Szauna, alkohol és a többiek – tiltólistás dolgok a terhesség alatt

2015.01.20. 06:33

Azt remélhetőleg minden kismama tudja, hogy a kábítószerfogyasztás és a cigarettázás kifejezetten tiltott a terhesség alatt. Ám vannak olyan ételek, mozgásformák, élethelyzetek, amiket szintén érdemes kerülni abban a bizonyos 9 hónapban. Ha már várandós vagy, de ha még gyermekvállalás előtt is állsz, jó, ha tisztában vagy a tiltólistás dolgokkal!

Számos tévhit él a terhesség alatti mozgásról, étkezésről, alkoholfogyasztásról. Természetesen a várandós anyuka dönti el, mit vállal be a babavárás alatt, ám vannak olyan dolgok, amiket nem árt szem előtt tartani. A védőnő szerint az első és legfontosabb dolog a mértékletesség. Mind a normál hétköznapokban, a várandósság alatt is kerülni kell a szélsőséges magatartásokat. Ilyenkor egyértelműen megváltozik a test, így lesznek dolgok, amiket egyáltalán nem, vagy csak mértékkel szabad végezni, fogyasztani - a gyermekvállalás egy felelősségteljes dolog, egy életen át hatással lesz az életünkre a gyermekünk, ezt pedig nem árt szem előtt tartani.

Forrás: Thinkstock

A védőnő elmondta azt is, hogy ugyanúgy, mint a terhesség alatt, már a babatervezés időszakában is fontos tudatosan készülni: áttérni az egészséges életmódra, a mértékletességre. Lássuk, melyek azok a dolgok, amiket érdemes kerülni a babavárás alatt.

Kábítószer

Az első és leginkább kerülendő dolog a kábítószer, aminek az összes formája nemcsak a terhesség alatt tiltott, hanem minden életkorban, és természetesen a babatervezés időszakában is kerülendő. A különböző szerek komoly károsító hatással vannak többek között az idegrendszerre. Természetesen a szoptatás időszakában is tartózkodni kell a különböző szerektől, ezek ugyanis az anyatejen keresztül eljutnak a kisbabához is.

Dohányzás

Köztudott dolog: a dohányzás ártalmas az egészségre. Mindenkiére, aktív és passzív formájában egyaránt. Nincs mese: a dohányzás a kábítószer mellett abszolút tiltólistás dolog a várandósság alatt. Sőt, az állapotos kismamáknak még a passzív dohányzásra is érdemes figyelni, és nem tartózkodni füstös helyeken. 

Alkohol

Korábban kutatások kimutatták, hogy már egy nagyon kis mennyiségű tömény alkohol is károsíthatja a magzatot. Sok orvos kifejezetten ajánl heti 1-2 pohár vörösbort, sört a várandósság alatt. A védőnő szerint ez az alkalmankénti kb. 0,5-1 dl-ig terjedő mennyiség, ami kifejezetten a borra vagy a sörre vonatkozik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy „kötelező" ezt a mennyiséget elfogyasztani.

Gyógyszerek

A mindennapi életben lehetőleg kerüld a gyógyszereket, kiemelten fontos ez a várandóságot megelőző időszakban. Minden orvosi vizsgálatnál el kell mondani, hogy várandós vagy, és meg kell kérdezned, hogy a felírásra kerülő gyógyszereket szabad-e szedned. Ha lázas beteg vagy, akkor mindenképp kell a lázcsillapító, mert a magzatnak a betegséggel több kárt okozol, mint a gyógyszerrel. De egy kis náthára, torok- vagy fejfájásra nem kell rögtön bekapnod valamit, inkább próbálj ki természetes módszereket!

