Josh Brolin menti a menthetőt, de a Fegyverek így is célt téveszt – Kritika

Northfoto - Warner Bros
film kritika horror
Vigyázat spoilerveszély! A Fegyverek már az első percben nagyot szól, csak sajnos nem mindig talál célba. A 2025-ös horror egyszerre zseniális és frusztráló, miközben imádod a hangulatát, de legszívesebben néha a főhősökre kiabálnál, hogy „most akkor mi a fene történik?”

A Fegyverek (Weapons) az a fajta film, ami elsőre azt az érzést kelti, hogy végre valami újat látunk a horror műfajában. A rendező, Zach Cregger most megint merészre vette a figurát. A sztori elején tizenhét középiskolás gyerek nyomtalanul tűnik el a hajnali órákban. A városka lakói kétségbeesetten keresnek magyarázatot – a film pedig onnantól három szálon fut: egy apát, egy tanárt és egy rejtélyes múltú férfit követünk, akik mind valahogy kapcsolódnak a tragédiához. Az izgalom azonban valahogy itt ki is fullad.

A Fegyverek nagyot akar lőni, de sajnos sosem sül el igazán.
A Fegyverek nagyot akar lőni, de sajnos sosem sül el igazán. 
Forrás: Northfoto

Fegyverek kritika: amikor a horror túl okos akar lenni

Valljuk be, a film alapszituációja tökéletes horroralapanyag. Cregger viszont nem a klasszikus ijesztgetős irányt választja, hanem inkább három nézőpontból meséli el a történetet.

Ez a szerkezeti játék eleinte frissítőnek hat. Minden fejezet más hangulatú, más morális kérdéseket vet fel. Csakhogy idővel ez a szerteágazó forma a saját csapdájába esik.

A néző folyamatosan azt érzi, hogy közeledünk valami nagy felismeréshez – de amikor a végén a szálak (nagyjából) összeérnek, a hatás nem katartikus, inkább zavartan homályos. És ez nem azért van, mert nem értjük. Hanem mert a film nem akarja azt, hogy értsük.

Színészek, akik mentik a menthetőt

Ahogy már megírtuk, a film forgatása maga is kaland volt: a Warner annyira hitt a projektben, hogy előrébb hozta a premiert, és a színészek csak egy titkos applikáción keresztül férhettek hozzá a forgatókönyvhöz.

Eredetileg Pedro Pascal játszotta volna a főszerepet, de a hollywoodi sztrájkok közbeszóltak, így Josh Brolin ugrott be. A karaktert emiatt át is írták – és ez amúgy jót tett a filmnek. Brolin mély, visszafogott alakítása elviszi a hátán az egészet: egyszerre megtört apa, aki gyászol, és morális középpont, akiben ott feszül a düh.

Josh Brolin as Archer
Josh Brolin, mint Archer a megtört apuka. 
Forrás: Northfoto

Julia Garner a tanárnő szerepében szintén pontos: minden jelenetében ott van a fojtott pánik, amitől valóban átérezzük a helyzet súlyát.

Alden Ehrenreich ezzel szemben egy rejtélyes, erőszakos figurát formál meg – és bár időnként túljátssza, az energiája hitelesen borzolja a néző idegeit.

Túl sok gondolat, kevés levegő

Cregger egyértelműen egy okos horrort akart készíteni. A Fegyverek metaforája nyilvánvaló: a cím nemcsak a fizikai fegyverekre utal, hanem arra, hogy az emberi düh és trauma is pusztító erők.

Így egyszerre szól a társadalmi felelősségről, a kollektív bűnről, és arról, hogy az amerikai kultúrában a fegyver nemcsak eszköz, hanem identitás.

Papíron ez lenyűgöző. A baj csak az, hogy mindezt Cregger olyan sűrű allegóriákkal tálalja, hogy néha az ember úgy érzi, mintha egy filozófiaszemináriumra ült volna be, nem horrorfilmre. A feszültség helyett gyakran kapunk hosszú, szimbolikus monológokat, amelyek ugyan jól hangzanak, de kizökkentik a nézőt az érzelmi sodrásból.

Hozzá kell tenni, hogy lenyűgözően van felvéve, de a sztori annyi súlyt próbál cipelni, hogy közben teljesen maga alá roskad. Egyszerre akar szólni az erőszakról, a gyászról, az iskolai lövöldözésekről, a férfiasságról, és még a vallásról is. A végeredmény így inkább érzés- és jelentéskavalkád, mint történet.

Egy jelenet, ami mindent elmond

A film közepén van egy jelenet, ahol a gyászoló apa egy elhagyatott fegyverüzletbe megy. A kameramozgás, a hangok, a fények – minden tökéletes. A feszültség tapintható. Aztán a jelenet hirtelen áttör egy teljesen más történetszálba, és a korábbi drámai ív elvész. 

Ez jól példázza a film legnagyobb hibáját: a momentum gyakran nincs kihasználva. Cregger tudja, hogyan kell hatást kelteni, de mintha félne megadni a nézőnek a katarzist.

Értékelés 10/6,5

A Fegyverek nem a könnyű horrorok közé tartozik. Inkább olyan, mint egy mélyre fúrt seb – fáj nézni, de utána sokáig nem felejted el.
Ha szereted a komplex, réteges filmeket, amiken még napok múlva is gondolkodsz, adj neki egy esélyt. Ha viszont egy egyszerű, feszes, „kikapcsolós” horrort vársz – lehet, hogy ez a film inkább lelki lőgyakorlat lesz.


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.