Zuglói emeletes házra zuhant a repülő, harmincan meghaltak - 60 éve történt a Malév egyik legnagyobb tragédiája

Forrás: : Katasztrófavédelem Múzeuma/limanova.blog.hu -
zuhanás repülőgép katasztrófa Malév
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Hatvan éve, 1961. augusztus 6-án sétarepülés közben egy zuglói lakóházra zuhant a Malév HA-TSA jelzésű utasszállító repülőgépe.A szerencsétlenségben harmincan meghaltak. Ez volt a Malév magyar légitársaság első, egyben az  egyik legkomolyabb tragédiája. 

A hatvanas évek elején a sétarepülés fénykorát élte Magyarországon, így Budapesten is. A Ferihegyről induló Malév-járatok 12 perces repülőútra vitték az érdeklődőket. A repülő 600 méterig emelkedett, majd a Dózsa György út fölött haladt a Népköztársaság útjáig (ma Andrássy út), amelyet elérve balra fordult, aztán a Kálvin tér után, az Üllői utat követve a Kispesti Gépgyárig 300 méternyire ereszkedett , majd leszállt. Az előírt útvonalat szigorúan be kellett tartani, a Dunát pedig tilos volt átrepülni.

A repüléseket a HA-TSA lajstromjelű, Douglas DC-3, C-47 típusú gépekkel végezték. Ez a kétmotoros repülőgép 1951-ben került a magyar állam tulajdonába, miután a Magyarországon állomásozó szovjet erők vadászgépei Pápán leszállásra kényszerítettek egy amerikai katonai repülőgépet, amely navigációs hiba miatt megsértette a magyar légteret. A pilótákat a kihallgatást követően kiutasították az országból. A lefoglalt járművet 1956-ig a magyar légierő használta, majd átadta a Malévnak, ahol átalakították 18 személyes utasszállítóvá, és HA-TSA jelzéssel vették magyar polgári lajstromba. 1959-től 21 személyes utasszállítóként működött.

A HA-TSA lajstromjelű, Douglas DC-3, C-47 típusú repülőgép 1960-ban Ferihegyen Forrás: : Fortepan/Chuckyeager tumblr

A belföldi forgalomban használt gép 1961. augusztus 6-án délután - aznap már ötödszörre - emelkedett a magasba sétarepülésre, fedélzetén 17 felnőttel és hat gyerekkel. Köztük volt három plusz utas (egyikük a Malév egyik forgalmi tisztviselője), akiket "elfelejtettek" az utaslistán rögzíteni.
A négyfőnyi személyzetből a kapitány Hoffman Róbert, a másodpilóta Hegyi József volt. Az uralkodó széljárás miatt a repülőgép Vecsés felé startolt. A 100 méteres magasságot elérve a Városliget irányába fordult. A légi út első szakasza rendben zajlott; a baj Zugló fölött kezdődött.

A szemtanúk szerint a repülőgép furcsa manőverekbe kezdett: éles, túldöntött fordulókat, hullámrepülést végzett, majd veszélyesen bedőlve balra fordult. Ezután a gép a jobb szárnyán keresztül megperdült, megemelte orrát, a hátára fordult, majd 16 óra 56 perckor spirális zuhanórepülésben a Lumumba utca (ma Róna utca) 224. szám alatti kétemeletes ház udvar felőli részére zuhant. A pilótafülke a tetőt átszakította és az első emeleti födémbe fúródott. A becsapódás következtében életét vesztette a légi jármű négyfőnyi személyzete, 17 felnőtt és hat gyermekkorú utasa. A kettétört géptörzs lezuhanó hátsó fele pedig halálra zúzta a ház udvarán kerékpárját szerelő három fiatalt.
A ház romjai közül a kiérkező tűzoltók egy súlyosan sérült nőt és egy kisebb sérüléseket szenvedett három hónapos csecsemőt emeltek ki. Az összeroncsolódott orrészhez nem fértek hozzá, a pilótafülkét, amelyben hat holttestet találtak, csak másnap tudták lehúzni az épületről.

A gép a Lumumba utca (ma Róna utca) 224. szám alatti kétemeletes háznak az udvar felőli részére zuhant Forrás: : Katasztrófavédelem Múzeuma/limanova.blog.hu

A gép eltűnéséről a repülőtéri irányítás 4 perccel a katasztrófa után a rendőrségtől értesült, mivel a személyzet a többszöri rádióhívásra nem válaszolt. A légikatasztrófával kapcsolatban a hatóságok hírzárlatot rendeltek el, arról a közvéleményt a baleset után két nappal mindössze az újságokhoz eljuttatott rövid MTI-hírben tájékoztatták. A hírben csak 20 utas áldozatot említettek.

A repülőszerencsétlenség körülményeinek kivizsgálására alakult bizottság megállapítása szerint a repülőgép megfelelő műszaki állapotban volt, és a légiirányítás is szabályosan dolgozott. Az utasok száma viszont meghaladta az ülőhelyekét, és a holttestek elhelyezkedéséből a vizsgálóbizottság azt is megállapította, hogy az esemény pillanatában két női utas tartózkodott a pilótafülkében, a hajózószerelő viszont elhagyta szolgálati helyét. A vizsgálat megállapítása szerint a gép személyzete - feltehetően utasai rosszul értelmezett szórakoztatására - megengedhetetlen manővereket végzett az utasszállítóval.

A becsapódás következtében 30 ember vesztette életét Forrás: : Katasztrófavédelem Múzeuma/limanova.blog.hu

Amikor az utolsó és végzetes manőver után a gép a hátára fordult, a személyzet és az utasok kiestek az üléseikből, mert a rendszeresített hevedereket nem kapcsolták be, így a gép emberi közbeavatkozás nélkül repült egészen a becsapódásig. A vizsgálat eredményéről az újságok egy héttel a baleset után, az MTI közleményét leadva tájékoztathatták olvasóikat.

Az eset nem kapott nagy nyilvánosságot, de hosszú időre betiltották a sétarepüléseket Budapest felett. A tragédia - az elvesztett életek mellett - több mint 4 millió forintos kárral és a Malév jelentős presztízsveszteségével is járt.

Még több történelem a Life.hu-n:

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.