Asszonyok a fronton: éjjeli bevetésen bombázták a nácikat az orosz boszorkányok

Order-bearers captain polina osipenko (co-pilot and commander of the plane), deputy to the supreme soviet of the ussr valentina grizodubova (navigator), and senior lieutenant marina raskova right before their historic flight, they set a world record
Getty Images - Sovfoto
világháború pilóta bevetés
A leghíresebb orosz pilótaezredeket nőkből állították össze. Ők voltak az Éjszakai Boszorkányok. 1200 asszonyt küldtek éjszakai bevetésekre, akik azért jelentkeztek a hadseregbe, mert a háború mindenkit elvett tőlük, aki fontos volt nekik. A férfiak hitetlenkedve figyelték az asszonyok teljesítményét.

A második világháború történetében számtalan hőstettet ismerünk, de kevesen hallottak a 588. éjszakai bombázóezred rendkívüli női pilótáiról, akiket a német katonák csak Éjszakai boszorkányoknak hívtak. Ez a szovjet női ezred azzal vált hírhedtté, hogy éjszakai rajtaütésekkel bombázta a náci erőket, minimális technikai felszereléssel, de annál több bátorsággal és ügyességgel. Az asszonyok rövid idő alatt kivívták  férfi katonatársaik tiszteletét. 

Women pilots of the 125th Guards Bomber Regiment
Asszonyok a fronton: Zsenya Krutova és barátnői éjjelente bombázásra indultak 
Forrás: Profimedia

 

Asszonyok a fronton: menekültek a magány és a gyász elől

A Szovjetunió a második világháborúban, különösen amikor a német hadsereg megtámadta az országot, szükségét látta, hogy minden rendelkezésre álló erőt mozgósítson a fronton. A nők a szovjet hadsereg különböző területein is fontos szerepet játszottak, nemcsak a hátországban, hanem a harctéren is. Ennek az elhatározásnak az egyik legjelentősebb példája Marina Raskova volt, a szovjet légierő egyik első női pilótája, aki 1941-ben meggyőzte Sztálint, hogy hozzanak létre kizárólag női pilótákból álló harci egységeket.

A legenda szerint Raskova levelet kapott a szovjet nőktől, amelyben azt írták neki, hogy szeretnének részt venni a harcokban. Olyan asszonyok írtak neki, akik elvesztették férjüket, szerelmüket a háborúban és egyedül maradtak. Kétezer jelentkezőből ezerkétszázat választott ki, akiket egy Sztálingrád melletti kiképzőbázisra küldött. 


 

Raskova vezetésével három női repülőezred jött létre, de a legismertebb közülük a 588. éjszakai bombázóezred lett, amelyet később 46. gárdarepülőezreddé neveztek át. Ez az ezred kizárólag nők által működtetett bombázóegység volt, ahol nemcsak a pilóták, de a navigátorok, a szerelők és a földi személyzet is nőkből állt. Az egység célja az volt, hogy az éjszaka leple alatt zavaró bombázásokat hajtson végre a német vonalak mögött. Bár a katonák nem örültek, hogy "kislányokat" küldenek bevetésre, az eredményeket látva elismerték az asszonyezred létjogosultságát. 

A nők ereje a találékonyság és a taktika

Az Éjszakai boszorkányok egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy elavult, fából és vászonból készült Polikarpov Po-2 típusú kétfedelű gépekkel repültek, amelyeket eredetileg kiképzési célokra használtak. Ezek a gépek rendkívül lassúak és sebezhetőek voltak a modern harci repülőgépekkel szemben, de a pilóták ebből előnyt kovácsoltak. A Po-2 gépek alacsony sebessége lehetővé tette, hogy a nácik számára nehezen észlelhetőek legyenek a radarokon, ráadásul a gépek viszonylagos csendessége – különösen, amikor a motorokat leállították a célpont közelében – hozzájárult ahhoz, hogy szinte észrevétlenül közelítsenek meg ellenséges állásokat. 

Az éjszakai bevetések során gyakran egyetlen bombát vittek magukkal, ami korlátozta a támadások pusztító erejét, de a támadások gyakorisága és kiszámíthatatlansága demoralizálta az ellenséget. A német katonák azért hívták őket boszorkányoknak, mert úgy tűnt, mintha a semmiből tűnnének fel az éjszakában, és szinte hangtalanul csapnának le rájuk. A nácik annyira féltek ezektől a pilótáktól, hogy ha valaki lelőtt egy boszorkányt, azonnal kitüntetést kapott.

Popova: 850 bevetésen vett részt a pilótanő

Az 588. ezred éjszakánként akár 18 bevetést is végrehajtott. A pilótáknak minimális védőfelszerelésük volt, nem volt ejtőernyőjük, mert a szűk kabinban egyszerűen nem volt elég hely. A hőmérséklet gyakran fagypont alatt volt, a gépek fedélzete pedig teljesen nyitott, így a nők állandóan a hideggel és a veszélyekkel küzdöttek. Az egyik legismertebb pilóta, Nadjezsda Popova , több mint 850 bevetést hajtott végre, és számos alkalommal megsebesült, de mindig visszatért a harctérre. Popova és az ezred tagjai a háború végére legendává váltak bátorságuk és kitartásuk miatt. Az ezred nemcsak a harctéren volt eredményes, hanem a nők egyenjogúságáért folytatott harcban is jelentős szerepet játszott. Bizonyította, hogy a nők képesek ugyanazt a bátorságot és eltökéltséget mutatni, mint férfi társaik a hadszíntéren.

Élet a háború után

A háború végére az ezred tagjai közül sokan kitüntetéseket kaptak, köztük több pilóta is megkapta a Szovjetunió Hőse címet, ami a legmagasabb katonai elismerés volt. Az egység több mint 23 000 bombát dobott le a háború alatt, és óriási szerepe volt abban, hogy a szovjet csapatok visszaszoríthatták a németeket. A háború után sok pilóta visszatért a polgári életbe, ahol számos nehézséggel kellett szembenézniük. Noha hősként tekintettek rájuk, a szovjet társadalomban a nők visszatértek a hagyományosabb szerepekhez. Többen a légiközlekedésben építgették karrierjüket, de sok katonanőre várt a magány és a depresszió, mert nem tudtak visszailleszkedni a hagyományos női szerepekbe.

Az Éjszakai boszorkányok története máig foglalkoztatja a történészeket és a női szerepek változásairól szóló kutatásokat. Az ezred története emlékeztet arra, hogy a női katonák milyen hatalmas szerepet játszottak a második világháborúban, és hogy milyen küzdelmeken mentek keresztül a fronton

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.