A túl sok és gyors tempójú futás épp olyan káros lehet az ember egészségére, mint a mozgásszegény életmód - derült ki egy legfrissebb kutatásból. A dolognak van alapja, ezt azonban nem szabad ilyen egyértelműen közölni - állítják a Life.hu által megkérdezett sportemberek. 

A Journal of the American College of Cardiology című szívgyógyászati szaklapban közölt dán tanulmány foglalkozott a túlzásba vitt sport hatásaival. A szakemberek több mint ezer egészséges futó és nem futó embert vontak be a tanulmányukba. A résztvevőket tizenkét éven át követték figyelemmel. A legmagasabb halálozási arányt a hetente több mint négy órát futóknál, illetve a testmozgást egyáltalán nem végzőknél mutatták ki a kutatók.

Forrás: Thinkstock

A résztvevőknek kérdőíveket kellett kitölteniük, az eredményekből a szakemberek arra jutottak, hogy az ideális futási sebesség nagyjából nyolc kilométer per óra, és a legjobb három alkalommal - összesen 2,5 órában - maximalizálni a heti futásmennyiséget. Az ennél intenzívebben - különösen a heti három alkalomnál többször, vagy több mint tizenegy kilométer per órás sebességgel - futóknál ugyanakkora volt az elhalálozás kockázata, mint azoknál, akik nem futottak - írja a BBC News-ra hivatkozva az origo.hu.

A futás vagy a séta az egészségesebb?

A szakemberek szerint egy tempós séta legalább annyira hasznos a szívbetegségek ellen, mint a futás. Hogy miért gondolják ezt? Ebből a cikkből kiderül!

Jacob Louis Marott, a koppenhágai Frederiksberg Kórház kutatója elmondta, a testmozgással kapcsolatos útmutatók egyike sem említ felső határt a biztonságos testedzésre vonatkozóan, pedig valószínűleg létezik ilyesmi. A szakemberek egyelőre nem tudják biztosan, hogy mi áll az eredményeik hátterében, de úgy sejtik, hogy a hosszú távú, kimerítő, állóképesség-fejlesztő testedzés a szív és az artériák kóros szerkezeti átalakulását idézheti elő. Maureen Talbot, a Brit Szívalapítvány munkatársa azt vallja, hogy a mérsékelt kocogás jóval hasznosabb, mint a mozgásszegény életmód vagy a túlságosan megerőltető edzés. 

Forrás: Thinkstock

Nagy Amarilla, a Life.hu aerobikoktató szakértője képzett gyógytornász és gerinctréner. 37 éves édesanya, és a mai napig a heti mozgásmennyisége jóval meghaladja a fent említett mennyiséget. Egy héten átlagosan 50-60 km-t fut, emellett pedig részt vesz 2 gerinctréningen és két streching órán. ,,Sarkítottnak látom a kutatási eredményeket, pláne, hogy a futást veszik górcső alá. A túlzásba vitt edzés minden sportágra vonatkozik, nem csak a futásra. Például az ultramaraton maga a szervezetnek nagyon nagy igénybevételt jelent, de nem mondanám, hogy tiltott, hiszen akik ilyen futásokra elmennek, azok az emberek érzik, hol a határ. Úgy gondolom, ebben a kérdésben meg kell szabni a határt: ki az, aki ezt hobbiból csinálja, és csak a testsúly optimális szinten tartása és a jó lelkiállapot miatt sportol. Más lapra tartoznak azok, akik versenyszerűen sportolnak, náluk ugyanis ami követelmény, az átlépi egy hétköznapi ember komfortzónáját.

Forrás: Facebook/Nagy Amarilla

Ha valaki egy héten 4x1 órát fut, attól még nem lesz baja, ha figyel a teste jelzéseire, odafigyel a jelekre, az izomfájdalomra, nem folytat struccpolitikát, és nem terheli túl a szervezetet. Érdemes különösen nagy hangsúlyt fektetni a nyújtásra, a regeneráló készítményekre, masszázsokra. Ha valaki maratonra készül, okos, átgondolt felkészüléssel miért ne futhatná le a távot."

Tóth Viktor tereptriatlonista és Spartan Race versenyző, az "Év tereptriatlon edzője" cím birtokosa 17 éve sportol, az ő életében központi szerepe van a kőkemény edzésnek. Korábban mesélt nekünk arról, hogy vegánként is lehetséges ez a fajta izomfejlesztés, így most is megkérdeztük, mit gondol a legújabb kutatási eredményekről. ,,A cikk hátterében egy olyan kutatás áll, ahol az aktív sportolók száma nagyságrendileg kisebb a többiekénél, így a statisztika szerintem már az elején ferdül. Természetesen minden esetben igaz, hogy minél nagyobb az aktivitás, annál nagyobb odafigyelést és kontrollt igényel. A másik oldalon ugyanakkor ott van a hatékonyság és az eredmény. A cikk állítása olyan, mintha azt mondanám, hogy a lassan haladó autóval tovább lehet eljutni - ez lehet igaz is, hamis is. Nem mindegy, ki ül a volánnál! Nem az a lényeg, hogy lassú vagy gyors, sok vagy kevés az edzés, hanem az, hogy mindenkinek a saját állapotához képest kell az edzéseket végeznie!"