Így értelmezd az E-számokat! - Nem minden veszélyes

2011.06.14. 8:45

Ma már szinte csak a bioboltok polcain találsz olyan élelmiszereket, amelyek nyomokban sem tartalmaznak mesterséges adalékanyagokat. Az azonban tévhit, hogy minden E-szám mesterséges, pontosabban az egészségre káros adalékanyagot tartalmaz!

 

Ha nem vagy tudatos vásárló, talán nem is tudod, hogy mik rejtőznek - persze gondosan feltüntetve a címkén - az élelmiszerekben. Egy tanulmány szerint egy átlagos európai évente 7 kiló hozzáadott anyagot eszik, tudva vagy tudatlanul, esetleg csak sejtve. De melyek ezek az E-számokkal jelölt hozzáadott anyagok? Például az édesítőszerek vagy a tartósítók. Találhatsz azonban ezek között sokkal jobban hangzóakat is: vitaminokat és antioxidánsokat.

Thinkstock

Természetes, E-számmal jelölt összetevők

Sok, E-számmal jelölt adalékanyag teljesen ártalmatlan, sőt, valóban jobbá teszik az ételeket. Sokkal jobb ízűvé, mint mielőtt évekkel ezelőtt nem adták hozzá ezeket. Ezek nem károsak az egészségre, ahogy a növényi eredetű színezőanyagok sem, melyeknek köszönhetően lesznek ízlésesebb, szebb színűek egyes élelmiszerek. Még az ellenőrzött natúrtermék címkéjén is találkozhatsz E-számokkal, ne gondolj hát csalásra, ez teljesen legális.

E-számok, amelyeket kerülj

Akadnak azonban olyan E-számú anyagok is, amelyek károsak vagy károsak lehetnek az egészségre. Vannak közöttük ugyanis olyan, genetikailag módosított eredetűek, melyekkel kapcsolatban már felmerült a rákkeltő tulajdonság gyanúja. Más E-hozzávalók pedig allergiát okozhatnak, hizlalnak vagy izgatottá, "hiperaktívvá" tehetik a gyerekeket. Vannak olyan anyagok, amelyeket az Egyesült Államokban már betiltottak, az Európai Unió területén azonban még - rendszeres felülvizsgálat mellett - alkalmazhatóak.

Mielőtt azonban megrémülnél, megnyugtatunk. Ha kiegyensúlyozottan táplálkozol, a friss zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonából készült ételek, sovány húsok és halak az étrended alapjai, akkor nem kell félned sem az allergiától, sem az elhízástól, sem komolyabb betegségek kialakulásától az E-számok miatt. Kizárólag készételeken, feldolgozott élelmiszereken élni nemcsak az E-vel jelölt, hozzáadott mesterséges anyagok miatt egészségtelen.

Thinkstock

Minél több friss, természetes élelmiszert és italt fogyasztasz, annál jobban érzed majd magad a bőrödben - E-számoktól függetlenül. A párizsit cseréld le frissen sült csirkemellre, a kávét pedig zöld teára. Ha kíváncsi vagy, ezeken túl hogyan változtathatsz a közérzeteden és az életeden, böngéssz a Nativa rovatában!


Olvass a címkéből!

Élelmiszeripari megállapodás szabályozza az összetevők arányának felsorolását a csomagoláson. A címkén tehát először az a hozzávaló szerepel, amiből a legtöbb van az élelmiszerben, végül pedig az, amelyikből a legkevesebb. Így, ha az E-számokat - vagy más, teljesen ismeretlen nevű összetevőket - csak a sor végén látod kullogni, valószínűleg csak csekély mennyiség van belőle az ételben.

Ahhoz pedig, hogy elkerülhesd a nem túl egészséges adalékanyagokat, nem kell bemagolnod az E-számokat 100-1520-ig. Elég azt tudnod először is, hogy a hozzáadott anyagokat kategóriánként nevezték el, vagyis számozták meg. A színezőanyagokat 100-180-ig találod, ezeket követik a tartósítószerek 200-298-ig. Az antioxidánsok és savanyúságot szabályzó összetevők 300-385-ig sorakoznak, a következő kategória pedig a térfogatnövelőké és a nedvességet szabályozó anyagoké, 400-586-ig. Az ízfokozók 620-650-ig vannak, az édesítők pedig 900-1520-ig tartanak. Részletes felsorolásunkban - melyet a cikk alján a következő oldalakra kattintva találsz - másodsorban pedig könnyen tájékozódhatsz arra vonatkozóan, hogy mely szám mögött milyen adalékanyag rejlik, és az hajlamosíthat-e allergiára vagy sem.

Thinkstock

Kerüld a feldolgozott élelmiszereket!

Ha egészségesen szeretnél étkezni, és a lehető legtöbb adalékanyagot elkerülni, a legjobb, ha elkerülöd a feldolgozott élelmiszereket. Minél jobban feldolgoznak ugyanis valamit, az annál kevésbé természetes. Ez nem feltétlenül jelent rosszat, ugyanakkor jót sem. Csupán annyit, hogy a feldolgozott ételek sokkal több hozzáadott anyagot tartalmaznak, dúsítókat, savanyúságot szabályzókat, nedvesítőket, ízfokozókat, édesítőszereket vagy színezéket - és még ezeknél is többet. Arra is ügyelj, hogy ha egy élelmiszernek hosszú a szavatossági ideje - ilyenek a konzervek vagy a mirelit termékek -, valószínűleg bőven jutott bele a tartósítószerekből is.

A csökkentett zsír- vagy cukortartalmú termékek, népszerűbb nevükön a "lightok", ugyan valóban kevesebb cukrot és zsiradékot tartalmaznak, ezeket azonban más, mesterséges összetevőkkel pótolják. Ha vegetáriánus vagy, azt kell tudnod, hogy néhány E-szám mögött állati eredetű összetevők állnak, érdemes erre figyelned, nehogy bűnbe ess. Ha pedig hajlamos vagy az allergiára, az allergén E-számokkal bánj csínján.

Előző
Következő
útmutatótartósításszínezőanyagE-számokélelmiszer adalékanyagok