levegőszennyezés mérgezés szmog Budapest
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egy felmérés szerint Budapestet csak Bukarest tudta lekörözni, már ami a levegőben szálló mérgező részecskék mennyiségét illeti. Ám nemcsak fővárosunk levegője adhat okot aggodalomra, hiszen hazánk közel egy tucat települése éveken át vívja nemtelen harcát a levegő-szennyezettségi elsőbbségért.

"Sokáig csak latolgatták és ment a köntörfalazás a szennyezett levegő és a legváltozatosabb betegségek megjelenésének összefüggései között szerte a Földön. Londonban a füstből eredő levegőszennyezés a 13. század végén olyan mértékű volt, hogy külön bizottságot állítottak fel a probléma kivizsgálására, és az angol parlament is számos törvénnyel - mint például a széntüzelés korlátozása, vagy a kémények magasságának szabályozása - próbálta javítani a helyzetet, szóval már 700 éve tudták ezt. Ma már nyíltan listázzák a világ legszennyezettebb városait, szalagcímekkel kiemelve, milyen tudományosan igazolható egészségügyi kockázatokkal kell szembenézniük a légszennyezésben élenjáró városok lakosainak" - mondta el Lenkei Péter, a Környezeti Tanácsadó Iroda vezetője, a Levegő Munkacsoport munkatársa.

thinkstockphotos.com
thinkstockphotos.com

Budapest Európa 2. legszennyezettebb levegőjű városa

Egy friss felmérés szerint hazánk fővárosát csak Bukarest tudta lekörözni, már ami a levegőben szálló mérgező részecskék mennyiségét illeti. A Világegészségügyi Szervezet (WHO) által ajánlott határérték 10 mikrogramm ultrafinom por egy köbméter levegőben. A vizsgált fővárosok közül egyedül Stockholm levegője marad alatta a határértéknek, míg London, Párizs, Brüsszel, Bécs átlépi a határt. A lista élén pedig Athén (29,4), Budapest (33,7), valamint Bukarest (38,2) áll.

Ám nem csak fővárosunk levegője adhat okot aggodalomra, hiszen hazánk közel egy tucat települése éveken át vívja nemtelen harcát a levegő-szennyezettségi elsőbbségért: Miskolc, Szeged, Debrecen, Pécs, Dorog, Tatabánya, Vác, Nyíregyháza, Győr, Gyöngyös, Esztergom és Eger is azok közé tartozik, ahol a levegő szennyezettsége bizonyos napokon messze felülmúlja a megengedett határértéket, annak ellenére, hogy a levegőbe került szennyezésért nem feltétlenül az ipari termelés tehető felelőssé.

2003-ban fejeződött be annak az egész országot lefedő mérőállomás-rendszernek a felállítása (automata imisszió-mérőhálózat), melynek segítségével napról napra nyomon lehet követni, hogy az említett városok közül melyik az, amely az adott napon légszennyezés tekintetében nagy egészségügyi kockázatot jelent a városban, a közvetlen térségben tartózkodók számára.

thinkstockphotos.com
thinkstockphotos.com

Csökkenő ipari szennyezés, növekvő lakossági szennyezés?

A nyolcvanas évek közepéig egyértelműen az ipari termelés következtében kerültek be a légkörbe a mérgező szilárd anyagok, kén-dioxid valamint a szén-monoxid. Húsz évvel később az összes levegőben keringő szennyezés csupán 6-11 százalékáért tehető az ipar felelőssé, és ennek oka nagy valószínűséggel az a tudatos, környezetvédelmi szempontok alapján elindított folyamat lehet, amely mentén az ország összes hőerőművét korszerűsítették, valamint bezárták azokat az ipari létesítményeket, amelyek nagy mennyiségben bocsátották ki a szennyező anyagokat. Ez utóbbi persze nem feltétlenül volt környezetvédelmi lépés, sokkal inkább az országban lezajló gazdasági-politikai átalakulás következménye, mindenesetre az ipar jelentette légszennyezés alacsonyabbá vált.

Mindemellett az addig olcsónak számító széntüzelés helyett a földgáz vette át a szerepet, és ez is hozzájárult a légszennyezettség csökkenéséhez. Egy ideig, hiszen az utóbbi néhány évben a gázárak emelkedése miatt a lakosság egy része visszatért a hagyományos fűtési módszerekhez (fa, szén, illetve minden, ami éghető), így ez a folyamat visszafordulhat.

thinkstockphotos.com
thinkstockphotos.com

Tekerj a tiszta levegőért!

Az ipari termelés háttérbe szorulása mellett joggal remélhettük volna, hogy hazánk levegője visszanyeri üdeségét. De nem, hiszen ahogy az ipar leállt, legalább akkora ütemben indult be a tömegközlekedés mellett/helyett a lakosság közlekedési szokásainak megváltozása.

Márpedig a kipufogók okozta légszennyezettség ma az, amely a legnagyobb aggodalmat okozza hazánkban. Ma a közlekedés teszi ki a teljes szilárd anyagkibocsátás közel egynegyedét, a nitrogén-oxidok levegőbe kerülésének pedig a feléért a közlekedés tehető felelőssé.

Fontos tudni, hogy a növekvő mennyiségű nitrogén-oxidok, a szálló por és nyáron az ózon jelenti a legmagasabb kockázatot. Ezek elsődleges forrásai pedig a kipufogógázok, bár az utóbbi két elem megjelenésének koncentrációját az időjárás jelentősen befolyásolhatja.

Tény, ha már európai városok lakosaihoz hasonlóan hazánk lakosai is nagyobb lelkesedéssel, következetesen és környezettudatosan térnének át a személygépkocsik használatáról a közlekedés más formáira (tömegközlekedés, kerékpár, elektromos robogók stb.), kézzelfogható módon csökkenne a városok légszennyezettsége.


Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!



Asztmát is okozhat

Becslések szerint az összes gyermekkorban megjelenő asztmás megbetegedés 15-30 százaléka a nagy forgalmú utak közelségéhez egyértelműen köthető. Továbbá bizonyíthatóan szoros az összefüggés a légúti és a keringési megbetegedések megjelenésének száma és a közlekedésből fakadó légyszennyezettség mértéke között.


Kassai Tini

VIDEÓ: A LEGSZENNYEZETTEBB VÁROS

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=euwoPB8tsxfff9EF
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.