Black Friday: a szakértők megfejtették az okát, miért szórjuk el a pénzünket baromságokra

November vásárlás akció pszichológia
Itt van a tél és vele a végleten leárazások ideje. Ilyenkor az ember mindig megfogadja, hogy tudatosabban fog vásárolni, de aztán egy órával később a virtuális kosarunk már úgy néz ki, mintha valaki épp költözne és már nyomunk is rá a megrendelésgombra. A szakértők elmondják, hogy miért csináljuk ezt magunkkal a Black Friday alatt.

A Black Friday valójában nem egy sima marketingkampány, hanem egy globális pszichológiai kísérlet, amelybe önként jelentkezünk alanynak. Amikor fáradtan görgeted a telefonod elalvás előtt, eltűnik minden védekezés, és teljesen kiszolgáltatottá válsz a hirdetések manipulatív hatásának.

Black friday, amikor elárasztanak a cosmagok és a dobozok megrendelés után
Black Friday – légy résen és használd jól az üzletek ackióit!
Forrás: Shutterstock

Ezért őrülünk meg a Black Friday miatt novemberben

  • A leárazások dopaminlöketet adnak, ami gyors vásárlásra késztet
  • Kognitív torzítások: a hiányhatás és a horgonyhatás csapdába csalnak
  • A FOMO és a csoportnyomás erősebb, mint hinnénk
  • A vásárlás utáni megbánás pszichológiailag teljesen természetes
  • Pszichológusok szerint néhány egyszerű trükkel védekezhetünk

A Black Friday egy veszedelmes internetes szörnyeteg

A Black Friday pszichológiája nem hagy sok esélyt a józan döntéseknek: az akciók adta dopaminlöket, a kognitív torzítások és a közösségi nyomás furmányos módszereivel csinálnak belőlünk engedelmes vásárlórobotot. Az Evidence Networkön megjelent kutatás szerint az év ezen időszakában érnek célba leginkább a marketingüzenetek, ugyanis a borús idő és a bezárkózás miatt a vásárlás okozta a dopaminlöket sokkal nagyobb hatással van ránk, mint a nyári melegben, amikor többet vagyunk a szabadban.

Megkérdeztük Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológust is a jelenségről: "A sötét, hideg hónapokban többen keresik a gyors hangulatjavítási módszereket, a marketing pedig tudatosan épít a vásárlás okozta dopaminlöketre. Mindezt súlyosbítja, hogy a digitális fizetés eltüntette a költekezés fájdalmát: bankkártyával vagy mobilappal nem olyan fájdalmas a pénz távozása, mint amikor készpénzt adunk oda, ezért akár két buszmegálló között is távozhat a fizetésünk a bankszámlánkról."

A FOMO mindenek felett

Dr. Makai Gábor szerint, ha valaki észreveszi magán, hogy felesleges dolgokra akar elkölteni egy rakat pénzt, érdemes megállni egy percre:

A kereskedők ravaszak: rájöttek, hogy az emberekre nagyon jól lehet hatni a lemaradástól való félelemmel. Ilyenkor fontos megkérdezni magadtól, hogy megvennéd-e ezt akkor is, ha nem Black Friday lenne. Ha ezek után kicsit is bizonytalan vagy, menj ki levegőzni vagy csinálj bármit, ami kiszakít a transzból. Már ez a kis szünet is visszahozhatja a racionális gondolkodást.”

A Black Friday akciói – nem a spórolás, hanem az illúzió

A marketingesek már tudják: nem az számít, hogy tényleg spórolunk-e, hanem az, hogy úgy érezzük, mintha spórolnánk. Ez az apró kis dopaminfröccs pedig pontosan elég ahhoz, hogy sutba dobjuk a racionalitást. A viselkedéstervezés tudományára alapozva ezek az akciók előszeretettel használják a horgonyeffektust: az akciós ár mellett ott szerepel az „eredeti ár”, ami így sokkal olcsóbbnak tűnik, pedig előfordulhat, hogy az akciós ár eredetileg alacsonyabb volt, mint a kampány alatti akciós ár, csak ennek már nem nézünk utána, mert az már plusz energia lenne. Ha még a hiánytól való félelmünket is felhasználják ellenünk („Csak 3 darab maradt!”), akkor már készen is vagyunk, mint a házi feladat: kattintunk a vásárlás gombra.

Józanodás: miért is vettem meg ezt vagy azt?

A dopaminszint a vásárlás után lezuhan, ezután jön az internetes gazdaság másnapossága: a vásárlás utáni megbánás. A Stanford neuroökonómiai kutatásai szerint ez az agy tanulási folyamata: így jegyzi meg, hogy legközelebb ne vegyél öt különböző mécsestartót, csak azért, mert szép volt és akciós. A probléma az, hogy ezt a következő kampányig a legtöbben elfelejtjük.

Így úszhatod meg a Black Friday-t bosszúság nélkül

 A szakértők az alábbi tippeket ajánják, hogy ne ürítsd le a bankszámlád.

  • Adj magadnak 24 órát – ennyi idő alatt elhalványul a dopamin hatása!
  • Fixáld a költségkereted, és tartsd is be!
  • Kérdezd meg magadtól háromszor: tényleg szükséged van rá?
  • Kapcsold ki a push értesítéseket!
  • Költs inkább élményekre!

Ha tovább olvasnál a spórolásról, ezeket a cikkeket ajánljuk:

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.