privát séf Ciprus gasztronómia Marton Adrienn
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom: szeretek utazni. Szívesen látogatok meg olyan helyeket, ahol még nem jártam, de gyakran előfordult már velem, hogy annyira megszerettem egy országot vagy szigetet, hogy ismét visszatértem oda. Ciprus az egyike ezeknek a „szerelemhelyeknek”, hiszen életem egyik legfontosabb eseménye is ide köt, a férjem ugyanis itt kérte meg a kezemet.

Természetesen Ciprus is tartogat új meglepetéseket, hiába jártam már itt többször is. Larnacából egyenesen Paphos városába érkeztem meg, ami Ciprus dél-nyugati részén található. Itt volt a szállásom, és utazásom további úti céljait is innen közelítettem meg, úgy mint Polis-t is, ahol betértem egy nagyon aranyos kis tavernába. Az élőzenének és a tipikus kék-fehér színű házacskáknak köszönhetően teljesen átszellemültem a repülőút után.

Mesebeli kék-fehér színű házacskák Cipruson Forrás: Thinkstock

Juh és kecsketejből készült halloumi sajtot kóstoltam, óriási szemű olívabogyókkal, egy pohár bor társaságában. (Bár nem hallani túl jókat a ciprusi borokról, én szerencsére egy jobb féléből kaptam..)

Minden reggelt futással indítottam, és gyönyörködtem a szigetvilág jellegzetes növényeiben, úgy mint a citromfákban, banánültetvényekben, pálmafákban. A tengerparton akarva-akaratlanul folyton gyümölcsárusokba botlottam. Aki ismer az tudja, hogy nem igazán tudtam ellenállni az itt kapható finomságoknak. Ha már adott volt a lehetőség, frissen készített juice-okkal indítottam a napot. Természetesen nem csak sajton és gyümölcsökön éltem, bár be kell, hogy valljam, Ciprus hemzseg a különlegesebbnél különlegesebb gasztronómiai ínyencségektől, legyünk akár egy piacon vagy egy szupermarketben.

A ciprusi piac hemzseg az egzotikus gyümölcsöktől és a választékos halkínálattól Forrás: Marton Adrienn

Ayia Napa-án most jártam először, és leginkább egy mexikói kis öbölhöz tudnám hasonlítani, a maga kristálytiszta azúrkék vizével és fehér homokos partjával.

Ayia Napa Forrás: Marton Adrienn

Itt úgy éreztem, mintha varázslat lenne a levegőben. A hely teljesen magával ragadott. Itt rengeteg friss tengeri halat árulnak, amiből természetesen megkóstoltam valamennyit, de a kedvencem az az isteni tonhalsteak volt, amit fokhagymás olívaolajjal és friss petrezselyemmel készítettek vegyessaláta-ágyon. Egyébként a ciprusi ételek mediterrán jellegűek, amiknek fűszerezését a közel-kelet ihlette. Aki ide látogat mindenképp próbálja ki a hús vagy hal meze (több, kis adag ételből álló tál) névre hallgató ételösszeállítást, ami jellegzetes fogása a ciprusi konyhának. Tartalmaz húsokat, szószokat, különféle salátákat, tehát ha átfogó képet szeretnénk kapni az itteni ételekről, mindenképp rendeljünk egyet.

Aki ide látogat, mindenképp próbálja ki a hús vagy hal meze névre hallgató ételösszeállítást Forrás: Marton Adrienn

Limassolban jártam, amikor eszembe jutott, hogy helyi desszertet még nem is kóstoltam. Sokat hallottam már a karidakiról, ami igazából egy fahéjas szegfűszeges szirupban áztatott zöld dió. Bevallom számomra nagyon tömény volt, bár ettől függetlenül ajánlom a kipróbálását, mert egészen érdekes ízvilággal rendelkezik. A ciprusiak amúgy annyira szeretik a fahéjat, hogy legyen szó húsokról vagy rakott padlizsánról, desszertről, bourekia-ról (ricottával töltött derelye), ez az afrodiziákum mindenhol ott van.

Karidaki - fahéjas szegfűszeges szirupban áztatott zöld dió Forrás: cyprusalive.com

Akitől nem áll távol a török-görög konyha, és szereti a fahéjat minden mennyiségben, annak nagyon fog tetszeni a ciprusi konyha. Nekem nagyon szerethető fahéjjal vagy anélkül is.

Túró- és zabkorpaalapú pizza receptjehttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170821-turo-es-zabkorpa-alapu-pizza.htmlHa rajongsz a pizzáért, de ritkán engeded meg magadnak, mert hizlal, ezt a receptet neked ajánljuk! Ez a túró- és zabkorpaalapú finomság nemcsak finom, de egészséges is! Privát séf--Ebben a budapesti étteremben készítik a legfinomabb kacsasteak-ethttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170821-marton-adri-a-feneketlen-tonal-levo-etteremrol-meselt.htmlMeggyőződésem , hogy nincs is jobb egy nyári sétánál egy költői helyen, legalábbis ami a kikapcsolódást illeti. Egy kedves barátnőmmel júniusban szorítottunk magunknak egy kis ,"énidőt" amikor a nagy beszélgetés közepedte a Feneketlen-tó partján rátaláltunk egy étteremre, amiről úgy gondoltuk, hogy tökéletes befejezése lesz a találkozásunknak. Privát séfOrigoVitalizáló smoothie-k: íme, a legjobb receptek!http://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170821-vitalizalo-smoothie-k.htmlIgazi vitaminbomba az év minden évszakában! Privát séf--Exkluzív beszámoló a frankfurti Tendence-ről http://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170821-gasztornomiai-ujdonsagok-a-frankfurti-tendence-rol-marton-adriennel.htmlAhogy időm engedi, mindig igyekszem részt venni szakmai rendezvényeken, kiállításokon mind hazai, mind pedig nemzetközi viszonylatban. A nyár folyamán meghívást kaptam Frankfurtba, a Tendence kiállításra, amire nemzetközi szinten hatalmas volt az érdeklődés idén is. Privát séfOrigoKulináris élmények Palma de Mallorca-nhttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170816-marton-adrienn-palma-de-mallorca-n-nyaralt-csaladjaval.htmlIdén nyáron a családom egyik úti célja Mallorca volt. Kirándultunk, strandoltunk, várost néztünk. Imádtam az ott eltöltött egy hetet. Persze nem hagyhattam ki azt sem, hogy felfedezzem a spanyol gasztronómia „gyöngyszemeit”. Főzőtanfolyamra iratkoztam be, ahol egy spanyol séf mutatta meg nekem, hogy kell autentikus spanyol omlettet, katalán krémet és paella-t készíteni. Privát séf--Marton Adrienn a különleges kávékról mesélthttp://www.life.hu/sztarszerzok/privat-sef/20170705-marton-adrienn-a-kulonleges-kavekrol-mesel.htmlHétköznap van, ami nálam szinte mindig hajnali ébredéssel kezdődik. Ilyenkor általában megiszom a reggeli kávémat, reggelizek és indulhat a munka. Ezen a napon is megbeszélés megbeszélést követett és kivételesen ottthon a nagy rohanásban nem kávéztam. Így vezetett az utam a Dohány utca egyik hangulatos speciality kávéházába. Privát séf--