Ember és állat egymás ellen, a tét az életben maradás

film Jurassic World mozi
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Sok olyan film létezik, amelyben gyilkos állatok támadnak az emberekre, ezek többsége azonban kimerül a nézők zsigeri, ősi félelmeinek előhívásában és a horroros ijesztgetésben. Néha viszont ember és állat harca a filmvásznon nagyobbá tud nőni, az anyatermészet és a humánum epikus küzdelme válik belőle. A mozikba érkezett Jurassic World kapcsán összegyűjtöttük a legemlékezetesebb példákat.

King Kong (1933, 1976, 2005)

A modern civilizáció és az érintetlen őstermészet találkozásának egyik legismertebb, minden korszakban újra és újra feldolgozott mozis története King Kongé, a világtól elzárt szigeten élő óriásmajomé, akit a felfedezők önző érdekeiktől vezérelve foglyul ejtenek és magukkal visznek, hogy aztán persze alaposan szétcsapjon az emberek között a városban. Amitől pedig igazán különlegessé válik a története, az a gyönyörű szőkeség iránt érzett szerelme, és ahogyan a végén el is hangzik: „Nem a repülők voltak... a szépség végzett a szörnyeteggel."

Moby Dick (1956)

Kevés legendásabb ember és állat közötti párharc létezik (már ha létezik egyáltalán), mint Ahab kapitány és a nagy fehér bálna évtizedeken át tartó küzdelme, amely végül emberi oldalról a rögeszméig, az akár mások és a saját életének árán is elért győzelem iránti megszállott vágyig fokozódik.

Az öreg halász és a tenger (1958)

„Az embert el lehet pusztítani, de legyőzni nem lehet." Hemingway kisregényének története a szépirodalomban és filmen is az emberi kitartás, a természet erejével szembeszálló akaraterő dicsőségének klasszikus megéneklőjévé tudott válni. A nagy halat mindenáron, az életét is kockáztatva elejtő és partra vivő halászember egymagában (a filmváltozatban Spencer Tracy alakjában) áll szemben a sors nehézségeit szimbolizáló Állattal.

Madarak (1963)

A jól fésült, kényelmes, modern polgári lét olyannyira eltávolodott a természettől, hogy szinte félünk már tőle, és főleg annak kiszámíthatatlan erejétől. Ezt a félelmet öntötte egy különleges film történetének formájába a nagy mester, Alfred Hitchcock, a békés kisvárosra támadó madárraj képei pedig olyannyira beleégnek a nézői agyába, hogy utána nehezen tudunk ugyanúgy nézni a villanypóznákon a szokottnál kicsit is nagyobb számban gyülekező szárnyasokra.

A cápa (1975)

Ha már a filmek hatása az életre: A cápa megtekintése után jó néhány mozinéző mondott le egy időre, vagy akár örökre a tengerben fürdőzés élményéről. Pedig Spielberg híres és hírhedt filmje jóval több, mint félelmetes és hatásos horror. A cápavadászok végül itt is szinte magukra hagyatva, az emberi furfang erejével szállnak szembe az addigra mitikussá növekvő Fenevaddal.

Fehér pokol (2011)

Ember és állat küzdelmének témájában az utóbbi évek messze legkiemelkedőbb filmje a Fehér pokol, benne a nyugdíjas korára akcióhőssé váló Liam Neesonnal, aki ebben a történetben a társaival együtt repülőgép-szerencsétlenséget szenved az alaszkai hómezőkön, és így kell életben maradniuk a gyorsan rájuk találó és rájuk vadászó farkasfalkák ellenében. Zsigeri filmélmény arról a folyamatról, ahogyan az ember is vadállattá válik, ha nincs más választása.

Jurassic World (2015)

„Az élet utat tör" – mondja az első részben a dr. Malcolmot játszó Jeff Goldblum, és hát végül is nem erről szól minden Jurassic Park-film? Az őstermészetet mesterségesen felélesztő, majd azt korlátok között tartani képtelen modern civilizáció (emberi természet?) újabb kockázatos kalandját már játsszák a mozik, minden korábbinál nagyobb dinókkal és nagyobb küzdelemmel ember és állatvilág között.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.