sóval és borssal. Hogy mit adsz hozzá, az csak rajtad múlik, jöhet bele sajt, kolbász darabkák, gomba, olivabogyó. Majd öntsd tele a muffin formákat, reszelj a tetejére még egy kis sajtot, és süsd sütőben 12-15 percig.