Drasztikus fogyás, felesleges önkínzás - diéták, amiket ne próbálj ki 2015-ben

2015.01.17. 16:17

Ha te is fogyókúrás fogadalmakkal indítottad az évet, akkor mostanra juthattál el nagyjából az első mélypontra. Lassan indul be a fogyás? Felejtsd el a drasztikus fogyókúrákat, és még véletlenül se kezdj el nullkalóriás étrendet követni! Hogy miért? Ennek jártunk utána.

Minden év elején az Egyesült Államok Nemzeti Szív, Tüdő és Vér Intézete (DASH) szakértők segítségével bemutatja az általuk összeállított 35-ös listát a legjobb és a legrosszabb diétákról. Természetesen a felsoroltak között van jó néhány, többnyire a tengerentúlon népszerű fogyókúra, de vannak közöttük olyanok, amiket Magyarországon is előszeretettel követnek a fogyni vágyók.

Forrás: Thinkstock

 

Mielőtt bemutatnánk néhányat a legrosszabbak közül, lássuk, mint mond a fogyókúrákról Ihász Katalin, a Life.hu dietetikusa. ,,Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy ne 1-1 drasztikus fogyókúrával próbáljuk elérni a kívánt súlycsökkenést. Igen, ha betartjuk őket, rövidtávon esetleg hatásosnak bizonyulnak, ám a hirtelen fogyás mindig megbosszulja önmagát. Ráadásul a bőrnek sem tesz jót a kilók vándorlása, és az immunrednszernek is ártalmas. Lehet, hogy unalmas ezt hallani, de az életmódváltás a hosszú távú megoldás: a köretek, cukros ételek, fehérlisztes finomságok elhagyása, a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása - és persze a rendszeres tetsmozgás, amik együttesen vezethetnek heti 0,5-1 kiló fogyáshoz - ennyi még vállalható. Gondolkodjunk hosszabb távra!"

Lássuk, melyek azok a diéták, amiket felesleges beiktatnod az életedbe - a szakértők szerint.

Paleolit diéta

Az őseink táplálkozását követő étrendet követők többnyire csak húst, halat, zöldségeket, gyümölcsöket, magokat vesznek magukhoz. A szakértők minden szempontból megvizsgálták a paleo diétát és a legtöbben arra a következtetésre jutottak, hogy a diétázók jobban járnak, ha elkerülik ezt az étrendet. Az ok az, hogy az igazi paleo étrend ugyan nagyszerű lehetőség lehetne nagyon sovány húsokkal és sok vadon élő növénnyel, ám ezt a mai modern világban sajnos elég nehéz megvalósítani. De emellett van még jó néhány negatívuma is ennek a népszerű étkezési módnak - ezzel korábban az origo.hu egyik cikke foglalkozott ITT

Dukan diéta

Az utóbbi évek másik fogyókúrás őrülete is a fehérjedús táplálkozásra épít, és állítólag anno ezzel fogyott le Katalin hercegnő is. Pedig ez a diéta nem is egészséges - a módszer legutóbb nagyon rosszul teljesített a szakértők majdnem minden kategóriájában. Túlságosan korlátozó, rengeteg szabállyal jár, kiiktatja a szénhidrátokat az étrendből, ráadásul semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy valóban hatékony. Korábban ITT írtunk is az egyéb veszélyeiről.

Forrás: Thinkstock

 

Hormondiéta

Ez a módszer arra fókuszál, hogy a különböző hormonok hogyan befolyásolják a fogyást. Natasha Turner nevéhez fűződik ez a főképp a tenegrentúlon népszerű módszer: a szerző leírja, hogyan hozzuk egyensúlyba a hormonjainkat, és melyik típusú ember mit és pontosan mikor fogyasszon, sportoljon, kenjen magára, hogy a diéta hatásos legyen... A program azonban elég nehezen követhető, hosszú távú fogyásra nem alkalmas és tápértékekben sem nevezhető gazdagnak. Egyáltalán nem segíti elő a tartós fogyást, de még az étkezési magatartást sem javítja - kapta az ítéletet a szakértőktől. 

Body Reset diéta

Harley Pasternak, a hollywoodi filmcsillagok edzője is piacra dobott egy könyvet a saját fejlesztésű Body Reset diétáról, ami szintén egy háromlépcsős fogyókúra. A diéta úgy indul, hogy 5 napig minden főétkezés egy smoothie, azon kívül pedig kevés nyers zöldséget és hummuszt fogyaszt a karcsúsodni vágyó. A második lépcsőn 1, a harmadikon 2 smoothie helyettesíthető szilárd étellel. Ezért a programért sem lelkesedtek a szakértők, középszerűen teljesített minden vizsgálati szempontból. Különösen nehéz követni a diétát és a hosszú távú fogyásra is alkalmatlan, az egyik hozzáértő szerint pedig túlságosan bonyolult és nagyon egészségtelen is.

