A divatos fitnesztrendek jönnek és mennek, néha azonban megmagyarázhatatlan módon némelyik újra visszatér. Bármi legyen is ennek az oka, 2014-ben ints búcsút a hóbortos szokásoknak. Íme néhány aktuális edzésmódszer, amiktől óva intenek a szakértők.

Antigravitációs és melegben végzett jóga

„A jóga önmagában már nem elég jó. Manapság már fel kell tekerni a fűtést, vagy evezős deszkán kell végezni, esetleg 'antigravitációs' batyuban a plafonról lógva" - vallja dr. Stanton, az Amerikai Sürgősségi Orvosok Kollégiumának szóvivője. Amellett, hogy ezek a kevert jógák egyszerű hóbortnak tűnnek, az ilyen jógázás veszélyes is lehet. Stanton kezelt már olyanokat, akik elájultak ilyen forró jógaórák alatt, és a gyakorlat különösen veszélyes lehet a szívbetegeknek is.

Forrás: Thinkstock
Jagicza Berta, az Ez zsír! jógaoktatója:

"A meleg jógában a nagymértékű izzadás miatt kifejezetten fontos a folyadékpótlás. Sőt, mivel az izzadsággal ásványi anyagok is távoznak a testből, ezek pótlásáról is gondoskodni kell. Az izmokat és ízületeket rugalmasabbnak érezzük a melegben, ez adhat önbizalmat, és könnyű elbízni magunkat - ilyenkor olyan helyzetekbe is belemehet az ember, amire még nem áll készen. Szóval óvatosság, tudatosság, fokozatosság szükséges ahhoz, hogy részt vegyünk egy ilyen edzésen. Az viszont kétségtelen, hogy intenzívebbnek érzi a ember a méregtelenítést, és hajléknyabbnak a testét egy izzadós órán."

Az antigravitációs jóga előnye, hogy az ízületeket kíméletesebben terheli, és izgalmas lehet az óra a levegőben függeszkedve. Ahogyan a hagyományos jógaórát sem, az antigravitációs jógát sem javasolt friss műtét után, vagy egyes gerincbetegségekkel, pl porkorongsérvvel végezni, illetve csak módosításokkal. A fejjel lefelé lógás miatt a magas, - vagy nagyon alacsony vérnyomás esetén nem ajánlott, illetve kismamáknak is inkább a kismamajóga az ideális.

Gázálarcos edzés

Ez az edzésmódszer már nem csak a tűzoltóknak és a katonáknak való, manapság ugyanis a hétköznapi sportolók is felveszik a maszkot. Stanton úgy véli, olyan ez, „mintha fojtogatnának edzés közben".

Rúdtánc

Igaz, hogy a rúdtánc jó egyensúlyérzéket, koordinációt és ügyességet igényel, és valóban megerőltető izommunka, dr. Ryan Stanton lexingtoni sürgősségi orvos szerint a szokásos púpok, zúzódások, bordatörések és lábujjtörések mellett hát-, boka- és csuklósérülésekhez is vezethet.

Forrás: Thinkstock

Hátrafelé futás

Ez az edzésmódszer a térdín-húzódást szenvedett sportolók rehabilitációs edzéseiből indult ki. Napjainkban valóságos divattá vált, versenyeket rendeznek, sőt olimpiai sportággá szeretnék nyilvánítani. Jason Karp San Diegó-i fizikoterapeuta szerint azonban az embert nem arra „tervezték", hogy hátrafelé fusson, ezért a gyakorlat az esések és a hátrafelé nézegetés miatt a nyakhúzódás kockázatával jár.

Futás tűsarkakon

tűsarkúban végzett edzés propagálói szerint ez a fajta mozgás javítja az egyensúlyérzéket, és formás, feszes lábat alakít ki. Neal Pire fizikoterapeuta szerint azonban amikor valaki tűsarkút visel, az Achilles-ina megrövidül, amivel eltolódik a gravitációs középpont, és plusz teher nehezedik a derékra. Nem is beszélve arról, mi történik a lábfejjel.

Fittball

Az egyensúlyfejlesztő labdák már évek óta elmaradhatatlan kellékei az edzőtermeknek. Az utóbbi időben azonban már nemcsak nyújtásra használják ezeket, hanem olyan mutatványokra, hogy például a labda tetejére állva végeznek súlyemelő gyakorlatokat. Dr. Stanton a praxisa során látott már olyanokat, akik kondigépnek, padnak vagy más embereknek estek neki. „Az emberek lemennek az edzőterembe, és olyan dolgokkal próbálkoznak, ami meghaladja a képességeiket. A gravitáció azonban mindig győz" – figyelmeztet a szakértő.

Forrás: Thinkstock
Nagy Amarilla, aerobikedző, gyógytornász:

"A rúdtáncot látványos, nőies mozgásnak tartom, de sajnos csak kevesen képesek végrehajtani ezeket a gyakorlatokat, hiszen nagyfokú hajlékonyságot, izomerőt és rugalmasságot igényelnek. A hátrafelé futás, tűsarkúban végzett edzés igencsak balesetveszélyes, igy ezeket nem javasolnám. A fittball-labdát én is előszeretettel használom a munkám során, hiszen számtalan gyakorlat végezhető vele: erősítésre, nyújtásra vagy koordináció fejlesztésére is tökéletes. Amit mindig kerülök, azok a serülésveszélyt magában rejtő mutatványok."