Számtalan tévhit kering a fogyásról. Az internet tele van haszontalan divatdiétákkal, sőt, olyanokkal is, amik sokkal inkább ártanak az egészségnek. Most annak jártunk utána, van-e valóságalapja annak, hogy alvás közben is lehet fogyni, hiszen valljuk be, ez az állítás elég jól hangzik.

Kezdjük az elején. Egy embernek átlagosan 7-9 órát kellene aludnia ahhoz, hogy kipihent legyen, és egészséges maradjon, ugyanis több tanulmány is azt bizonyítja, hogy alvási szokásaink nagy hatással vannak az egészségre.

A fogyás kapcsán az emberek általában két kulcsfontosságú tényezőt említenek: az étrendet és a testmozgást, mindezt 80-20 arányban. Pedig a tudósok több tanulmányban is bebizonyították, hogy az előbbiek mellett legalább ennyire fontos az alvás is, hiszen az ajánlottnál kevesebb alvás szoros kapcsolatban áll a nagyobb testzsírral és az elhízás fokozott kockázatával.

Egy 2020 őszén publikált tanulmány szerint, ha két héten át naponta körülbelül 5 és fél órát alszunk, miközben kalóriaszegény étrendet folytatunk, kevésbé hatékony a fogyásunk, mintha 8 és fél órát aludnánk. Ennek azért van, mert a rövidebb idejű alvás hatással van az anyagcserére és az étvágyra is.

Az alvás ugyanis két étvágyhormont, a leptint és a ghrelint is befolyásolja testünkben. A leptin csökkenti az étvágyat, ezért ha ez magas, általában teltségérzet jelentkezik. A ghrelin, vagy másnéven éhséghormon pedig üres gyomor esetén termelődik, ez felelős az éhségérzetért.

Az ajánlottnál kevesebb alvás szoros kapcsolatban áll a nagyobb testzsírral és az elhízás fokozott kockázatávalForrás: Shutterstock

Több tanulmány is azt bizonyítja, hogy az alváskorlátozás növeli a ghrelin szintjét és csökkenti a leptinszintet, ez a párhuzamosan végbemenő folyamat pedig növelheti az ember étvágyát.Ebből logikusan következik, hogy az étvágyhormonok hatására többet eszünk, ezáltal az alvásmegvonás súlygyarapodást eredményezhet. Elmondható, hogy az alváshiányos emberek általában gyakrabban nassolnak és szívesebben választanak szénhidrátban gazdag és magas cukortartalmú ételeket azokhoz viszonyítva, akik eleget alszanak. Érdemes tehát jól és sokat aludni, ez ugyanis a súlyunkra is hatással van.

Így lehet alvás közben fogyni

A fentiek tudatában tehát bátran kijelenthetjük, hogy a fogyni vágyóknak érdemes az evés és a mozgás mellett az alvást is prioritásként kezelni. Testünk egész nap dolgozik, és az éjszakai pihenés közben az a feladata, hogy új erővel töltődjön fel, az ehhez szükséges energiát pedig a zsírraktáraiból nyeri. Ha tehát jól állítjuk össze a vacsorát, alvás közben is fogyhatunk. Ahhoz azonban, hogy alvás közben fogyjunk, néhány feltételnek teljesülnie kell.

Ha jól állítjuk össze a vacsorát, alvás közben is fogyhatunkForrás: Shutterstock

Mutatjuk, melyek ezek:

  1. A napközbeni étkezések során ügyelj a táplálék fehérje- és szénhidráttartalmának megfelelő összetételére!
  2. Ügyelj a bevitt tápanyag mennyiségére és minőségére!
  3. Aludj eleget, és bújj ágyba időben, ez napi 7-8 órát jelent.
  4. Sportolj rendszeresen, hiszen a megfelelő időben beiktatott testmozgás felgyorsíthatja a súlyvesztés folyamatát. Az esti sport fokozhatja a növekedési hormon képződését, ezáltal az éjszakai zsírégetést is.
  5.  Vacsorára ne egyél szénhidrátot és gyümölcsöt, részesítsd előnyben a halat, a sovány húsokat, sovány tejtermékeket és a zöldségeket. Így az inzulinszinted alacsony marad, és beindul az éjszakai zsírégetés. A legrosszabb, amit tehetsz, hogy jól bevacsorázol, hiszen alvás közben használunk fel legkevésbé energiát.
  6. Igyál a nap folyamán elegendő folyadékot, ez ugyanis segít a belső méregtelenítésben, az emésztésben, és gyorsítja a zsírégetési folyamatot. Ha nincs bennünk elég folyadék, ez a folyamat nem megy végbe.