Makrobiotikus diéta

A világsztárok imádják ezt a fogyókúrát, ami előnyben részesíti a bio nyersanyagokat, a helyben termesztett élelmiszereket, és kizárja azokat az ételeket, amikben adalékanyagok vannak. A diéta állati fehérjékben szegény, illetve számos, igen nehezen beszerezhető japán összetevőt is előír. Teljesítése a szakértők szerint már önmagában elég nagy kihívás, mert túlságosan nagy elrugaszkodás a hétköznapi, megszokott étrendtől, amihez hozzászoktunk. Az étrend lényegét egy szakértő így fogalmazta meg: „Az egészséges táplálkozási tanácsadás, misztika, mondavilág és némi ostobaság keveréke."

Forrás: Thinkstock

 

Medifast diéta

A 800 kalóriás fogyókúra alapja a napi 6 étkezés, ebből 5 fogás egy 100 kalóriás Medifast termék elfogyasztása - shake, energiaszelet, puffasztott rizs -, a hatodik pedig egy kis adag zöldség és sovány hús. Ez az étrend a lehető legkevesebb lelkesedéssel töltötte el a szakértőket. A többi étrend sokoldalúságával ellentétben szerintük ez a diéta leginkább a rövidtávú fogyásra alkalmas.

Zóna diéta

A Dr. Barry Sears amerikai biokémikus tudományos felismerésein alapulú étrend lényege, hogy az elfogyasztott ételek 40 százaléka szénhidrátból, 30 százaléka fehérjékből és 30 százaléka zsírból álljon. A viszonylag könnyen betartható módszer azonban nem nyerte el a szakértők tetszését: jócskán lemaradt a magasabb rangú diétáktól szinte minden kategóriában, kezdve a program követhetőségétől a súlycsökkenés mértékéig.

Atkins és Öko-Atkins diéta

Az évtizedek óta hódító, 10%-os szénhidráttartalmú Atkins diéta lényege az alacsony szénhidrátbevitel és a zsírban gazdag ételek. Ám ez a módszer nem győzött meg mindenkit, ellenzői szerint szív- és emésztési problémákra számíthatnak a diéta követői. Az Öko változatban a megengedett szénhidráttartalom már 26%, a lényege pedig a minimális mennyiségű állati eredetű élelmiszer és a magas fehérjetartalmú növények fogyasztását javasolja. Az Öko-Atkins diétát az egyik szakértő csak úgy jellemezte, mint „az Atkins diéta egészségesebb kiadása, ugyanakkor sokkal nehezebben is lehet betartani." Nem is csoda, mivel a program túlságosan korlátozó és elég kevés útmutatást is ad.

Forrás: Thinkstock

Glikémiás Index (GI) diéta

Biztosan ezerszer hallottad már a szót, ám lehet, hogy a jelentésével nem vagy tisztában: a glikémiás index azt mutatja meg, hogy a korábban elfogyasztott étel hogyan hat a vércukorszintre. Ez csak a szénhidráttartalmú ételeknél mérhető, a húsok, halak GI száma 0. Az ezt alapul vevő diéta lényege természetesen az alacsony glikémiás indexű ételek elfogyasztása. Egy korábbi cikkünkben azonban írtunk arról, hogy ugyan ez a módszer tartós fogyáshoz vezethet, csupán a glikémiás indexe alapján csoportosítani a tápanyagokat nem a legjobb megoldás. A fruktóz glikémiás indexe például viszonylag alacsony, mégis hizlalóbb lehet, mint más, magasabb GI-jű anyagok. A szakértőket letaglózta ez a diéta, ami megkülönböztet „jó" és „rossz" szénhidrátokat. Kifogásolták a szívre való hatásait, illetve hogy elég nehéz betartani, így a hosszú távú fogyásra is alkalmatlan. Ennek ellenére még a viszonylag betartható módszerek közé sorolták. 

5:2 diéta

A fogyókúra lényege, hogy a hét 5 napján normálisan étkezel, majd két nem egymást követő napon 25%-kal csökkented a napi kalóriabeviteled. A férfiak ezen a két napon általában 600 kalóriát ehetnek, míg a nők csak 500-at. Ez a mennyiség hihetetlenül kevés, a veszélyeiről már mi is írtunk ITT. A szakértők aggodalmukat fejezték ki a program kapcsán, így nem meglepő, hogy a rangsor végére hagyták. 

 

diétafogyókúraéletmód