Lassú étkezés a fogyás kulcsa?

2014.01.18. 22:50

Vajon tényleg számít, ha kapkodás helyett gondosan leülünk, és jó alaposan megrágjuk az ételt? A legújabb kutatások szerint a lassú étkezés a kulcsa mindennek - mi ennek jártunk utána, szakértő segítségével. 

Az Egyesült Államokban az elhízás aránya az 1971-74-es 14,5 százalékról 35,9 százalékra ugrott 2009-10-re. A kutatások azt mutatják, hogy az energiabevitel szabályozásának képességét befolyásolja az étkezés sebessége, és a gyors evés rontja a kapcsolatot az elfogyasztott étel mennyiségét szabályozó szenzoros jelzések és folyamatok között.

Az étkezés sebessége és az energiabevitel kapcsolatának alaposabb vizsgálata érdekében a Texasi Keresztény Egyetem Kineziológiai Tanszékének kutatói azt elemezték, hogyan befolyásolja az evés sebessége a kalóriabevitelt normális testsúlyú és túlsúlyos illetve elhízott alanyokban. A kutatást vezető Meena Shah professzor így számolt be az eredményekről: „A lassabb evés az energiabevitel jelentős csökkenését eredményezte a normális testsúlyú alanyokban, a túlsúlyos és elhízott csoport tagjaiban azonban nem. Ennek oka valószínűleg az, hogy a túlsúlyos és elhízott résztvevők a lassú és a gyors étkezés során is kevesebbet ettek. A kísérletek alatt a túlsúlyos és elhízott alanyok valószínűleg jobban odafigyeltek magukra, ezért kevesebbet ettek a kutatási időszakban."

Forrás: Thinkstock

A kalóriabevitel eltérései ellenére a normális testsúlyú és a túlsúlyos vagy elhízott alanyok között a kutatás kimutatott néhány hasonlóságot is. Mindkét csoport tagjai kisebb éhségérzetet tapasztaltak a lassabban elfogyasztott étkezés után, mint a gyors étkezést követően. Ezen kívül mindegyik csoport tagjai több vizet fogyasztottak a lassú étkezés alatt.

Mit mond a szakértő?

Dadda Noémi, dietetikus:

"Egyértelműen támogatom a cikkben leírtakat. Tény, hogy ha lassabban eszünk, akkor az agyunknak több ideje van a teltségérzetet érzékelni, mintha gyorsan ennénk. Számos más kutatás is igazolta, hogy a gyors étkezés alatt nincs elég ideje az agyunknak érzékelni a teltségérzetet, ezáltal többet eszünk, mint amennyire szükségünk van. Ez azonban huzamosabb idő után elhízáshoz vezethet.

Nem beszélve arról, hogy a lassabban elfogyasztott ételeket jobb minőségben képes a szervezet feldolgozni, mert így a testünk az emésztéshez szükséges hormonokat és enzimeket időben és megfelelő mennyiségben képes adagolni.

Az étkezés előtt elfogyasztott folyadék a teltségérzet hamarabbi kialakulásában segíthet. Ezt fogyókúrázóknak is szoktuk ajánlani, de jó ötlet még híg leveseket beiktatni az étrendbe.

Olaszországban alkalmaznak például  egy ún. 8 poharas diétát, aminek a lényege, hogy naponta legalább 4-szer kell enni, és az étkezések előtt egy vagy fél órával el kell fogyasztani egy pohár vizet, majd az étkezések után is. Ezt érdemes kipróbálni!"

 

 

Dadda Noémifogyókúraétkezésevés