A sztárparádé megvan, de méltó-e Agatha Christie-hez? Megnéztük az új Halál a Níluson-filmet

Forrás: Collection ChristopheL via AFP/© 20th Century Fox - Scott Free Productions - The Estate of Agatha Christie/20Th Century Fox - Scott Free Pr -
kritika filmajánló Halál a Níluson Agatha Christie mozi filmkritika magazin
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Kenneth Branagh ismét magára ragasztotta a legendás Poirot-bajszot, hogy az Orient expressz után most nílusi utazóhajón nyomozzon ki egy gyilkosságot. Kicsit másképp ugyan, mint az előző alkalommal, de vajon ez is emlékezetes lesz-e?

A Halál a Níluson vitán felül Agatha Christie egyik legjobb és pláne legnépszerűbb művének számít – és nemcsak a könyvolvasók, de a filmnézők körében is. Hiszen ebből az egzotikus környezetben játszódó gyilkossági történetből 1978-ban készült már emlékezetes mozis feldolgozás Peter Ustinov főszereplésével és komplett sztárparádéval a gyanúsítottak körében. Később a tévés Poirot-sorozatban is megkapta a maga epizódját, többek között az akkor még pályakezdő Emily Blunt és persze David Suchet közreműködésével.

Az utóbbi néhány évben pedig a jeles brit rendező-színész, Kenneth Branagh kezdett bele Agatha Christie műveinek feldolgozásába, egy Poirot-ra épített mozis univerzum létrehozásának nem titkolt céljával, a bajszos nyomozó szerepében pedig saját magával. Ennek első állomását jelentette a 2017-es Gyilkosság az Orient expresszen, amit az eredeti tervek szerint két-három évvel követett volna ez a film, csak aztán közbeszólt a világjárvány, és csak most ülhetünk fel arra a bizonyos kirándulóhajóra, ami a Níluson halad a maga úri társaságával, és amelynek a fedélzetén egy titokzatos gyilkosság történik.

Halál a Níluson Forrás: Collection ChristopheL via AFP/© 20th Century Fox - Scott Free Productions - The Estate of Agatha Christie/20Th Century Fox - Scott Free Pr

Az új filmváltozat érintetlenül hagyta a regény sztorijának fő szálát, a bűnügy és a nyomozás fordulatait. Így nem fog nagy meglepetésekkel szolgálni a könyvet, illetve a korábbi filmváltozatokat már ismerők számára, vagy úgy is nézhetjük: híven követi, nem rontja el Agatha Christie pazar krimi-kirakósát. A karakterek terén viszont bevezet újdonságokat, összevonva-átalakítva több figurát is a regényből: többek között az írónőből és lányából blues-énekes és unokahúg-menedzser lett; beleszövődött egy titkolt szerelem szála két szereplő közé. Itt is felbukkan Bouc karaktere a Gyilkosság az Orient expresszen-ből, aki az eredeti művekben ugyan csak ott szerepel, de így rajta keresztül is össze lehetett kötni a két filmet. Rajta kívül pedig a főszereplő Poirot figurája is összekapcsolja a két filmet. Kenneth Branagh igyekszik tovább árnyalni a karakterét és a háttértörténetét: még egy eredetsztorit is kanyarít a bajszának, és egy szerelmi szálat is belenget számára.

Mindezt úgy hajtja végre, mintha sorban válaszolni akarna az előző filmet, a Gyilkosság az Orinet expresszen-t érő kritikákra. Abban ugyanis az ő Poirot alakítását túlságosan pozőrnek minősítette a nézők és a kritikusok többsége. Ebben a filmben Poirot magáról mondja, hogy pozőr, ezzel kivédve a lehetséges bírálatok élét. Azt a változatot sokan feleslegesnek, porosnak, avíttnak tartották – itt merészebb képi megoldásokra törekszik, és kimondottan progresszív témákat is igyekszik behozni. Azt a filmet súlytalannak, túl könnyednek tartották – itt igyekszik komorabb hangnemet megütni, már csak a filmzene kapcsán is.

Kenneth Branagh, mint Hercule Poirot Forrás: Collection ChristopheL via AFP/© 20th Century Fox - Scott Free Productions - The Estate of Agatha Christie/20Th Century Fox - Scott Free Pr

A próbálkozásai pedig sikerrel járnak, főként a különösen emlékezetes filmzenét illetően. Poirot egyre komplexebb lesz, és egyre színesebb a díszes társaság is körülötte, és ehhez remek színészeket, sőt filmsztárokat sikerült összetoborozni még a kisebb szerepekre is. Remek, sőt tündöklő Gal Gadot a gazdag örökösnő szerepében; Armie Hammer erős kisugárzással formálja meg a szexuálisan ellenállhatatlan hódítót – akinek magánéleti botrányai sem tudnak árnyékot vetni az alakítására, tekintve a sztoriban betöltött szerepének jellegét. Ami viszont vészesen, sőt végzetesen hiányzik a filmből: az a feszültség. Nem igazán tudunk izgulni a film egyetlen pillanatában sem, és ez független attól, hogy ismerjük-e már a sztorit. Egy kriminél pedig ez alapvető lenne, és ennek hiányában a Halál a Níluson megmarad egy korrekt, itt-ott érdekes, de könnyen felejthető Agatha Christie-adaptációnak.

Még több filmajánló a Life.hu-n:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.