A Z-generáció átformálja a médiát: kevesebb erotikát és több intimitást akarnak látni


A Teens & Screens felmérése alapján a fiatalok egyre kevésbé szeretnének szexuális jellegű jelenetekkel találkozni a filmekben és a sorozatokba, főleg olyanokkal, amelyek távol állnak a realitástól. A Z-generációsok leginkább a hiteles történeteket, az őszinte barátságokat és animációkat kedvelik leginkább, és nem igazán kíváncsiak azokra a tartalmakra, amelyek túltolják a szexualitást és mérgező kapcsolatokra épülnek.

A streaming szolgáltatóknak fel kell kötniük a gatyát, ha meg akarnak felelni a fiataloknak, ugyanis a Z-generáció médiafogyasztási szokásai speciálisak: mivel a TikTok és a Youtube frappáns rövid tartalmain szocializálódtak, nem igazán lehet őket meghatni erotikusan túlfűtött jelenetekkel. Egy friss jelentés szerint — a kutatók 1500, 10 és 24 év közötti fiatalt kérdeztek meg filmezési szokásaikról —a fiatalok 59,7 százaléka a barátságokról szóló történeteket, 48,5 százalék pedig az animációt választja az élőszereplős filmek és a szexuális tartalom helyett. A fiatalok körében az animációs filmek erőteljesen hódítanak: 48,5 százalékuk előnyben részesíti a rajzolt történeteket az élőszereplős filmekkel szemben. Szerintük a mai filmekben és sorozatokban túl sok pajzán jelenet van, emiatt az erotikus jeleneteket a részvevők inkább fárasztónak és erőltetettnek értékelték. Ők az előző generációkhoz képest sokkal kevésbé vevők az Amerikai Pite szerű tinivígjátékokra.
A zoomer generáció életében az erotika visszaszorulóban van. A 2021-es az amerikai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) tanulmánya szerint a tinédzserek mindössze 30 százaléka él szexuális életet, ami jelentős csökkenés a 2019-es 38 százalékhoz és az azt megelőző évtizedek több mint 50 százalékához képest. Kathleen Ethier, a CDC munkatársa szerint ez annak a jele, hogy a zoomerek előnyben részesítik az egészséges, szoros emberi kapcsolatokat az alkalmi afférokkal szemben, de aggódik amiatt, hogy ez igazából a társadalmi elszigeteltség egyik tünete.
A mai fiatalok máshogy élik meg az intimitást és más pszichológiai igényeik vannak, amelyek lassan átformálják a média világát. Az Economist 2024-es elemzése alapján 40 százalékkal csökkent a szexuális együttlétet tartalmazó jelenetek száma a hollywoodi filmekben a 2000-es évek elejéhez képest, és a filmek nagyjából fele semmilyen pajzán jelenetet nem tesz közszemlére. Ennek ellenére a fiatalok módon a továbbra is szívesen járnak moziba, néznek filmeket és sorozatokat, és szeretik megvitatni azokat barátaikkal az UCLA 2025-ös tanulmánya alapján.
Ezek a legnézettebb Z-generációs filmek és sorozatok a Kaliforniai Egyetem kutatása szerint.
Az új társadalmi elvárások és a generációs különbségek úgy tűnik, új nézői szokásoknak adnak teret, amik átformálják a médiát. A kutatás rámutat: nem arról van szó, hogy a Z-generáció elutasító lenne a párkapcsolat és szexualitás témájával szemben, csak előnyben részesítik, ha azt valósan és hitelesen ábrázolják. Nem csak szórakozni akarnak, hanem minél jobban azonosulni a karakterekkel, és az olyan történeteket kedvelik, amelyek reflektálnak a mindennapi valóságukra.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.