Ki számít ma Facebook-függőnek? Hogyan változtak a felhasználási tendenciák az elmúlt egy évben? Mennyire tapadnak a különböző generációk az okostelefonjaikhoz? És mit csinálnak rajta? Mindez kiderült az idei Nagy Facebook-kutatásból. Lássuk hát az eredményeket!

Másfél évvel az első Nagy Facebook-kutatás után idén újra feltérképezték a hazai Facebook-felhasználók szokásait. A 834 hazai látogató körében online adatfelvétellel végzett (épp emiatt nem reprezentatív) kutatás adataiból kiderült, hogy mára a fiatalok kevésbé függők, mint a szüleik. Sőt, összességében is csak a válaszadók 4,3%-a vallja magát függőnek, ami némi csökkenést jelez a 2013-as adatokhoz képest.

Forrás: Thinkstock
Téged is elért a Facebook-magány?
Mindenkinek vannak olyan barátnői, ismerősei a Facebookon, akik érezhetően többet posztolnak, mint mások. Életük összes rezzenését megosztják, kétségbeesetten gyűjtik a lájkokat, és várják az együtt érző kommenteket, hogy igen, nálunk is esik az eső. Korábban egy felmérés bizonyította be, hogy ezek a nők bizony magányosak. Lássuk, hogy miért!

Az eredmények szerint leginkább csetelésre használjuk a Facebookot (51%), a csoportfunkciót is szeretjük (24%), valamint a kedvenc oldalainkat is követjük (17%). Az idén először vizsgált 18 évnél fiatalabb korcsoport a legaktívabb csethasználó, nem véletlen, hogy náluk a kapcsolattartás formái között már egyre ritkábban fordul elő a "foci a téren" vagy a társasjáték, sőt, a telefonálás is.

Az idősebb Facebook-felhasználók kiegyensúlyozottabban használják az egyéb tartalmi lehetőségeket is (szakmai hírek, saját vagy ismerős privát tartalmak, események, játékok/applikációk). Az applikációkat viszont leginkább a 18 évnél fiatalabbak használják (20%), míg a náluk idősebbek mintegy 10%-a tölt csak le ilyesmit.

Boldogtalanná tesz a Facebook?
"A Facebook első pillantásra értékes módszer a társas kapcsolatok alapvető emberi igényének kielégítésére. Ahelyett azonban, hogy fokozná a jó közérzetet, valójában épp ellenkező hatást gyakorol, és aláássa" magyarázta korábban Ethan Kross, a Michigani Egyetem szociálpszichológusa. John Jonides, az erről szóló tanulmány társszerzője szerint ez kulcsfontosságú eredmény, mert a közösségi média az emberek életére gyakorolt hatásának legmélyére hatol. Korábbi cikkünket a témában itt érheted el.

A 2015-ös Nagy Facebook-kutatásban részt vevő felhasználóknak nem jelent gondot az oldal használata: átlagosan 90% felett volt azok aránya, akik azt állították, hogy jól kiismerik magukat a Facebookon, vagyis mindent tudnak róla azon a szinten, amelyen alkalmazzák, de még a 40 év felettieknél is 83% ez az arány. Ebből is látszik, hogy a 40-en túliak társasága is szépen elsajátította a Facebook-nyelvet, és nem is változtatna fészbúkozási szokásain, 85,5%-uk ugyanennyit használná az oldalt a jövőben is.

Forrás: Thinkstock

Miközben a 40 feletti fészbúkozók mondták a legnagyobb százalékban (67%) azt, hogy minden további nélkül tudnának létezni az oldal nélkül, a függőség mértéke is náluk a legmagasabb (5%), míg 18 év alatt a válaszadók mindössze 1,5%-a nevezte magát függőnek. Az eredményekből arra lehet következtetni, hogy nem vagyunk Facebook-függő nemzet, vagyis az oldal korosztálytól függetlenül csak kiegészítő szerepet tölt be a felhasználók életében. Igaz, a függők alacsony értékéhez képest összességében a megkérdezettek 12,5%-a állította, hogy nehezen tudna létezni Facebook nélkül.

Változás a Facebook üzenőfalán:
A közösségi oldal januárban végre meghallgatta imáinkat, és átalakította üzenőfalát, ahol mostantól a hirdetések helyett a barátainkra helyezi a hangsúlyt. Az oldal legfrissebb tapasztalatai szerint ismerőseinktől szívesebben vesszük az üzenőfali szöveges kiírásokat, mint például a szolgáltatások és cégek oldalaitól. Ezért újításként több írásos bejegyzést mutat netes pajtásainktól, és kevesebbet a facebookos oldalaktól. Erről itt írtunk korábban.

A válaszadók nagy többsége - kortól függetlenül - vallotta, hogy naponta több alkalommal is csatlakozik a Facebookra. Ám míg az idősebbekre az jellemző, hogy kifejezetten fészbúkozni ülnek a gép mellé, és ilyenkor akár egy órát is eltöltenek ott (45%), addig a 40 alattiaknak már csak 30 százaléka szán alkalmanként ennyit a közösségi életre. A legrövidebb intervallumra belépők leginkább a 18 évnél fiatalabbak. Közülük 10% mindössze 1-5 percre köszön be, miközben a 40 fölöttieknél ez az érték alig 2% felett van.

A 18-40 év közöttiek 25%-a viszont átlagban 5-10 percet tölt el a képernyő előtt, és ők azok, akik legsűrűbben is lépnek be a "Fészre". Ezekhez a generációs különbségekhez az életritmusok és a hírfogyasztási szokások különbözősége mellett nagyban hozzájárul az is, hogy a mobileszközök (és az állandóan a zsebben lévő internet) használatával a fiatalabbak jobban képben vannak, és akár egy hamburger rendelése közben is képesek a hüvelykujjukkal valamilyen eszköz érintőképernyőjét masszírozni.

A felmérés szerint tableten nézzük legritkábban a Facebookot, és 40 év alatt továbbra is az okostelefon a favorit, ami összességében megelőzi az asztali számítógépeket. De nem a hálószobákban. Míg a 2013-as Nagy Facebook-kutatás egyik legérdekesebb aspektusa az volt, hogy a magyar felhasználók 14 százalékával fordult már elő, hogy a szex helyett a Facebookot választotta, 2015-re ez az arány 7%-ra csökkent.

Forrás: Thinkstock
Így szexelj bármely Facebook-ismerősöddel!
Meggyőző sikerrel – és némi megbotránkozással – indult korábban a kifejezetten Facebook-ismerősök egyéjszakás összeboronálására szakosodott applikáció. A Bang Your Friends névre keresztelt szoftver, amely már nevével sem árul zsákbamacskát, semmi mást nem csinál, mint megjegyzi, mely felhasználó mely ismerőseit jelöli meg kívánatosnak, és ha így egy-egy leendő pár tudtán kívül egymásra talál, jelzi nekik, hogy szabad a pálya. Erről itt olvashatsz bővebben.