Koffein

Itt is megoszlanak a vélemények. Helyes, ha a kismama konzultál a „saját" védőnőjével vagy orvosával, mert ebben az esetben egyénre szabott segítséget/tanácsot tudnak adni. Sok kismama ilyenkor, és később a szoptatás alatt is áttér a napi 2-3 csésze gyengébb kávé fogyasztására. Arra azonban nem árt figyelni, hogy nagyon sok teában is van koffein, így ezeket sem szabad túlzásba vinni.

Gyorséttermek

A hétköznapokban sem egészséges a kalóriadús, ám tápanyagszegény, tartósítószerek és egyéb E-betűs adalékanyagokban bővelkedő gyorséttermi koszt. Felesleges kalória, ráadásul a baba sem igényli. Persze ha olykor-olykor elcsábulsz, nem dől össze a világ, de amennyire lehet, próbáld meg ezeket kiiktatni az életedből.

Forrás: Thinkstock

Energiaitalok

Ezeknek a termékeknek a célja, hogy felfokozott állapotot okozzanak. Ez a várandósság ideje alatt semmiképp sem jó. Könnyen begörcsölhet a kismama hasa, még vetélést is okozhat. Az energiaitalok az ébrenléti állapotot fokozzák, ezért a gyermek az anyuka pocakjában intenzív mozgású lehet, ami a várandósnak komoly panaszokat okozhat.

Sport a végtelenségig

A terhesség nem betegség, így a testmozgás is maradhat az életed része. Ha korábban rendszeresen mozogtál, akkor nem kell, hogy erről lemondj, ám kezdd el szem előtt tartani, hogy egy új élet növekszik benned. A várandósság idején különösen fontos, hogy ne terheld túl magad, és lehetőleg kerüld az intenzív, anaerob mozgásokat, hogy még véletlenül se lépjen fel oxigénhiányos állapot. A súlyzós edzéseketis csak óvatosan végezd! Mozogj rendszeresen, de ne most akarj csúcsokat dönteni. Futás helyett kocogj, próbáld ki a kismamajógát, és sétálj nagyokat a szabadban. Az extrém sportokat, ahol nagyobb a sérülés veszélye, most hanyagold. Ha eddig nem sportoltál, ne most akard elkezdeni, mert félsz a pluszsúlytól. Ha eddig kibírtad edzés nélkül, ez a pár hónap már nem oszt, nem szoroz.

Szauna

Ismét egy olyan dolog, amiben megoszlanak a vélemények. Feltétlenül fontos, hogy ebben a kérdésben is konzultálj az orvosoddal, aki személyre szóló tanácsot tud adni. Ha az orvosod nem ellenzi, olykor-olykor terhesen is bevállalhatod, de ne tölts sok időt egyszerre a melegben, és igyál nagyon sokat előtte és utána is. Mindig legyen melletted felnőtt, aki probléma esetén segíteni tud.

Szolárium, napozás

Már nem trendi az agyonszoláriumozott bőr, szóval a mesterséges barnulást ki is iktathatod az életedből. Igaz ez akkor is, ha a várandósságod jelentős része a téli hónapokra esik. 

A napfény igen fontos az életünkben, ezért a várandósság ideje alatt is szükséges, hogy megfelelő mennyiségben érje a bőrünket. Érvényesek azok a napozási szabályok, amelyeket már mindenki jól ismer. A kora délelőtti órák és a késő délutáni órák a leginkább alkalmasak a napozásra - erre várandósan is érdemes ügyelni. 

Wellnessfürdők

Vágysz a meleg vízre pocakosan is? Sok kismama úszással tartja karban magát, mások nem javasolják a fertőzésveszély és a meleg víz miatt, ettől ugyanis begörcsölhet a méh. A döntés itt ismét a tiéd és az orvosodé, akivel érdemes konzultálnod, mielőtt döntést hozol. 

