Ne sokkold a szervezeted téli léböjtkúrával! Károsabb, mint gondolnád!

2015.01.06. 22:08

Január elsejétől fogyókúrázok! Ugye te is ezerszer kimondtad már ezt a mondatot? Fogadkozunk, ígérgetünk és belevetjük magunkat az edzésbe - ám a lelkesedés csak nagyon rövid ideig tart. Ha a diétádat egy léböjtkúrával indítanád, ne tedd: jó, ha tudod, ezzel többet ártasz, mint használsz, főleg télen! Miért? Dietetikus segítségével jártunk utána a kérdésnek.

Mi is az a léböjt?

Több ezer éves módszer a szervezet megtisztítására, bár korábban főképp vallási okok miatt tartották. Manapság a léböjtkúrák a népszerűek: ez azt jelenti, hogy bizonyos ideig semmiféle szilárd táplálékot nem veszünk magunkhoz, csak szénsavmentes ásványvizet, gyógyteákat, préselt leveket és zsiradék nélkül készített leveseket fogyasztunk. A böjt tehermentesíti egy időre a szervezetet, segít a salakanyagok eltávozásában, szépíti a bőrt, sőt, az ókoriak szerint az életet is meghosszabbítja. Ha azonban belevágsz, az egészségednek teljesen rendben kell lennie, a szakértők pedig azt javasolják, hogy csakis orvosi felügyelet mellett kezdj bele komoly böjtbe.

Forrás: Thinkstock
Life.hu tipp

Nem tudod, milyen gyógyteát válassz? ITT összegyűjtöttük azt az 5 teafélét, melyek rendszeres fogyasztása segíti a fogyást, a salakanyagok eltávozását a szervezetből. 

Óvatosan a téli kúrákkal!

Ha azért kezdenél léböjtbe az ünnepek után, hogy kipucold a szervezetedet és ledobj néhány kilót, jó, ha tudod, hogy a téli léböjt nem a legmegfelelőbb módszer a fogyásra, a salaktalanításra. ,,A téli időszak, a mínuszok, a kevés napfény már eleve megviselik a szervezetet, könnyebben kapunk el betegségeket, és ott van még az influenzaidőszak is. A téli léböjt nagyon megterheli a szívet, a keringést, így egy ilyen időszakban sokkal fogékonyabbak vagyunk a betegségekre, mint máskor. Ráadásul a téli hidegben kell az energia, a böjt alatt azonban ezt nélkülözzük. Egyébként sem vagyok híve a több napos léböjtöknek, szerintem felesleges ilyenekkel sokkolni a testet. Ha mindenáron szeretnénk "folyadéknapokat" tartani, szemeljük ki a hét egyik napját, mondjuk a hétfőt, és tegyük az életünk részévé, hogy ilyenkor például csak vizet, gyógyteát, préselt leveket fogyasztunk. De csak akkor csináljuk, ha érezzük, hogy jót tesz - felesleges kínozni magunkat" - vallja Ihász Katalin, a Life.hu dietetikus szakértője.

Folyadék, folyadék, folyadék

A dietetikus szerint léböjt helyett egyszerűen szoktassuk rá magunkat a napi 3 liter szénsavmentes víz, gyógytea elfogyasztására, ugyanis már ezzel is kitisztíthatjuk a szervezetünket. Ám ne érezzük úgy, hogy a többnapos léböjt a megváltás a karácsonyi túlevések után. Mert hiába fogyunk le pár kilót a böjt alatt, a leadott kilók nagyon hamar visszaönnek, méghozzá kamatostul. 

Forrás: Thinkstock

,,Felejtsük el a diétákat, a drasztikus fogyókúrákat, mert hosszú távon az életmódváltás a megoldás. Télen is sportoljunk rendszeresen, este 6 után ne vegyünk magunkhoz ételt, és ha az ünnepek alatt többet ettünk, egyszerűen csak csökkentsük az adagokat. Fogyasszunk olyan ételeket, amikben télen is van elég vitamin. Sajnos a zöldségek, például a paradicsomilyenkor kényszerérettek, vitaminban sem gazdagok, ám péládul a savanyú káposztra remek választás, hiszen nagyon magas a C-vitamin tartalma. Ezen kívül együnk minél több almát, narancsot, és sok-sok csírát - akár otthon is kipróbálhatjuk a csíráztatást. Ha ezeket megpróbáljuk betartani, a fogyás garantált, és ha okosan csináljuk, elkerülhetjük a jojó effektust is. Gondolkodjunk hosszabb távra!"

A szerző véleménye

,,Idén nagyon elengedtem magam az ünnepek alatt, felkúszott 3 kiló, amitől itt az ideje megszabadulni. Télen képtelen vagyok böjtölni, így a következő dolgokat igyekszem betartani: délig gyümölcsöt, esetleg zabkását fogyasztok, ebédre salátát, grill zöldséget választok rostban gazdag körettel, például bulgurral, kölessel, hajdinával. Délután pedig már csak egy kis tonhalat, nyers zöldséget, és néhány szelet korpás kekszet eszem. Az ünnepek alatt rengeteg húst fogyasztottam, és talán ezért, de most egyáltalán nem kívánom az ilyen ételeket, és a szervezetnek is szüksége van egy kis pihenésre. Bevásároltam salaktalanító gyógyteákból, ha pedig nassolnék valamit, bekapok 1-2 kocka jó minőségű étcsokit, vagy aszalt gyümölcsöt, mandulát. Vallom, hogy nem kell kínozni magunkat: ha például elmegyek a barátokkal hétvégén, meg fogok enni egy-két szelet pizzát, mert néha igenis belefér. De a hét többi napján igyekszem egészségesen étkezni, és persze sportolni, amennyi csak belefér az időmbe. Heti fél kiló fogyás az ideális, én biztos vagyok abban, hogy ezekkel a módszerekkel ez sikerülni fog!"

 

 

 

 

Ihász Katalinméregtelenítésléböjt