Eldobható divat: az 1960-as évek papírruha-őrülete

retro papír divat ruha
Azt hinnénk, a mikrotrendek a közösségi média világának szülöttei. Pedig az első rapid divatőrület, amely egyben a fast fashion előfutára is volt, az 1960-as évek papírruha-mániájával kezdődött.

Míg a viseletek gyakori cserélgetése évszázadokig legfeljebb úri huncutság volt, a tömeggyártás mindent megváltoztatott. A papírruha-őrület a hatvanas évek végén uralkodott, ami még a legvadabb mikrotrendeket is kispadra száműzi. A divathóbort, melyet a jövőbe vetett gyermeki ártatlanság hívott életre, mára a fogyasztói társadalom bús mementójává vált. Ismerkedjünk meg a fast fashion előfutárával!

Papírruha trend az 1960-s években
A fast fashion előfutára az 1960-as években megjelent papírruhatrend volt.
Forrás: Victoria and Albert Museum, London

Papírruha: olcsó, kényelmetlen, és még csak nem is környezetbarát

  • Mi az a papírruha, ami a véletlennek köszönheti a létezését?
  • Hogyan lett egy marketingkampányból divattrend?
  • A papírruha előnyei vs. hátrányai
  • Mi okozta a papírruha-őrület végét?

Egy félrement kampány és a papírruha születése

Mint oly sok más a történelem Pantheonjában, ez a történet is egy véletlennel kezdődött. Történt ugyanis, hogy a Scott Paper, alapvetően törlőkendővel, toalettpapírral és egyéb higiéniai termékekkel kereskedő cég 1966-ban egy cellulózból készült zsákruhával promotálta új, eldobható eszközkollekcióját.

A tarka papírruhákat 1,25 dollárért, mai árfolyamon körülbelül 4100 forintért vesztegették, amely végül sikeresebb terméknek bizonyult, mint az, amit eredetileg hirdetni kívántak vele.

Abban az évben mintegy félmillió megrendelés érkezett a kasmír, illetve OP-art művészeti mintákkal díszített ruhadarabokra, a trendvonatra pedig a ruhagyártók is jegyet váltottak. Az olyan ruhamárkák, mint a Poster Dress, a Wastebasket Boutiqe, valamint a Dipso, ráálltak a papírruhák gyártására, és nem győzték kielégíteni a vásárlók igényeit.

Papírruha, mint retro fast fashion
A könnyen alakítható papírruha gyorsan a nők kedvence lett.
Forrás:  Victoria and Albert Museum, London

A papírruha-őrületben rejlő potenciált a politika, valamint egyéb gyártók is felismerték, például a 1968-as elnökválasztási kampányban is feltűntek ilyen divatcikkek. Ennek tudatában ironikus, hogy épp a Scott Paper hagyott fel a divatcikkek gyártásával, mivel nem kívánt ruhagyártásra átállni.

Fast fashion, avagy a papírruhák sikerének titka

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért őrültek meg a nők ezért a divattrendért, amely a pazarlás szimbóluma lett. Ennek egyik fő oka volt az első világháború után született boomer nemzedék és szüleik közötti generációs szakadék. Ők voltak ugyanis az első igazi fogyasztói generáció, akik a kapitalizmus előnyeit élvezhették, szüleik takarékos mentalitása pedig szemben állt életfelfogásukkal.

A színes, változatos, olló és ragasztó segítségével könnyen alakítható papírruhákat könnyedén saját ízlésükre szabhatták.

Nem úgy kell elképzelni ezeket a papírruhákat, mintha félfamentes csomagolópapírba burkolták volna magukat a nők, sokkal inkább az orvosok által is használt cellulóz és nejlon ötvözetéből készült rugalmasabb anyagról van szó. Az évek során egyre rugalmasabb papíranyagokat kísérleteztek ki, ami még komfortosabbá tette a viseletet, és ismert high fashion divattervezők is terveztek ilyen anyagú darabokat.

Papír ruha népszerűsége
A retró fast fashion trendnek a hatvanas évek végére leáldozott.
Forrás: Victoria and Albert Museum, London

Egy-egy ilyen ruhadarabot legfeljebb pár alkalommal lehetett hordani, de ez nem jelentett gondot, mivel gyorsan jöttek az új kollekciók, ami a fast fashion extrém elődjének tekinthető. Ennek révén a divatozni vágyó fiatalok könnyebben követhették a divatot, teljes valójában megélhették a fogyasztói társadalom áldásait. Az évtized végén megjelenő szexuális forradalom csak olaj volt a tűzre: izgalommal töltötte el az embereket a könnyedén letéphető papírruha gondolata. A papírruha divat csúcsán az Wastebasket Boutique heti 100 000 megrendelést bonyolított.

A papírruhák alkonya

Egyszer minden jó véget ér, ez nem volt másképp a fast fasfion cellulóz előfutárának esetén sem. Sokáig úgy tűnt, hogy a papírruhák jelentik a divat jövőjét, csakhogy a gyártók próbálkozhattak bárhogy, a papír továbbra is igen kényelmetlen, pazarló ruhaanyag volt, amelyet alig lehetett tisztítani, ráadásul gyúlékony is volt, és az állandó pótlás miatt összességében már nem is volt olyan olcsó.

A városi butikok gyorsabban, hatékonyabban árulhatták a tartósabb és kényelmesebb ruhadarabjaikat, amelyek kedvező árú alternatívát kínáltak a papírruhákra.

A másik oka a papírruhák eltűnésének a hippimozgalommal, valamint a változó politikai légkörrel magyarázható. A fogyasztói társadalmat és pazarlást elutasító szubkultúra szemben állt ezzel az igen környezetszennyező trenddel. Így történt, hogy 1968-ra már teljesen eltűntek a papírruhák, amelyek a fogyasztói társadalom sötét oldalát mutatják meg.

Ha papírruháról nem is, divatról az alábbi cikkeinkben is olvashatsz. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.