Miért néznek ki silányabbul a mai számítógépes effektusok? — CGI-technológia régen és most

CGI-technológia a filmgyártásban
Shutterstock -
filmgyártás 3D képalkotás digitális karakter mozi számítógépes modellek
Ha számítógépes effektusokra gondolsz, akkor biztosan eszedbe jut a korszakalkotó Avatar című film vagy Devy Jones ijesztő karaktere a Karib-tenger kalózaiból. Ezek a produkciók a 2000-es évek elején készültek, és mégis igényesebb CGI-technológia jellemzi őket, mint nem egy mai filmet? Vajon mi az oka?

Különleges effekteket már a 20. század elején is alkalmaztak a filmgyártásban. Az optikai csalódások és a vizuális effektek után viszont beköszöntött az internet és a technikai fejlődés kora, amelyek segítségével kialakultak a számítógépes effektusok és a CGI-technológia.

CGI-technológia a filmgyártásban
A CGI-technológia használata manapság már elengedhetetlen része a filmgyártásnak.
Forrás: Shutterstock

Mi is az a CGI-technológia?

A CGI-t (Computer-Generated Imagery), vagyis a számítógépes képgenerálást filmekben és a vizuális médiában alkalmazzák. A digitális effekt valójában egy 3D-s számítógépes grafika, amelyet különböző szoftverek segítségével hoznak létre. A CGI-technológia lépései dióhéjban a következők:

  1. Koncepció megtervezése, előzetes vizualizáció vázlatok vagy modellanimációk segítségével
  2. Digitális modell elkészítése a karakterekről, helyszínekről, eszközökről
  3. Modellek árnyékolása, akár a 2D-s verziójukban is, hogy valósághű ábrázolásuk legyen
  4. Animáció, mozgás hozzáadása a modellhez — Itt fontos megjegyezni, hogy a filmben vagy sorozatban szereplő színészek egy különleges, nyomkövető jelölőkkel ellátott overallban mozognak, arcukat pedig szintén mimikakövető jelölőkkel látják el. A mimikát egy a színészek arca elé csatolt kamera rögzíti a jelölők segítségével.
  5. A CGI-technológiával készült képek beépítése az élőszereplős felvételekbe

Optikai illúziók régen

Vizuális effekteket a CGI megjelenése előtt is használtak. Ilyen optikai csalódás volt például a matt painting, amikor a kamerában egyszerre volt látható a valóságos felvétel és a kamera elé rögzített, általában üveglapra festett háttérdíszletet. Vagy hasonló effektként használták a kényszerített perspektívát (forced perspective), amikor a kamera úgy vett valami közeli dolgot, mintha az távol lenne, vagy mintha az nagyobb lenne, mint a mellette álló személy (ezt a technikát egyébként A gyűrűk ura filmekben is alkalmazták).

A CGI-technológiát először az 1958-as Alfred Hitchcock-filmben, a Vertigóban alkalmazták. Azóta a számítógépes képgenerálás töretlenül halad előre. A 2000-es évek elején már olyan technológia vált elérhetővé, amellyel (bár rengeteg időbe telt) igenis valósághűen tudták ábrázolni a digitális karaktereket.

Miért hanyatlik a CGI?

A CGI-technológia teljesen új teret és lehetőségeket nyitott meg a filmiparban. Viszont mivel ennyire megnőtt a népszerűsége a számítógépes effektusoknak, sőt, a nézők már szinte el is várják, hogy minél lehengerlőbb legyen az adott akciófilm vagy minél több varázslat legyen az adott fantasy-filmben, ezért napjainkban a CGI a saját hanyatlását is megéli. 

Ennek oka egyrészt a nézők kiszolgálása, hiszen ma már az emberek nem akarnak éveket várni a számítógépes effektusok elkészítésére, mint mondjuk az Avatárnál — aminek nemsokára érkezik a harmadik része

Másrészt az is közre játszhat, hogy a jó CGI nemcsak időbe, de jó sok pénzbe is kerül.

A legnagyobb költségvetéssel azok a filmek készülnek, amelyek a számítógépes képgeneráláson alapulnak. Ilyen például a Star Wars: Az ébredő Erő az 533,2 milló dolláros büdzséjével vagy a Bosszúállók: Végjáték a 356 millió dolláros költségvetéssel.

Ha viszont a film készítői a CGI korlátait nem ismerik fel, akkor gyakran összecsapják a projektet és ráteszik a gyártószalagra a produkciót úgy, ahogy van. És bizony az ehhez hasonló esetekből készülnek a She-Hulk (Amazon:Ügyvéd) típusú förmedvények.

Jó példák vagy intő példák?

De nézd meg te magad is, hogyan fejlődött vagy éppen hanyatlott a CGI-technológia! Elhoztunk pár példát az igazán jól sikerült számítógépes effektusokra a 2000-es évek elejéről, illetve elfuserált képeket az újabb filmekből.

