Tényleg kell rettegnünk a vörös hústól?

2015.11.07. 18:42

Hetek óta arról szólnak a hírek, miért is kellene tartózkodnunk a vörös hús fogyasztásától. Korábban is nemegyszer hívták fel a figyelmet a szakemberek arra, hogy a fehér húsok, a csirke, a pulyka sokkal jobb az egészségnek, mint mondjuk a marha. No de mit tehet az ember, ha szívesebben választ marhasteak-et grillcsirke helyett? Tényleg ennyire veszélyes lenne a vörös hús?

Tanulmányok sora készült az utóbbi időben azzal kapcsolatban, hogy felhívják a figyelmet a vörös húsok veszélyeire. Az Oxford Egyetem szakemberei szerint például már heti két adag vörös hús is képes ötödével megnövelni a bélrák kialakulásának kockázatát. Ezzel párhuzamosan azonban számos kutató van azon a véleményen, hogy a vörös hús teljes kiiktatása az étrendünkből nem volna helyes lépés, ugyanis ez az élelmiszer gazdag energia- és tápanyagforrásul szolgál a szervezetünk számára.

Forrás: Thinkstock
Mi is az a vörös hús?

A vörös hús kifejezést azokra a húsokra használjuk, amelyek a főzés során nem "sápadnak el", így tehát a csirke fehér húsnak számít, de a liba és a kacsa vörösnek. A sertés nem rendelkezik ezzel a tulajdonsággal, mégis vörös húsnak számít, mivel magas a mioglobintartalma. Ide tartozik még a marha-, a borjú- és a vadhús is.

Fontos az agy fejlődéséhez

Az egyik érv a vörös hús fogyasztása mellett az, hogy az agyi funkciók megbetegedése ellen az egyik legjobb megoldás, ha mértékkel, de fogyasztunk ezekből a típusú élelmiszerekből. Az evolúciót kutatók szerint ugyanis őseink agyának növekedéséért is a vörös hús volt a felelős. Jó példa erre a gorilla, aki állandóan növényekkel táplálkozik, így teste hatalmasra növekedett, agya viszont egészen kicsi maradt. Ennek oka Robert Pickard, a Cardiffi Egyetem neurobiológus professzora szerint az, hogy a vörös húsfélék nagyszerű energiaforrások, és bár az agyunk testsúlyunknak csak 2 százalékát teszi ki, az energiabevitelünk 20 százalékát veszi igénybe.

Forrás: Thinkstock

A vörös hús emellett az omega-3 zsírsav egyik típusát, a DHA-t is tartalmazza, amely szintén nélkülözhetetlen az agy fejlődéséhez, valamint a B12-vitamint, ami pedig ahhoz kell, hogy az agysejtek képesek legyenek magukat helyreállítani. Szintén nyomós érv a vörös hús mellett, hogy karnozin is található benne, amely az öregedéstől védi meg agyunkat.

Ihász Katalin szakértő
Fő a mértékletesség!
Dietetikus szakértőnk, Ihász Katalin szerint egyáltalán nincs okunk rettegni a vörös hústól, hiszen minden azon múlik, mennyit és milyen minőségben fogyasztjuk. ,,Az egészséges táplálkozás ismérve a változatosság. Ez vonatkozik úgy a nyersanyagok kiválasztására, mint az ételek elkészítési módjának színességére. Így biztosítható az étrend megfelelő tápanyag-összetétele, az ideális vitamin- és ásványianyag-bevitel, ezek által pedig a jó közérzet és vitalitás.

A húsok tekintetében is erre a változatosságra hívnám fel a figyelmet. Nincs rossz élelmiszer, csak az nem mindegy, miből mennyit eszünk. Az alapanyag minőségére érdemes a hangsúlyt fektetni. A hús az elsődleges fehérjeforrás az emberi szervezet számára, ezért nélkülözhetetlen. Számos pozitív hatása van a vörös húsnak is, magas például a vastartalma (általánosságban kijelenthető, hogy minél vörösebb a hús, annál magasabb a vastartalma, sőt a húsban található vas sokkal könnyebben felszívódik a testben, mint a zöldségekben és a gabonafélékben lévő). A megfelelő konyhatechnológiai eljárásokat alkalmazva, megfelelő mennyiségben a jó minőségű vörös hús is beilleszthető az étrendbe.

A zsíroktól sem kell rettegni

Az is kiderült, hogy a vörös húsban található szaturált zsírokat is alaptalanul démonizálták, ezek ugyanis a szervezetünkben gyorsan és könnyen átalakulnak szaturálatlan zsírokká, azaz olyan olajsavakká, amik például a hidegen sajtolt olívaolajban is megtalálhatóak.

Forrás: Thinkstock

Óvatosan a tévhitekkel!

A másik gyakori érv a vörös húsok ellen, hogy megnövelik a vérnyomást, ám számos tanulmány hívta fel a figyelmet arra, hogy ha sovány vörös húst választunk, ettől a mellékhatástól sem kell tartanunk, sőt még az is előfordulhat, hogy kedvező hatással lesz a vérnyomásunkra a fogyasztásuk.

Tényleg rákkeltő a vörös hús?

John Abercrombie, a Nottingham Egyetem munkatársa szerint a vörös hús rákkeltő hatása elhanyagolható, és csak abban az esetben jelentene valós veszélyt, ha valaki valóban óriási mennyiségben fogyasztaná.

Erősíti az immunrendszert

Még mindig nem győztünk meg? Jó, ha tudod, a vörös hús vasat és cinket is tartalmaz, ezáltal az immunrendszert is erősíti, sőt D-vitamin-tartalmával segít leküzdeni a különféle vírusokat. A vashiány egyébként tartós fáradtságot is tud okozni, ezért ilyen esetekben is ajánlatos egy jó steaket elfogyasztani.

Segíti a teherbeesést

A gyermekáldásra váróknak jó hír, hogy a vörös hús szelénben is gazdag, így a fogantatást is elősegíti, a szelén ugyanis nélkülözhetetlen az egészséges spermatermelődéshez.

Forrás: Thinkstock

Idős korban kifejezetten javasolják

A vörös húsban található kreatin az izmokat erősíti, és ez különösen idős korban fontos, amikor a test már elgyengül, emellett a húsban előforduló kalcium és kálium is hasonló előnyökkel jár, mindketten nélkülözhetetlenek az egészséges izomszövetekhez.

Mikor egyek vörös húst?
Az elalvás előtti órákban jót tesz a szervezetnek a fehérjedús étel, ám a vörös húsokban túlságosan sok a fehérje. Így ha nyugodt éjszakát szeretnél, azt javasoljuk, a lefekvés előtti pár órában már inkább valami könnyebbet válassz. Korábban ITT szedtük össze, mi az a 10 étel, amit nem feltétlenül kellene este fogyasztanod.

 

életmódmarhahúsvörös hús