Miért repülő lepedőként ábrázoljuk a szellemeket? A válasz egészen hideglelős


Az emberek fantáziáját, hitrendszerét évszázadok óta felcsigázzák a különböző kísértethistóriák, a túlvilágról visszatérő lelkek, melyeket a legtöbb illusztráció lebegő fehér lepedőként ábrázol, de még a popkultúrában is így maradtak meg. Jobban belegondolva azonban az égvilágon semmi logika nincs abban, hogy így ábrázoljuk a szellemeket. Akkor mégis miért így jelenítjük meg őket? A válasz horrorfilmbe illő.

A viktoriánus kor halálkultusza termékeny táptalaja volt a rémtörténeteknek, a túlvilágról visszatérő elátkozott lelkek pedig népszerű elemei voltak ezeknek a műveknek. Nem csupán a könyvek lapjain, de a színpadon is megjelentek a szellemek, amik azonban még messze álltak a lebegő fehér lepedőktől.
Ugyanis eredetileg fekete, páncélos emberként jelentek meg a kísértetek a színpadon, mintegy árnyakat imitálva.
Ezeknek a látványos, mégis misztikus szellemjelmezeknek azonban volt pár komoly hátulütőjük: meglehetősen zajosak voltak, ráadásul nem is minden esetben érték el a kívánt hatást. Ennek orvoslására a halál egy olyan szimbólumához nyúltak, mely óriási hatással bírt a popkultúrára, valamint a halloweeni esztétikára: a páncélt lepedőre váltották.
Az ikonikus szellemjelmezek története a 17-18. századi temetkezési szokásokkal kezdődött. Tudniillik a fa koporsók igen borsos áron keltek el, ami a szegényebb rétegek számára megfizethetetlen volt, alternatív megoldásként pedig fehér lepelbe burkolva temették el a halottaikat. Ennél fogva a fehér lepedőt a halállal hozták összefüggésbe, ráadásul még Jézust is fehér halotti lepelben temették el, így egyfajta szakrális jelentése is volt az ábrázolásnak.

A színházi rendezők ezért fehér lepedők, valamint fényeffektek segítségével látványos ábrázolásmódot találtak a kísérteteknek, melyek a korabeli romantikus irodalomban is elterjedtek. A 18-19. században népszerű csínytevéssé vált világos lepelbe burkolva ijesztgetni másokat, csakhamar a bűnözők is ilyen textilben fosztogattak.
Ugyanis a viktoriánus kor spiritizmusának fellendülése közepette az emberek hittek benne, hogy léteznek szellemek, a rablást is a holt lelkek számlájára írták.
Ez a fóbia oda vezetett, hogy valóságos hajtóvadászatot indítottak a fehér ruhás emberek ellen, mely például a hírhedt hammersmithi gyilkossághoz vezetett, amikor egy hószínű leplet viselő kőművest szellemnek hitték és agyonlőtték. Ezek a történetek tovább sötétítették a fehér lepedős szellemek legendáját, így a hagyomány, a feléledő spiritizmus, valamint az egyszerűen kivitelezhető jelmez miatt a lebegő fehér lepel lett a szellemek általános ábrázolása, mely beleégett az emberi kultúrába.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.