Méregteleníts jógával – Megmutatjuk, hogyan csináld!

2016.02.28. 21:05

Ahogyan a lakásra ráfér egy jó nagy takarítás és rendrakás tavasszal, úgy a testednek, a lelkednek és az elmédnek is szüksége van tavaszi méregtelenítésre. Tisztulj meg, hogy könnyedén nézz szembe az új kihívásokkal, szabadulj meg a lerakódásoktól, amikre már nincs szükséged. Legyél energikus és könnyű! Mi kell hozzá? Változni akarás, elhatározás, a régi szokásokból való kilépés – és néhány jógagyakorlat!

A jóga tisztító, gyógyító, méregtelenítő hatását sokan átéljük napról napra. De pontosan hogyan méregtelenít a jóga? 

Forrás: Thinkstock

1. A keringés serkentése A jó anyagcseréhez és a méregtelenítő szervek megfelelő működéséhez kulcsfontosságú a jó keringés. Nemcsak a vérkeringés, hanem a nyirokfolyadék, minden folyadékban oldott anyag, az emésztőrendszerben lévő folyadékok, az oxigén és a prána, vagyis az életerő keringése. A keringést pedig mozgással lehet a leghatékonyabban serkenteni. A jógában széles tartományban átmozgatjuk a testet, ezáltal serkentjük a keringést a hasüregben és az egész testben. 

2. Gerinccsavarásokkal a zsigeri zsírszövet ellen A kívülről is látható felszíni zsírszövet mellett a belső szerveink között úgynevezett zsigeri zsírszövet rakódhat le. A zsírszövet gyakran méreganyagok raktára, és a belső szervek közé lerakódva akadályozhatja a méregtelenítő szervek és az emésztőrendszer megfelelő működését. A jógában gyakori gerinccsavarások, mint például a maricsijászana, segítenek megszabadulni a zsigeri zsírszövettől, ezáltal segítik a belső szervek működését. Ráadásul ha a gerinccsavarás aktív (vagyis a törzs izmaival mész bele, és tartod benne magad, nem a kezeiddel húzod, és nem a gravitáció ereje tart benne), fejleszti a haránt hasizmokat, rugalmasan és erősen tartja őket.

Forrás: Thinkstock

3. A méregtelenítés titkos fegyvere: a légzés A légzés gyakran nem kap elég figyelmet, amikor méregtelenítésről beszélünk, pedig a kilélegzett levegővel nemcsak szén-dioxid, hanem különféle nyomelemek és méreganyagok ürülnek ki a szervezetünkből. Gondolj csak arra, hogy a kilégzéseden könnyen meg lehet érezni, ha valami erőteljes, például fokhagymás dolgot ettél, vagy ha előző este kirúgtál a hámból. A kilégzés méregtelenítőereje mellett a laza, mély rekeszizomlégzés (más néven hasi légzés vagy jógalégzés) fontos eszköz a hasunk mélyebb rétegeinek ellazításában. 

4. Mentális méregtelenítés és fordított pózok A jóga gyakorlása segít megtisztítani a gondolatokat, megszabadulni a berögzült negatív gondolati mintáktól. A fordított testhelyzetek különösen jó alkalmat adnak erre, ugyanis kimozdítanak a megszokásokból, új nézőpontot adnak, és a jelen pillanatra irányítják a figyelmet. Fizikai síkon pedig segítenek az esetlegesen elakadt, ki nem ürült dolgok kimozdításában, feloldásában, és hatékonyan serkentik a keringést az egész testben. Különösen jó lehet a hormonháztartást is egyensúlyba hozó szarvangászana (gyertya, tarkóállás) 50 légzésig (kb. 5 percig) kitartva, ha kell könnyítéssel, vagy akár a shirsászana (fejen állás). 

5. Lelki és érzelmi méregtelenítés csípőnyitásokkal Nemcsak a belső szervekben rakódhatnak le méreganyagok, az izmokban is elraktározódnak az érzelmi feszültségek vagy traumák, amelyek életünk során érnek bennünket. A csípő környékén gyakran halmozódnak fel az önértékelésünket, a saját magunkról alkotott képünket érintő érzelmi vagy mentális traumák. Ezek lehetnek olyan apróságok, mint egy csípős, akár viccnek szánt megjegyzés a kinézetünkre vonatkozóan, ami szíven üt bennünket, de lehetnek nagyobb dolgok is, mint egy szakítás emléke. Ezeket az emlékeket, érzelmi blokkokat segíthetnek oldani a jógában gyakori nyújtások és csípőnyitások – és nem is kell felidézni hozzá a kellemetlen emlékeket, mert az oldás akkor is megtörténik, ha az emlék nem tudatos. 

Forrás: Thinkstock

Ajurvédikus tipp Természetesen az is nagyon fontos, hogy milyen táplálékot juttatsz be a testedbe. Egy ősi indiai ajurvédikus tipp nagyban segíti a méregtelenítést: reggel felkelés után igyál meg egy nagy pohár langyos, citromos vizet. Ez serkenti az emésztést, lúgosít, és frissen indul a napod tőle! Használj friss citromlevet, amihez reszelt, mozsárban összezúzott vagy karikákra vágott gyömbért is adhatsz, vagy akár egy csipet Himalája-sót. 

Gyakorolj!
Kezdd el a méregtelenítést e heti ingyenes JógaKlikk-videónkkal a keringés serkentéséért! Klikkelj a 45 perces, otthonról végezhető gyakorlatsorért.
tavaszjógaméregtelenítésJógaKlikk