Korszakalkotó CGI

A gyűrűk ura (2001–2003)

A gyűrűk ura egyik CGI-technológia által életre keltett karaktere Smeagol volt, aki így nézett ki a filmben:

A gyűrűk ura egyik digitális karaktere: Smeagol
A gyűrűk urában is használtak CGI-t, ilyen digitális karakter volt például Smeagol is.
Forrás: Profimedia

...viszont a Smeagolt játszó színész, Andy Serkis így nézett ki a forgatáson:

A gyűrűk ura: A két torony (2002), Andy Serkis
A 2002-es A gyűrűk ura második részének, A két toronynak forgatásán így nézett ki Andy Serkis, aki Gollamot/Smeagolt játszotta.
Forrás: Northfoto

A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse (2006) és A világ végén (2007)

A Karib-tenger kalózai filmtrilógiában két film erejéig megjelent az ijesztő Devy Jones is, a Bolygó Hollandi polippá változott kapitánya. A valóságban persze az őt alakító Bill Nighynak nem volt polipfeje.

A Karib-teneger kalózai: Holtak kincse – Devy Jones a valóságban és a képernyőn
Devy Jones, vagyis az őt alakító Bill Nighy a valóságban kevésbé volt ijesztő.
Forrás: YouTube / Special Features

Avatar (2009)

Bár a fenti példák alapján a nézők már hozzá voltak szokva a CGI-technológiához, az Avatár 1. része mégis korszakalkotónak számított. Az, hogy az egész film egy másik bolygón játszódik, amelyet az Oscar-díjas rendező, James Cameron teljes mértékben számítógépes effektekkel akart megoldani forradalmi újításnak számított.

RELEASE DATE: December 18, 2009. MOVIE TITLE: Avatar. STUDIO: 20th Century Fox. PLOT: In the future, Jake, a paraplegic war veteran, is brought to another planet, Pandora, which is inhabited by the Na'vi, a humanoid race with their own language and culture. Those from Earth find themselves at odds with each other and the local culture. PICTURED: SAM WORTHINGTON as Jake Sully and ZOE SALDANA as Neytiri
A 2009-es Avatarban így néztek ki a digitális karakterek.
Forrás: Northfoto

A CGI által létrehozott karaktereket viszont itt is speciális ruhába öltözött színészek alakították.

Avatar (2009) szereplői a forgatásokon
Az Avatar forgatásán így néztek ki a színészek.
Forrás: YouTube  / Daily Celebrity

Várjunk csak, ezek mostani filmek?

Macskák (2019)

Bár a 2019-ben készült Macskák című musicalfilm semmilyen szempontból nem aratott sikert, azért a film silány CGI-technológiája külön figyelmet érdemel.

Taylor Swift macskaként a Macskák című musicalfilmben
A 2019-es Macskák musical film feldolgozása nem épp a CGI minőségéről vált híressé.
Forrás: Profimedia

Doctor Strange: Az őrület multiverzumában (2022)

A Doctor Stange 2. része, Az őrület multiverzumában igen nagy költségvetésből készült, a filmgyártók a produkcióban végig használták a számítógépes képgenerálást, sőt, szinte az egész film ezen alapszik. Ettől függetlenül a CGI megalkotása mégsem volt olyan alapos, bizonyos képek ugyanis elég nevetségesen néznek ki ahhoz képest, hogy a Marvel alkotói pár évvel korábban olyan remek CGI-technológiával készült filmekkel ajándékoztak meg minket, mint a Bosszúállók: Végtelen háború vagy a Bosszúállók: Végjáték.

Doctor Strange: Az őrület multiverzumában
A Doctor Strange 2. része nem rendelkezik igazán valósághű digitális ábrázolásokkal.
Forrás: Profimedia

She-Hulk, magyarul Amazon: Ügyvéd (2022)

A legnagyobb port mégis az egyik Marvel-sorozat, a She-Hulk, magyarul az Amazon: Ügyvéd gyatra CGI-jelenetei okozták. A Végjáték után lezárult egy korszak a Marvel-moziuniverzumban. Az új fázist pedig azzal próbálták előrelendíteni, hogy rövid idő alatt sok filmet és sorozatot gyártottak le, aminek ez lett az eredménye:

She-Hulk vagy Amazon: Ügyvéd
A She-Hulk nem csak a silány CGI miatt nem férkőzött be a Marvel rajongók szívébe.
Forrás: Northfoto

Bónuszként hoztunk egy videót, hogy megmutassuk, milyen nehéz lehet digitális eszközökkel dolgoznia egy színésznek. Lesd meg, hogyan játszott Benedict Cumberbatch egy sárkányt egy díszlet nélküli térben, egy szürke overálban, pontokkal és kamerával a fején!

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.