A Z-generáció átformálja a médiát: kevesebb erotikát és több intimitást akarnak látni

Shutterstock - Prostock-studio
tanulmány Z generáció média
Csak semmi szex? A Z-generáció filmnézési szokásai elárulják, hogyan gondolkodnak az emberi kapcsolatokról

A Teens & Screens felmérése alapján a fiatalok egyre kevésbé szeretnének szexuális jellegű jelenetekkel találkozni a filmekben és a sorozatokba, főleg olyanokkal, amelyek távol állnak a realitástól. A Z-generációsok leginkább a hiteles történeteket, az őszinte barátságokat és animációkat kedvelik leginkább, és nem igazán kíváncsiak azokra a tartalmakra, amelyek túltolják a szexualitást és mérgező kapcsolatokra épülnek.

Z-generációs barátok ülnek a kanapáén és közben nem gondolnak a szexualitásra.
A Z-generációsok többre értéelik a barátságokat, mint a szexet.
Forrás: Shutterstock

A Z-generációt nem érdekli a szex

A streaming szolgáltatóknak fel kell kötniük a gatyát, ha meg akarnak felelni a fiataloknak, ugyanis a Z-generáció médiafogyasztási szokásai speciálisak: mivel a TikTok és a Youtube frappáns rövid tartalmain szocializálódtak, nem igazán lehet őket meghatni erotikusan túlfűtött jelenetekkel. Egy friss jelentés szerint — a kutatók 1500, 10 és 24 év közötti fiatalt kérdeztek meg filmezési szokásaikról —a fiatalok 59,7 százaléka a barátságokról szóló történeteket, 48,5 százalék pedig az animációt választja az élőszereplős filmek és a szexuális tartalom helyett. A fiatalok körében az animációs filmek erőteljesen hódítanak: 48,5 százalékuk előnyben részesíti a rajzolt történeteket az élőszereplős filmekkel szemben. Szerintük a mai filmekben és sorozatokban túl sok pajzán jelenet van, emiatt az erotikus jeleneteket a részvevők inkább fárasztónak és erőltetettnek értékelték. Ők az előző generációkhoz képest sokkal kevésbé vevők az Amerikai Pite szerű tinivígjátékokra.

A Z-generáció szerint nem a szex a lényeg

A zoomer generáció életében az erotika visszaszorulóban van. A 2021-es az amerikai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) tanulmánya szerint a tinédzserek mindössze 30 százaléka él szexuális életet, ami jelentős csökkenés a 2019-es 38 százalékhoz és az azt megelőző évtizedek több mint 50 százalékához képest. Kathleen Ethier, a CDC munkatársa szerint ez annak a jele, hogy a zoomerek előnyben részesítik az egészséges, szoros emberi kapcsolatokat az alkalmi afférokkal szemben, de aggódik amiatt, hogy ez igazából a társadalmi elszigeteltség egyik tünete.

A zoomerek ízlése hatással van a filmvilágra

A mai fiatalok máshogy élik meg az intimitást és más pszichológiai igényeik vannak, amelyek lassan átformálják a média világát. Az Economist 2024-es elemzése alapján 40 százalékkal csökkent a szexuális együttlétet tartalmazó jelenetek száma a hollywoodi filmekben a 2000-es évek elejéhez képest, és a filmek nagyjából fele semmilyen pajzán jelenetet nem tesz közszemlére. Ennek ellenére a fiatalok módon a továbbra is szívesen járnak moziba, néznek filmeket és sorozatokat, és szeretik megvitatni azokat barátaikkal az UCLA 2025-ös tanulmánya alapján.

Íme, a Top 10 Z-generrációs sorozat és film egy frissen közölt amerikai felmérés szerint

Ezek a legnézettebb Z-generációs filmek és sorozatok a Kaliforniai Egyetem kutatása szerint. 

  1. Stranger Things
  2. Wednesday
  3. Spongyabob Kockanadrág
  4. Pókember
  5. Family Guy
  6. Vámpírnaplók
  7. A nyár, amikor megszépültem
  8. Breaking Bad
  9. K-Pop Demon Hunters
  10. Odaát

Az új társadalmi elvárások és a generációs különbségek úgy tűnik, új nézői szokásoknak adnak teret, amik átformálják a médiát. A kutatás rámutat: nem arról van szó, hogy a Z-generáció elutasító lenne a párkapcsolat és szexualitás témájával szemben, csak előnyben részesítik, ha azt valósan és hitelesen ábrázolják. Nem csak szórakozni akarnak, hanem minél jobban azonosulni a karakterekkel, és az olyan történeteket kedvelik, amelyek reflektálnak a mindennapi valóságukra.
 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.