Mikulás, Krampusz és Jézuska − Meddig tartsuk a gyereket a mesevilágban?

gyerekkor ünnep szakértői vélemény
Mindannyian emlékszünk arra a napra, amikor rájöttünk, hogy a Mikulás igazából a szomszéd bácsi műszakállal. De vajon meddig engedhetjük, hogy a gyerekünk higyjen a varázsban? A gyereknevelés egyik fontos kérdése: mikor mondjuk el a gyerkőcnek, hogy a krampusz nem létezik?

Mindenkinek megvan a maga nagy lelepleződős sztorija – és általában nem túl dicsőséges. Valaki az óvodai zsúr kellős közepén szembesült azzal, hogy a Mikulás valójában a karbantartó bácsi félrecsúszott szakállal, másnak a nővére árulta el dühében, hogy „nincs is Jézuska, csak anya rejtegeti az ajándékot!”. Ezek a pillanatok egész életre bevésődnek, és valahol innen indul a gyereknevelés egyik legizgalmasabb kérdése: meddig hagyjuk a gyereket hinni a mesékben?

Gyereknevelés: mikor szedjük ki a gyereket a mesevilágból?
Gyereknevelés: mikor szedjük ki a gyereket a mesevilágból? 
Forrás:   shutterstock

Gyereknevelés a karácsonyi kavalkádban: a szakértő válaszol a nagy kérdésre

Az ünnepi hármas – Mikulás, Krampusz, Jézuska – nemcsak kedves tradíció, hanem szimbolikus alakok, akik egy fantáziavilágból érkeznek. 

De vajon ártunk azzal, ha fenn­tartjuk a varázst? Vagy éppen ellenkezőleg: ezzel segítjük a gyerek egészséges fejlődését?

Ebben segített eligazodni Makai Gábor klinikai szakpszichológus, aki szerint nemhogy ártana a mesevilág, hanem egyenesen szükség van rá.

„A szülő nem hazudik – képzeletet épít”: gyereknevelés vs. fantáziavilág

A szakértő szerint az a gondolat, hogy a Mikulás-hiedelem hazugság lenne, teljes félreértés.
 

„A szülő nem becsapja a gyereket, hanem építi a képzeletét és biztonságot teremt. A gyerekek realitásérzéke még nem szilárdult meg, ezért a mesevilág átmeneti védőréteget ad számukra”.

– mondja Makai Gábor. Ezt a védőréteget pedig a Mikulás jóságos ajándéka, a Jézuska titokzatos érkezése vagy épp a Krampusz játékos „fenyegetése” tölti meg tartalommal.

A fantáziavilág ugyanis nem üres játék: pszichés támasz. A mesehősök segítenek eligazodni abban, mi a jó és mi a rossz, hogyan hatnak a cselekedetek másokra, és hogyan működnek az érzelmek – ráadásul olyan módon, ami a gyerek számára befogadhatóbb, mint a racionális magyarázatok.

Ez nagyon szépen összecseng például az „üveggyerekek” jelenségéről szóló elemzésekkel, ahol a túlzott féltés épp a kreativitást és a saját élményeket korlátozza. A gyerekeknek szükségük van kapaszkodókra – és néha ez a kapaszkodó pont a Jézuska csengőhangja vagy a krampusz fenyegető, de sosem valódi virgácsa.

A fantáziavilág – bármennyire is misztikusnak tűnik felnőtt fejjel – tulajdonképpen a világ értelmezésének egy biztonságos, gyerekre szabott módja. Amíg a gyerek nem érti teljesen a valóság szabályait, addig a mesék strukturálják számára azt:

  • megmutatják, hogy a jó cselekedetnek jó következménye van (Mikulás),
  •  hogy a rosszaság sem végzetes, de vannak keretek (Krampusz),
  • és hogy a szeretet egyfajta „csoda”, amiért érdemes várakozni (Jézuska).

Ebben a fantáziában a gyerek otthon van. Ismeri a szabályokat, érti a szereplőket, és közben úgy érzi, hogy egy jóindulatú, kiszámítható világ veszi körül — pontosan ez az érzelmi biztonság az, amire a fejlődéshez szüksége van.

Mire pedig eljut odáig, hogy a realitásérzéke kialakul, a mesevilág szépen, zökkenőmentesen hátrál ki az életéből. A gyerek ekkor már nem igényli a Mikulás titokzatosságát, mert képes arra, hogy a világot önmagában is megértse.

A valóság felismerése így nem törés, hanem természetes lépés.

„A gyerek úgyis magától összerakja a képet” – és nem traumatikusan

A nagy félelem sok szülőben az, hogy mi lesz, ha kiderül az igazság. Lesz-e sírás, düh, csalódás? A szakértő szerint aggodalomra semmi ok.

„A valóság és a mese különválasztása természetes folyamat, általában 6-7 éves kor körül történik meg. A gyerek magától összeállítja a képet, és ha érzelmileg biztonságban van, ebből nem lesz trauma”

 – mondja Makai.

Még akkor sem, ha néha mi magunk emlékszünk rá fájdalmasan, amikor „összeomlott a rendszer”. De felnőtt fejjel hajlamosak vagyunk felnagyítani azt, ami nekünk inkább csak meglepő vagy kellemetlen volt.

Ez nagyon hasonló ahhoz, amit a gyerekkori pszichopátia-kutatások is mutatnak: a gyerekek érzelmi rugalmassága sokkal nagyobb, mint gondolnánk. Nem egy apró csalódás formálja hosszú távon, hanem a szülő által nyújtott stabil érzelmi háttér.

Sok szülőben felmerül az is, hogy vajon mikor kell „elővenni a nagy beszélgetést”. A szakértő szerint erre semmi szükség.

„Ha a gyerek nem kérdez rá, nem kell erőltetni. Ha igen, akkor a saját tempójában, finoman lehet terelni a valóság felé. A hangsúly a biztonságon és a természetességen van.”

Sőt, ha belegondolunk az ünnepi időszakban mindenkinek kicsit nosztalgiát és biztonságérzetet adnak ezek a kis szimbólumok még felnőttként is. Gondolj csak a karácsonykor kinyitott csomagokra vagy az apró meglepetésekre. És inkább a csodákban és a varázslatban higgyenek sokáig a gyerekek, mint hogy bekebelezze őket a képernyők világa. 

Minden, amit ebből a témából tanulhattunk 

A Mikulás-, Krampusz- és Jézuska-hagyomány nem hazugság, hanem egy olyan fantáziavilág, amely fejleszti a gyerek képzeletét, biztonságérzetét és segít eligazodni az érzelmi világban. A gyerekek 6-7 éves kor körül maguktól rakják össze a valóságot, és ha érzelmileg stabil környezetben élnek, ebből semmilyen trauma nem következik. A mesevilág megőrzése tehát nemcsak aranyos szülői gesztus, hanem hasznos része a gyereknevelésnek – és Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint bátran hagyhatjuk, hogy a gyerek addig higgyen, ameddig ő maga szeretne.

További cikkeink gyereknevelés témában: 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.