Polanski új filmje, Az öldöklés istene megtéveszt a címével: véres akciómozi helyett egy humorban gazdag, abszurd kamaradráma bontakozik ki a szemünk előtt. Kritika.

Roman Polanski hiába az egyetemes filmművészet egyik jelentős alkotója a hetvenes évek óta, a köztudatban mégis inkább az egykori pedofilbotránya miatt szerepel a személye, amely ügyet ráadásul most a közelmúltban ismét előrángattak. Az idős mester emiatt némi időt házi őrizetben is kénytelen volt eltölteni, így talán nem is olyan meglepő, hogy a szűk terekhez korábbi munkáiban is vonzódó Polanski (Kés a vízben, A bérlő) új filmjének története szinte végig egyetlen szobában játszódik.

www.sonyclassics.com/carnage

A történet főszereplői négyen vannak, kétszer kettőre osztva: egy házaspár megy át másokhoz, hogy tisztázzanak egy ügyet, a fiaik összeverekedtek a játszótéren, és az egyik kölyök meg is sérült. A szülők mind értelmiségiek, jómódúak és jó modorúak, noha a személyiségük nagyon különböző, mint az a történet során egyre inkább ki is derül. Az udvarias bájcsevejből gyorsan verbális küzdelem lesz, a kezdő felállás pedig többször is módosul: ahogyan a szereplőkről lefoszlik a civilizáltság álcája és egyre meredekebb lesz a beszélgetés, szövetségek bomlanak fel és köttetnek meg, sorra relativizálva az olyan fogalmakat és értékeket, amelyeket a hétköznapokban magától értetődőnek szokás venni.

Az öldöklés istene egy színdarabból készült: Yasmine Reza kortárs írónő drámájából (innen a furcsa cím), amelyet Magyarországon is bemutattak nem is oly rég a Vígszínházban. A történet elsőre talán egy ön- és társmarcangoló pszichológiai drámát ígér, de erről nincs szó: Az öldöklés istene ennél könnyedebb hangvételű, abszurditásában kimondottan humoros darab, amely a végén szinte már vígjátékba megy át. Ez talán némileg kárára is van a felvetett problémákban való igazi elmélyedésnek, ugyanakkor a színészek szinte lubickolnak a jól megírt, szellemes dialógusokban, és a karakterek közötti kapcsolatok változásainak dinamikája örömjátékot tesz lehetővé a számukra.

www.sonyclassics.com/carnage

A két feleséget két Oscar-díjas színésznő alakítja: Jodie Foster és Kate Winslet, a legemlékezetesebbet mégis a két férfi nyújtja - John C. Reilly-t (Taplógáz, Tesó-tusa) eddig inkább vígjátékokból ismerhette a hazai közönség, ChristophWaltz osztrák színészt pedig nemrégiben Quentin Tarantino fedezte fel a Becstelen brigantykban a nemzetközi mozi számára.

A filmet speciális módszerrel készítette el Polanski: mivel ő maga a még mindig függőben lévő pedofilügye miatt nem léphet be az Egyesült Államok területére, így egy párizsi lakás "alakította" a filmben a New York-i helyszínt. A színészekkel a forgatás előtt pedig hónapokig próbálta a "darabot", és amikor felvette azt, akkor nem snittről snittre haladtak, hanem a színészek eljátszották egyben az egészet, és ezt rögzítették folyamatosan, persze több alkalommal, hogy legyen miből összevágni a kész filmet. A szinte színházi módszer végeredménye a színészi játék precizitása, ugyanakkor talán ebből következik az is, hogy a szereplők néhol teátrális gesztusokkal élnek, amelyeket inkább érzünk színpadra, mint filmbe valónak.

www.sonyclassics.com/carnage

Polanski érdeme, hogy végig izgalmassá tud tenni (még vizuálisan is!) egy végig egyetlen helyszínen játszódó filmet. Érződik, hogy mekkora rutinnal, mesterségbeli tudással vezényli le ezt a darabot, amely ugyanakkor arra is lehetőséget ad neki, hogy burkoltan elmondhassa a véleményét a képmutatásról és arról a társadalomról, ahol a felszín alatt senki sem ártatlan, bűnnek mégis csak a látszat megsértése számít.

Tippünk: Nézd meg a film előzetesét!

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/20nMhl1cVxI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 



Kiknek ajánljuk?
Kiknek ajánljuk?
- akik szeretnek a felszín alá kukkantani
- akiket érdekel egy nagy rendező friss munkája
- akik a színházban is szerették Az öldöklés istenét

 

Kiknek nem ajánljuk?
- klausztrofóbiásoknak
- akik komoly lélektani mélységeket remélnek
- akik szeretnének hinni a látszatban


Minden idők leghíresebb nyomozója a világháború ellenhttp://www.life.hu/szorakozz/tvmozidvd/20120106-sherlock-holmes-2-minden-idok-leghiresebb-nyomozoja-a-vilaghaboru.html Hölgyek a kamera mögött - 5 filmrendezőnő, aki lenyűgözte a világothttp://www.life.hu/szorakozz/tvmozidvd/20111222-holgyek-a-kamera-mogott-5-filmrendezono-aki-lenyugozte-a.html Mosolyogva nézni szembe a halállalhttp://www.life.hu/szorakozz/tvmozidvd/20111221-fiftififti-mosolyogva-nezni-szembe-a-halallal.html A csúnya férfi dicséretehttp://www.life.hu/szorakozz/tvmozidvd/20111130-filmkritika-a-csunya-ferfi-dicserete.html