A Black Friday valójában nem egy sima marketingkampány, hanem egy globális pszichológiai kísérlet, amelybe önként jelentkezünk alanynak. Amikor fáradtan görgeted a telefonod elalvás előtt, eltűnik minden védekezés, és teljesen kiszolgáltatottá válsz a hirdetések manipulatív hatásának.

Forrás: Shutterstock
Ezért őrülünk meg a Black Friday miatt novemberben
- A leárazások dopaminlöketet adnak, ami gyors vásárlásra késztet
- Kognitív torzítások: a hiányhatás és a horgonyhatás csapdába csalnak
- A FOMO és a csoportnyomás erősebb, mint hinnénk
- A vásárlás utáni megbánás pszichológiailag teljesen természetes
- Pszichológusok szerint néhány egyszerű trükkel védekezhetünk
A Black Friday egy veszedelmes internetes szörnyeteg
A Black Friday pszichológiája nem hagy sok esélyt a józan döntéseknek: az akciók adta dopaminlöket, a kognitív torzítások és a közösségi nyomás furmányos módszereivel csinálnak belőlünk engedelmes vásárlórobotot. Az Evidence Networkön megjelent kutatás szerint az év ezen időszakában érnek célba leginkább a marketingüzenetek, ugyanis a borús idő és a bezárkózás miatt a vásárlás okozta a dopaminlöket sokkal nagyobb hatással van ránk, mint a nyári melegben, amikor többet vagyunk a szabadban.
Megkérdeztük Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológust is a jelenségről: "A sötét, hideg hónapokban többen keresik a gyors hangulatjavítási módszereket, a marketing pedig tudatosan épít a vásárlás okozta dopaminlöketre. Mindezt súlyosbítja, hogy a digitális fizetés eltüntette a költekezés fájdalmát: bankkártyával vagy mobilappal nem olyan fájdalmas a pénz távozása, mint amikor készpénzt adunk oda, ezért akár két buszmegálló között is távozhat a fizetésünk a bankszámlánkról."
A FOMO mindenek felett
Dr. Makai Gábor szerint, ha valaki észreveszi magán, hogy felesleges dolgokra akar elkölteni egy rakat pénzt, érdemes megállni egy percre:
„A kereskedők ravaszak: rájöttek, hogy az emberekre nagyon jól lehet hatni a lemaradástól való félelemmel. Ilyenkor fontos megkérdezni magadtól, hogy megvennéd-e ezt akkor is, ha nem Black Friday lenne. Ha ezek után kicsit is bizonytalan vagy, menj ki levegőzni vagy csinálj bármit, ami kiszakít a transzból. Már ez a kis szünet is visszahozhatja a racionális gondolkodást.”
A Black Friday akciói – nem a spórolás, hanem az illúzió
A marketingesek már tudják: nem az számít, hogy tényleg spórolunk-e, hanem az, hogy úgy érezzük, mintha spórolnánk. Ez az apró kis dopaminfröccs pedig pontosan elég ahhoz, hogy sutba dobjuk a racionalitást. A viselkedéstervezés tudományára alapozva ezek az akciók előszeretettel használják a horgonyeffektust: az akciós ár mellett ott szerepel az „eredeti ár”, ami így sokkal olcsóbbnak tűnik, pedig előfordulhat, hogy az akciós ár eredetileg alacsonyabb volt, mint a kampány alatti akciós ár, csak ennek már nem nézünk utána, mert az már plusz energia lenne. Ha még a hiánytól való félelmünket is felhasználják ellenünk („Csak 3 darab maradt!”), akkor már készen is vagyunk, mint a házi feladat: kattintunk a vásárlás gombra.
Józanodás: miért is vettem meg ezt vagy azt?
A dopaminszint a vásárlás után lezuhan, ezután jön az internetes gazdaság másnapossága: a vásárlás utáni megbánás. A Stanford neuroökonómiai kutatásai szerint ez az agy tanulási folyamata: így jegyzi meg, hogy legközelebb ne vegyél öt különböző mécsestartót, csak azért, mert szép volt és akciós. A probléma az, hogy ezt a következő kampányig a legtöbben elfelejtjük.
Így úszhatod meg a Black Friday-t bosszúság nélkül
A szakértők az alábbi tippeket ajánják, hogy ne ürítsd le a bankszámlád.
- Adj magadnak 24 órát – ennyi idő alatt elhalványul a dopamin hatása!
- Fixáld a költségkereted, és tartsd is be!
- Kérdezd meg magadtól háromszor: tényleg szükséged van rá?
- Kapcsold ki a push értesítéseket!
- Költs inkább élményekre!
Ha tovább olvasnál a spórolásról, ezeket a cikkeket ajánljuk:


