A magas koleszterinszint korunk egyik komoly betegsége, ami befolyásolja a cukorbetegségre, a magas vérnyomás kialakulására, az elhízásra és a szívinfarktusra való hajlamot is. Egy jól összerakott étrenddel azonban már sokat tehetsz a koleszterinszint alacsonyan tartásáért, ezért összeszedtünk néhány élelmiszert, amiket érdemes rendszeresen fogyasztanod!

Jöhetnek a rostok!

Gyógyszerek helyett a megfelelő ételek kiválasztásával is csökkenthető a koleszterinszint - vallja Ihász Katalin dietetikus, a Life.hu szakértője. Katalin főképp a magas rosttartalmú ételeket javasolja, ezek ugyanis az ereknek, a szívnek és az érrendszernek nagyon jót tesznek. "Minél magasabb egy étel rosttartalma, annál inkább segít csökkenteni a koleszterintszintet. A zabpehely például a magas bétaglükán-tartalma miatt hasznos, de a teljes kiőrlésű élelmiszerek is beválnak.

Forrás: Thinkstock

Amivel viszont érdemes vigyázni, az a máj és a belsőségek, ezekben sok a koleszterin, illetve a cukorral is érdemes óvatosan bánni: ha valaki túl sok cukrosat eszik, az is könnyedén okozhat magas koleszterin- és vérzsírszintet."

Nemcsak a jó emésztés és az anyagcsere miatt fontos, hogy sok magas rosttartalmú étel szerepeljen az étrendedben: klinikai kísérletek korábban kimutatták, hogy a rostok fogyasztása a totál és a rossz LDL koleszterin szintjét is csökkenti.

Ételek, amik csökkentik a koleszterinszintet

A zab lejjebb viszi a koleszterinszintet,  javítja az emésztést, és csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Ráadásul hosszú időre eltelít: nemrég össze is szedtük, miért érdemes zabkásával indítanod a reggelt! 

Forrás: Thinkstock

Gabonafélék

A zabhoz hasonlóan a teljes kiőrlésű gabonafélék is segítenek a szívbetegség kockázatának csökkentésében a bennük rejlő nagy mennyiségű oldható rostanyagnak köszönhetően. Az egészséges köretfélék is koleszterincsökkentő hatással bírnak: itt össze is szedtük, a hajdina és a bulgur mellett melyek azok, amiket érdemes napi szinten beiktatni az étrendedbe. 

Olajok

A jó minőségű növényi olajok is csökkentik a koleszterinszintet: fogyassz minél több szezámmag-, szója- és kukoricaolajat, és a lenmagolaj is csodákra képes!

Napi fél marék dió is hasonlóan jó szolgálatot tesz a szervezetedben, és a dióolaj is nagyszerű választás!

Ha pedig étkezés, sütés, salátakészítés, akkor használj olíva-, repce- és avokádóolajat és kókuszzsírt

Forrás: Thinkstock

Az omega3-ban bővelkedő halfélék is csökkentik a magas koleszterinszintet,  így érdemes hetente többször is lazacot, tengeri halakat választanod. 

Zöldségek

A babfélék és a padlizsán mellett a zöld színű leveles zöldségek is csökkentik a koleszterinszintet, ezért jól teszed, ha gyakran eszel spenótot, káposztát, fodros kelt. Készítsd el őket akár saláta, akár főzelék formájában, de jó ötlet a zöldturmixok készítése is. A reggeli italodat is feldobhatod spenótlevelekkel, hidd el, egy ilyen ital feltölt energiával, vitaminokkal, és csökkenti a koleszterinszintet is! 

Forrás: Thinkstock

A gyümölcsök is beválnak

Minden szezonban vannak olyan gyümölcsök, amik jótékonyan hatnak a koleszterinszintre: télen az alma és a citrusfélék ilyenek. Az almánál ne az almalére gondolj: a gyümölcs rostjai ugyanis sokat tesznek hozzá a szervezet egészségéhez, így érdemes napi 1-2 almát beiktatnod az étrendedbe, akár magában, akár zabkásába reszelve vagy salátába kockázva. A citrusfélék közül a pomelo, a narancs, a grapefruit is remek választás: fogyaszd őket bátran!