Hozd magad egyensúlyba - ismerd meg a csakráidat!

2014.03.03. 00:32

Homályos fogalmad azért van a csakrákról, de ha megkérdezné valaki, mik azok, akkor inkább hallgatnál? Tudod, mi az a prána, vagy hallottál már a nádikról? Jógaiskolánk e heti cikke a helyére teszi a fogalmakat, gyakorlásképp pedig végezz el velünk egy csakrameditációt!

A jógagyakorlás fizikai hatása nyilvánvaló, de az már kevésbé, hogy az egyes gyakorlatokat a mentális és energetikai hatásuk miatt is végezzük. A jóga filozófiája szerint a test, az elme és a lélek szoros egységet alkot. Ahogy a tested különböző jógapózokat, ászanákat végez, az elméd elcsendesedik és koncentrált állapotba kerül, az energiablokkok oldódnak és szabadabban áramlik benned az életerő vagy energia. Ennek az életenergiának a neve prána, ami a kínai gyógyászatban és harcművészetben a chi-nek felel meg. Az életenergia a nádikon, vagyis energiacsatornákon keresztül áramlik, amelyek átszövik a testedet, ugyanúgy, mint az erek, amik a vért szállítják. Ahol energiahiány vagy többlet van, ott különböző betegségek jelentkezhetnek, melyek jógagyakorlással megelőzhetők, illetve sok esetben gyógyíthatók.

Forrás: Thinkstock
Tudtad?

A három legfontosabb nádi a gerinc mentén fut: az ida, a pingala és a szusumna. Az ida a női energiát szállítja a gerinc bal oldalának alsó végétől a bal orrlyukig, a jobb agyfélteke tartozik hozzá és a bal orrlyuknál végződik. A pingala ugyanígy a férfi energiát szállítja a gerinc jobb oldalának alsó végétől a jobb orrlyukig, a bal agyfélteke tartozik hozzá és a jobb orrlyuknál végződik. A női és férfi, hold és nap energiája keresztezve egymást, körbefonja a szusumnát. A három energiacsatorna kereszteződési pontjaiban található a hét fő csakra, végig a gerinc mentén. A gerincoszlop mentén lévő szusumna nádi akkor aktiválódik, ha az ida és pingala kiegyensúlyozottan működik. Ilyenkor a szusumnán felfelé áramló energia áthatol és megnyitja a gerinc mentén elhelyezkedő csakrákat, amit a jógagyakorló nagyon kellemes érzetnek élhet meg. Csak ekkor tud áramlani az energia fölfelé, magasabb tudatállapotok felé vezetve a gyakorlót. Sok jógagyakorlatnak kifejezetten ez a célja, ilyen pl. a váltott orrlyukas légzés, a nádi sódhanam, vagy a kundalini jóga legtöbb gyakorlata.

A csakra az jelenti: kerék. A hét fő csakrán kívül még több ezer kisebb csakra található a testben, és afféle energiaelosztó központként tekinthetsz rájuk. Legtöbbször a csakrákat forgó energiaörvényként ábrázolják. A csakrákhoz különböző színeket, testrészeket és szerveket, belső elválasztású mirigyeket lehet hozzárendelni. Illetve minden csakrához tartoznak olyan jógagyakorlatok és hétköznapi tevékenységek, amik segíthetnek kiegyensúlyozni az adott területet.

Forrás: Thinkstock

A legalsó csakra például a gyökércsakra: ez a gerinc alsó végénél, a farokcsontnál helyezkedik el, színe a piros. Felelős a földdel való kapcsolatokért, a lábak és a gerinc egészségéért, az aktivitás és pihenés egyensúlyáért, a biztonság és bizonytalanság érzeteiért. Jól lehet hatni erre a csakrára álló ászanákkal, vagy olyan pózokkal, amik közel visznek a földhöz és stabilitást, biztonságot sugároznak. A mindennapi tevékenységek közül a főzés, kertészkedés, tésztagyúrás segítenek kiegyensúlyozni a gyökércsakrát.

Tippünk:

E heti ingyenes JógaKlikk videónk - melyet ide kattintva érhetsz el - egy rövid csakrameditáció, melyet otthon is elvégezhetsz, tudatosítva a fő energiaközpontjaidat, de a figyelem vezetésével más is történik: a csakrák működése egyensúlyba kerül, hiszen ugyanolyan káros lehet a túlműködés, mint az alulműködés.

 

 

testmozgásjógameditációcsakraJógaKlikk