Forrás: Thinkstock

Fogyókúrák, léböjt

Biztosan aggaszt a gondolat, hogy a babavárás alatt felkúsznak rád a kilók, ám ne most akard elérni a csúcsformádat! A léböjtöt pedig egyenesen felejtsd el: már azzal sokkolod a szervezetedet, ha csak leveken élsz, erre pedig semmi szükség a babavárás alatt. Ha nem akarsz nagyon kikerekedni, egyszerűen csak élj egészségesebben. Fogyassz sok zöldséget, gyümölcsöt, rostban gazdag ételeket, és ne feledkezz meg a mozgásról sem. Ha megkívánsz egy kis édességet, egyél egy kocka csokit vagy egy kis egészséges sütit, és ne gondold, hogy a benned lévő magzat tényleg egy tábla csokira vagy 2 rúd kürtős kalácsra vágyik.

Hajfestés

Sok orvos egyenesen tiltja a terhesség alatti hajfestést, még akkor is, ha eddig nem készült átfogó tanulmány arról, hogy ez tényleg árt-e a kisbabáknak. A terhesség első három hónapját próbáld meg hajfestés nélkül átvészelni, a következő hónapokban pedig válassz természetes, növényi alapú festékeket. A hajfestés történjen olyan helyen, ahol lehet szellőztetni közben, hogy ne lélegezz be sokat a káros anyagokból.

Vegyszerek, tisztítószerek

Természetesen egy állapotos nő is takaríthat, de vegyszerek helyett válassz olyan természetes tisztítószereket, mint az ecet, a citrom és a szódabikarbóna.

Röntgen

Először is ha fennáll a röntgen lehetősége, mindenképp tájékoztasd az orvost a terhességedről. A röntgen nem tilos a terhesség alatt, egy fogröntgennel például nem ártasz a magzatnak, csak az a fontos, hogy a hasat és környékét ne érje a sugár. Ha mégis a has közelében kellene röntgenezni, akkor a hasra egy ólomkötény kerül majd.

Magas sarkú cipő

Korábban megmutattuk a legstílusosabb kismamákat, akik rendszeresen viselnek magas sarkú cipőt. Megkerestük Benke Rita akupresszőrt, aki elmondta, a magas sarkú nem tilos a terhesség alatt, ha bizonyos alkalmakkor, és csak pár órát viseljük őket. Hosszabb utakra, sétákra azonban ne válasszanak ilyen darabokat a kismamák, mert a terhesség alatti pluszsúly miatt másképp hat a láb boltozatára, ráadásul balesetveszélyesebb is.

Forrás: Thinkstock

Hosszabb külföldi utak

A fejlett országokkal nincs probléma, ám az olyan területek, ahova csak védőoltással lehet elutazni, nem ajánlottak a kismamák számára. A repülőút okozhat kényelmetlenségeket, ezért is van az, hogy a terhesség végén már repülni sem szabad. Babavárás alatt is utazgass bátran, de lehetőleg olyan helyekre, ahol tudod, hogy megbízható a betegellátás.

Macskatartás

Sokakban felmerül a kérdés a macskákkal kapcsolatban. Vannak, akik azonnal megválnak a cicájuktól, amint kiderül a várandósság, pedig ez nem feltétlenül szükséges. A cicát rendszeresen kell állatorvoshoz vinni, pl. oltásokra, azonosító chip beültetésére, stb. Annyit megtehetsz, hogy ne takarítsd a macskaalmot állapotosan, és a cicus simogatása után alaposan moss kezet.

Tejtermékek, tojás

Vannak, akik szerint tilos, ám tény az, hogy a tej kalciumot tartalmaz, erre pedig szüksége van a kismamáknak. Mértékkel, de fogyaszthatsz tejet, de felejtsd el a pasztőrözés nélküli tehén, kecske- és juhtejet a baktériumok miatt.

A penészes sajtok listeriosis baktériumot terjeszthetnek, melyek károsan hatnak a magzatra, így azokat is lehetőleg hanyagold.

A szalmonellafertőzés miatt a babavárás alatt nem javasolt a nyers tojásból készült ételek fogyasztása sem.

 

terhességalkoholbabavárás