Egyél mindennap többször gyümölcsöt, zöldséget – ezt biztosan te is betartod, ha törekszel az egészséges életmódra. Semmi kétség afelől, hogy ez a vitaminpótlás egyik legjobb módja, de van pár dolog, amire nem árt, ha odafigyelsz, amikor összeállítod az étrendedet. 

Az aranyszabályt te is biztosan kívülről fújod: zöldségből és gyümölcsből naponta legalább öt adagot kell enni, ha fogyni szeretnél, és megőriznéd a karcsúságodat. A fruktóz azonban, ami leginkább a gyümölcsökben, a mézben, illetve az üdítőkhöz használt édesítőszerekben található meg, éhségrohamokhoz és kiadós ételek iránti sóvárgáshoz vezethet – derül ki egy friss kutatásból.

Forrás: Thinkstock
Ihász Katalin dietetikus, a Life.hu szakértője is egyetért abban, hogy valóban éhesebbnek érezhetjük magunkat, ha gyümölccsel szeretnénk csillapítani az éhségünket. "Ennek az az oka, hogy a gyümölcscukor lassabban fejti ki hatását, mint a gyümölcssav, ezért először savas kémhatást vált ki a gyomorban, amit éhség formájában érzékelhetünk" – mondja a szakértő.

A legújabb tudományos eredmények szerint a gyümölcscukor akár tönkre is teheti a diétát. A Dél-kaliforniai Egyetem munkatársai ugyanis bebizonyították, hogy a mézben és az egyes édesítőszerekben is megtalálható vegyület még éhesebbé és kívánósabbá tehet. De vajon miként hat  a cukor az agy jutalomközpontjára? A vizsgálat során kétfajta cukrot hasonlítottak össze: a szinte minden szénhidrátban megtalálható glükózt, ami tápanyagul szolgál az emberi test valamennyi sejtje számára, valamint a fruktózt, ami elsősorban gyümölcsökben és zöldségekben rejlik, és leginkább a máj bontja le. A feldolgozott élelmiszerek – beleértve az üdítőket és a kész salátaönteteket – utóbbival vannak tele.

Life.hu tipp
Nyakunkon a bikiniszezon, így nem árt még több salátát beiktatni az étrendünkbe. De hogy ne legyen unalmas a sok zöldség egyvelege, dobd fel a vacsorádat egy különleges, egészséges öntettel – ITT mutattunk is néhányat!
Forrás: Thinkstock

 

„A fruktóz nem serkenti a hormonális működést, így az inzulin kiválasztását sem. Pedig ez fontos lenne a jóllakottság érzetének megteremtéséhez" – magyarázta Kathleen Page, a Keck Orvosi Iskola tanára. Amikor a 24 fős kísérlet résztvevői reggeli után fruktózt fogyasztottak, élénkebben aktiválódott az agyuk jutalomközpontja, és intenzívebb étvágyról számoltak be, mint amikor glükózt juttattak a szervezetükbe. Sőt, még akkor is úrrá lett rajtuk a kísértés, amikor pénzjutalmat ajánlottak nekik az önmegtartóztatásért cserébe. „A fruktózbevitel csökkentésének legegyszerűbb módja a hozzáadott cukorral készült élelmiszerek elkerülése, nem pedig a gyümölcsöké" – figyelmeztetett a szakember.

Life.hu tipp
Fehér, barna, méregdrága – milyen cukrot használj? Annyi már bizonyos, hogy a kristálycukrot jobb mellőzni az étrendedből, abban viszont már nincs egyetértés, hogy akkor mit is használj helyette. Segítünk eligazodni az új cukrok világában!