Télen a betegségek miatt még fontosabb a vitaminpótlás, mint az év többi részében. Ám nem mindegy, milyen gyümölcsöket és zöldségeket választasz, a primőráru ugyanis nem a legjobb megoldás. Íme 5 zöldség és gyümölcs, amiktől a téli szezonban sem kell tartanod!

Minden évszakban érdemes törekedni arra, hogy szezonális gyümölcsök és zöldségek szerepeljenek az étrendedben. Télen vagyunk a legnehezebb helyzetben, de azért ezekben a hónapokban is meg lehet találni a legjobb megoldást. Ihász Katalin dietetikus, a Life.hu szakértője korábban arra hívta fel a figyelmünket, hogy érdemes mellőzni azokat az ételeket, amiket messziről szállítanak, mert általában bekenik őket tartósítószerrel, hogy kibírják az utazást, ezt pedig nem könnyű eltávolítani. A dietetikus szerint néhány déligyümölcs, amiknek le lehet szedni a héját, szerepelhetnek a listánkon, csak úgy, mint az alma, ami itthon is megterem, és el tudjuk tenni télire. Zöldségek közül pedig érdemes a gyökérzöldségeket előnyben részesíteni.

A következő 5 finomságot érdemes beiktatnod a téli étrendedbe!

Kivi

Ihász Katalin dietetikus szerint a zöld gyümölcsöt megéri felvenni a téli étrendünk listájára, főképp nagyon magas C-vitamin-tartalma miatt. Másrészt a kiviben lévő apró magok serkentik az emésztést, és a gyümölcs rosttartalma is magas. Fogyasztása segíti a vas felszívódását, ezért a vérszegénység megelőzésére is jó, a látást is javítja, és a bőr is szebb lesz tőle. Teheted a reggeli zabkásádba, gyümölcssalátába, de a zöldturmixodat is feldobhatod vele!

Forrás: Thinkstock

Alma

Itthon is megterem, eláll télire, így az alma az egyik, ha nem a legnépszerűbb téli gyümölcs, hiszen már napi 1 darab elfogyasztásával megerősíted az immunrendszert. C-vitamin-tartalma jelentős, antioxidánsokat tartalmaz, rostjai serkentik az emésztést, kipucolják a szervezetet, és rendszeres fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet. A gyümölcsben található flavonoid segít a gyulladásos megbetegedések ellen, és az ízületi problémákra is jótékonyan hat. Arra is érdemes figyelned, hogy az almát a héjával együtt fogyaszd - itt írtunk is arról, miért!

Forrás: Thinkstock

Grapefruit

Az egyik legjobb lúgosító gyümölcs, és ha a héjától is megszabadítod, bátran fogyaszthatod a téli hónapokban. Magas a C-vitamin-tartalma, erősíti az immunrendszert, kiváló vértisztító, és hatékony a megfázásos betegségek ellen. Egy pohár facsart grapefruitlé reggelire feltölt egész napra energiával és vitaminokkal, de ha nem szereted a keserű íze miatt, kombinálhatod naranccsal, almával is a turmixokban. Emellett a víz ízesítésére is alkalmas: egy grapefruitot facsartj bele egy üveg vízbe, és kortyolgasd el napközben!

Forrás: Thinkstock

Cékla

A tél egyik slágerzöldsége a cékla, ami köretnek kiváló, almával kombinálva isteni levet préselhetsz belőle, emellett salátaként is megéri kipróbálni. Itt meg is mutattuk kedvenc céklás salátareceptünket. De miért is jó dolog céklát enni? Ez a zöldség kiváló rákmegelőző: kutatások azt is kimutatták, hogy a prosztata- és mellrákkal küzdő betegeknél a céklafogyasztás miatt lassult a tumorsejtek növekedése. Az idősebbeknek is érdemes rendszeresen beiktatniuk az étrendjükbe: gyógyíthatja az elbutulást, nitrogén-monoxid-tartalma révén élénkíti az agyműködést, folsavtartalma miatt pedig az Alzheimer-kór ellenszereként is működik. 

Forrás: Thinkstock

Feketeretek

A retekfélék egész évben népszerűek, de ha még nem kóstoltad, itt az ideje megismerned a feketeretket. Amellett, hogy alacsony a kalóriatartalma, rengeteg vitamint tartalmaz. C-vitaminban gazdag, immunerősítő hatását a benne lévő mustárolaj-glikozidoknak köszönheti. Ha megfáztál, köhögsz, torokfájással küzdesz, akkor is remek természetes gyógyszer a lereszelt feketeretek egy evőkanál mézzel. Magas az antioxidáns-tartalma, fogproblémák esetén is kiváló. Salátaként is érdemes fogyasztani: korábban megmutattuk már kedvenc joghurtos feketeretek-salátánk receptjét is. 

Forrás: Thinkstock