Bemelegítés edzés előtt - így csináld!

2013.09.28. 20:10

Még jó pár hétig tart az ősz, így lesz bőven időd arra, hogy szabadtéri edzéssel tervezz. Ennek ugyanis számtalan előnye van: amellett, hogy egy filléredbe sem kerül, kint vagy a friss levegőn, edződik a tüdő és az érrendszer, és nem kevés kalóriát is elégetsz. Mindegy, hogy futni, biciklizni, sétálni van-e kedved, a bemelegítés és a nyújtás elengedhetetlen az edzés előtt. Új sorozatunkban Nagy Amarilla, a Life.hu aerobikedzője segítségével mutatjuk be, mit is érdemes csinálni a szabadban. Kezdjük a bemelegítéssel!

Így hozd magad bombaformába!


A bemelegítés sok szempontból is nagyon fontos az edzés megkezdése előtt. Egyrészt felkészíti a testet a mozgásra, fizikailag és lelkileg segít ráhangolódni az edzésre, csökkenti a sérülésveszélyt, és megmozgatja a merev izmokat. Ha elmarad a bemelegítés, a szervezetet felkészületlenül éri a terhelés, ami könnyen keringési rendellenességekhez és izomsérülésekhez vezethet. Ha tudsz, szánj legalább 5-10 percet a bemelegítésre edzés előtt, ebben pedig szerepeljenek nyújtó gyakorlatok is. Nemcsak az edzőteremben, de a szabadban is simán elvégezheted a bemelegítést és a nyújtást. Amarilla meg is mutatja, hogyan.

1. Nyújtózkodj!

Keress egy vastag ágakkal rendelkező fát. Kapaszkodj egy ágba jó erősen, és engedd el a lábaddal a talajt. Figyelj arra, hogy a törzs egy síkban legyen, és egyenes legyen a test. A gyakorlat nagyon jót tesz a gerincednek, távolítja a csigolyákat, és megnyújtja a kar és a váll izmait. Maradj így néhány másodpercig, és akár megismételheted többször is a gyakorlatot.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

2. Csavard a törzsed!

Kulcsold át a két kezedet a fa vastag ága körül, emeld meg a hajlított lábakat (a térdeket össze is kulcsolhatod), és finoman kezdd el csavarni a törzsedet - forogj jobbra, balra. Ügyelj arra, hogy a medence és a törzs egy síkban legyen. A gyakorlat távolítja a csigolyákat, és nyújtja a hát izmait. Végezz el néhány csavarást!

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

3. Emeld a lábakat!

Hangolódj a futásra lábemelésekkel! Emeld meg mellső középtartásba a jobb karodat, és a csípő vonaláig a behajlított bal lábadat, majd apró szökellésekkel cseréld meg a kart és a lábat. 1-2 percig nyugodtan ismételd a gyakorlatot.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

Ezért mérd a pulzusod edzés közben!


4. Szökkenés törzscsavarással

Helyezkedj el oldalsó középtartásban, zárt térdekkel. Ugráskor a karokat hajlítsd, és csavard a jobb oldalra, miközben a behajlított lábakat balra csavarod, majd ismételd meg ellentétes oldalra is. A gyakorlat megmozgatja a derék, csípő, térd és boka ízületeit.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

5. Végezz törzskörzést!

Helyezkedj el vállszélességűnél nagyobb terpeszállásban, a karok legyenek a csípőn. Húzd be a hasadat, majd végezz el néhány törzskörzést. Fontos, hogy amikor felegyenesedsz, ne dőlj hátra, hogy ne a csigolyákat terheld. Ügyelj arra is, hogy a medence ne mozduljon el.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

6. Nyújtás a bemelegítés végén

A bemelegítéskor is elengedhetetlen egy rövid nyújtóblokk. Ha nem futáshoz készülsz, akkor is nyújtsd át a láb izmait. Kezdésnek emeld meg mellmagasságba a jobb térdedet, kulcsold át a kezeddel, és végezz bokakörzéseket. A gyakorlat nemcsak a bokaízületet melegíti be, de nyújtja a farizmokat is. Tartsd ki fél percig a pózt, majd cserélj lábat. Ha nem tudod megtartani az egyensúlyodat, támaszkodj nyugodtan egy fához.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

Nyújtsd meg a comb izmait is! Keress egy fatörzset, a jobb karoddal támaszkodj neki, a bal kézzel fogd meg a bal lábfejedet, húzd a popsidhoz a sarkadat, a két térd pedig maradjon együtt. Néhány másodperc után cserélj lábat! Ez a gyakorlat a csípőhorpaszizmot is nyújtja. Ez azért lényeges, mert ennek az izomnak a zsugorodása a későbbiekben derékfájdalmat is kiválthat.

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

Végül nyújtsd meg a vádlit is. Támaszkodj egy fának, nyújtsd hátra magad mögé az egyik lábadat, és próbáld leszorítani a talajhoz a sarkadat. Ezt is ismételd meg a másik oldalra, majd kezdődhet is az edzés!

Fotó: Hámori Zsófia/Life.huKövesd Nagy Amarillát a Facebookon! Ha kérdésed van mozgásról, táplálkozásról, fogyókúrákról, kérdezz tőle a szakértői oldalán! Amarilla megmutatta már kedvenc gyakorlatait is, ezeket itt találod.
Tudtad? Amarilla az Ez Zsír oldalain minden héten elmondja a legérdekesebb témákkal kapcsolatos véleményét.



Túlterhelés edzés közben: erre figyelj!http://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130909-elhunyt-egy-versenyzo-a-budapesti-felmaratonon-szakertok-szolalnak-meg-a.html Edzés otthon - Íme a legjobb gyakorlatokhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130830-edzes-farizom-karizom-hasizom-hatizom-mellizom-nagy-amarilla-segitsegevel.html Tüntesd el a háthurkát! Így csináldhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130816-hatizom-erosites-nagya-amarilla-aerobikoktato-segitsegevel.html Különleges sportokat űznek a világsztárokhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130722-kulonleges-es-uj-sportok-iden-a-szorfdesztkan-evezes-a-gladiator.html Formás combok hetek alatt - Így csináld!http://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20130719-szuper-gyakorlatok-melyektol-karcsu-es-formas-lesz-a-comb-nagy.html
Nagy Amarillaedzésfutásmozgászsírégetés