fashion week divattervező Yves Saint-Laurent ruha botrány
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egy tervező, aki nem restellte megalkotni az '60-as évek legpajzánabb ruhadarabjait, melyek aztán nevét a divat legnagyobbjai közé emelték. Egy tervező, aki még hírből sem ismerte a töketlenséget. Ő Yves Saint Laurent, az egyik legismertebb francia divatház atyja, aki már 21 évesen Dior jobbkeze volt. A Life.hu Divatbotrányok sorozatában ezúttal róla olvashattok.

Az algériai származású tervező zsenialitása már ifjúkorában a felszínre tört. A jelmeztervezés irányította figyelmét a divat világára, bár ez a kezdetekkor inkább menekülés volt. Őzike tekintet, tündéri mosoly, kunkori tincsek. Egy kislány esetében mindezek a födreszállt angyal legfőbb ismérvei, míg egy kisfiú esetében maga a pokol. Yves Saint Laurent - pechére - rendelkezett mindezekkel, továbbá az ég még némi kislányos bájjal is "megáldotta". Iskolatársai számára ő volt a két lábon járó céltábla. Szemérmes természete és a művészetek iránti fogékonysága pedig nem sokat javított helyzetén. Így aztán legjobb barátai édesanyja és leánytestvére voltak, akiknek aztán éjt-nappallá téve tervezett és varrt. Hát így kezdődött...

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A 17 éves Saint Laurent meg sem állt Párizsig, ahol aztán akkora népszerűségre tett szert, hogy divatrajzai még a Vogue-ban is helyet kaptak. Az akkori szerkesztő nem is tudott ellenállni a fiúnak, nyomban beajánlotta, nem is akárkinek: magának Christian Diornak. Az ifjú tehetség egészen Dior haláláig dolgozott a divatháznak. 21 évesen kinevezték művészeti vezetőnek, azzal a nem titkolt céllal, hogy a csőd széléből rántja majd vissza a céget. Szépen ívelő karrierjét a hazájában dúló polgárháború szakította félbe. A tervező behívólevelet kapott. Brutális viszonyok, karrierféltés, hőn szeretett Párizsától való megválás. Az érzékeny lelkű Yves pár napig bírta a strapát, majd egyszerűen idegösszeroppanást kapott. Elektrosokk és gyógyszeres kezelés következett, melyek után súlyos drogfüggőség alakult ki nála. Családja és orvosai lemondtak róla. Ő azonban, fittyet hányva a statisztikákra, pár éven belül ismét visszatért a tervezőasztalhoz.

A '60-as évek kritikái visszhangoztak Yves Saint Laurent "tébolyult" darabjaitól. Elsőként alkotott olyan természetes vonalú ruhákat, melyek a kor szellemétől idegenül, szemérmetlenül követték viselőjük testének vonalát vattatömések és merevítők nélkül. Mindennapi farmerrel és áttetsző anyagokkal kezdett dolgozni, melyek alól a vállak, a dekoltázs és olykor a mellbimbók is huncutul kivillantak. A sajtó és a kritikusok hol magasztalták, hol pocskondiázták. Ki betegnek, ki perverznek, ki géniusznak tartotta. Ez is lehetett az oka annak, hogy aki csak megtehette, YSL-ben flangált. Tweedzakók, combközépig érő csizmák, női nadrágkosztümök. Mindezek a tervező és egyben az Yves Saint Laurent divatház védjegyeivé is váltak.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A diadalmenet őrületes volt, a kihívó és provokatív stíluson pedig az eltelt évtizedek sem változtattak. Az Opium parfümhöz készített kampányfotóin például a tervező egyik legbecsesebb modellje, Sophie Dahl szerepel, jobban mondva vonaglik teljesen meztelenül. Alabástrom bőr, bongyori vörös tincsek, kéj és mámor. Túlfűtöttsége miatt több államban is betiltották a képeket, a mester azonban csak mosolygott. Óriási visszhang és nem kisebb siker kísérte munkásságát egészen 2002-ig, visszavonulásáig.

Napjainkban meglehetősen piszkafa lábakon imbolyog a francia divatház, ami legalábbis legfrissebb vezető tervezőjének, Hedi Slimane-nek a darabjait illeti. A tunéziai-olasz tervező a Dior Homme éléről érkezett az YSL-hez, azonban első ruhadarabjai miatt igencsak lehúzta a szakma. Elsősorban azért, mert a divatház régi dicsőségét túlságosan görcsösen akarta felébreszteni, sőt, még nevet is változtatott. A céget Saint Laurent Paris-nak keresztelte. Keményebb szavakkal illették azonban a tervező Saint Laurent-kollekcióját. A kifutót ellepték Zorro női alteregói és tömérdek bájos tehenészlány. A párizsi divathéten debütált darabokat a kritikusok többsége egyszerűen középszerűnek tartotta. Kissé cicomás, kissé közönséges holmiknak. Csipkék, fodrok, rojtok, masnik és kalapok minden mennyiségben. Legfőbb kritikusai úgy vélték, néhány modellel nem is volna nagy gond, ám a luxus és elegancia fogyasztóinak igényeit semmi esetre sem szolgálhatják ki, inkább tűnnek úgy, mintha csak tömeggyártásra készültek volna.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Generációjának egyik legtehetségesebb kreátoraként számon tartott Slimane-nek bizony feladták a leckét. A tervező azonban kimondottan rosszul bírta a kritikát. Mi több, Cathy Horynt, a New York Times divatkritikusát még a bemutatóra sem hívta meg, mert a hölgy már korábban sem éppen dicsérő szavakkal illette kreációit. Így aztán a mai napig nyomdafestéket nem tűrő üzengetés folyik közöttük. A helyzetet persze csak tovább mérgesítette, hogy az új kollekciótól Horyn szintén nem volt elragadtatva. De legyünk nyugodtak, nyilván akad majd, aki mit sem törődve a kritikusok véleményével, lelkesen magára kapkodja a tervező pazar kis jelmezeit.

Íme a 2011-es Opium-reklám Emily Blunt színésznővel a főszerepben:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.