A viktoriánus szingli nem szerethetett, nem nevethetett és nem dönthetett – Amikor a házasság volt az egyetlen boldogsághoz vezető út

Hajadonok szingli Viktoriánus kor
A viktoriánus korszakban egy nő életének fő célját a társadalom egyértelműen kijelölte: férjet kellett találni, gyermeket szülni, és tisztességes háztartást vezetni. Az egyedülálló nő – a spinster, vagyis vénlány – kifejezés szinte sértésnek számított. Minden újság, illemtankönyv és erkölcsi kalauz arról szólt, hogyan őrizheti meg egy hajadon, egy szingli a jó hírnevét és esélyét arra, hogy egyszer oltár elé vezessék.

A viktoriánus szinglilét nem volt romantikus, inkább szigorú erkölcsi szabályok és társadalmi elvárások között egyensúlyozó életforma. Mégis, a korszak hajadon női – akár tudatosan, akár kényszerből – hozzájárultak ahhoz, hogy a női önállóság egyáltalán megszülethessen. A csendes szerénység mögött sokszor bátor, gondolkodó és a jövőbe látó nők rejtőztek – azok, akiknek köszönhetően ma a szingliség már nem stigma, hanem választás. 

A szerénység a szingli legfőbb erénye
A szerénység a szingli legfőbb erénye
Forrás: Shutterstock

A szerénység a szingli legfőbb erénye

A fiatal lányokat már gyermekkoruktól arra tanították, hogy a szerénység és az engedelmesség a nő legszebb dísze. A Lady’s Book of Etiquette című, 1860-as évekbeli kézikönyv például így figyelmeztette olvasóit: „Egy hölgy soha ne legyen feltűnő; viselkedése legyen halk, mozdulatai kecsesek, szavai megfontoltak.” A nevetés túl hangos formáját illetlennek tartották, a férfiakkal való közvetlen beszélgetést pedig kockázatosnak – hiszen a túlzott közvetlenség könnyen rossz hírű nővé tehette az embert. A társas érintkezés szabályai szinte katonai fegyelemmel működtek. Egy lány nem mehetett kíséret nélkül sétálni, nem ülhetett le egyedül egy idegen mellé a parkban, és nem írhatott levelet férfinak anélkül, hogy az ne ment volna át a családtagok ellenőrzésén, engedélyezésén.

Hogy nevezték a viktoriánus korban a szingli nőket? 

Leggyakrabban spinster néven emlegették őket – ez a szó eredetileg fonónőt jelentett, mivel a régi időkben sok hajadon ezzel a munkával tartotta fenn magát. Idővel azonban a kifejezés átvitt értelmet kapott, és pejoratív jelzővé vált: a spinster a férj nélkül maradt, megfakult bájú, sőt kissé szánandó nő szinonimája lett. A társadalmi ranglétra felsőbb szintjein élő nőkre néha az old maid (vénlány, öreglány) kifejezést használtak, ami ugyancsak leereszkedő, gúnyos hangulatot hordozott. Ez a szó azt sugallta, hogy az illető már túl van a házasulandó koron, és magányra van ítélve. A közbeszédben emellett előfordult a redundant woman (felesleges nő) kifejezés is, ami talán a legbántóbb: ez azt fejezte ki, hogy a társadalomban túl sok nő van, és aki nem házasodik meg, az feleslegessé válik. 

A hasznos magány 

Ha valaki mégis egyedül maradt, a korabeli tanácsok arra buzdították, hogy hasznos életet éljen. A vénlányoknak jótékonykodniuk kellett, templomi kórusban énekelni, szegényeket tanítani, vagy idős rokonokat ápolni – így bizonyíthatták, hogy bár nem férjesek, mégis értékes tagjai a társadalomnak. A Godey’s Lady’s Book, az egyik legnépszerűbb női magazin azt javasolta: „A hajadon nő lelje örömét a szolgálatban. Az önzetlen munka szebbé teszi a lelket, mint a házasság.” Persze ez inkább vigasztalásnak hatott, mint valódi alternatívának. A társadalom szemében a független nő továbbra is gyanús figura volt – különösen, ha saját keresettel rendelkezett vagy szabadon utazott.

Hány évesen mentek férjhez? Hány évesen lett vénlány, aki nem kelt el?

Az ideális életkor a felsőbb körökben 18 és 22 év között mozgott: ekkor tartották a lányokat fiatalnak, bájosnak és jó partinak. Aki 25 évesen még hajadon volt, azt már gyakran vénlánynak csúfolták, és attól tartott, végleg lemarad a házasságról. A szegényebb nők többnyire később, inkább a húszas éveik második felében mentek férjhez – addig dolgoztak, hogy megélhetést teremtsenek egy közös élethez. A 30. születésnapot elérni gyűrű nélkül igazi társadalmi rémálomnak számított: egy nő ilyenkor már öregnek és házasodásra alkalmatlannak számított a kor szemében.

Tiltott vágyak és szigorú határok

A romantikus érzelmeket a lányoknak illendő volt titokban tartaniuk. Egy úrilány nem vallhatott szerelmet, sőt, ha valaki nem udvarolt neki hivatalosan, nem is álmodhatott a közeledésről. A korabeli regények – például Charlotte Brontë Jane Eyre című műve – gyakran mutatták be, milyen küzdelem volt a női vágy és a társadalmi elvárások között lavírozni. A férj nélkül maradó nők gyakran kényszerültek anyagi függőségbe: nővérként, nevelőnőként vagy társalkodónőként dolgoztak – ez volt az egyetlen elfogadott módja annak, hogy egy nő pénzt keressen. Az önálló egzisztencia még évtizedekig nem számított tisztes dolognak. 

Victorian-era women preparing for a ball. Elegant dresses, ornate decor, and a sense of anticipation. Victorian fashion, women, and ball preparation in a classic setting. Vintage art illustration.
Viktoriánus szépségideál a darázsderék - fűzőkkel nyomorgatták magukat, hogy ezt elérjék
Forrás: Shutterstock

Az új nők forradalma

A 19. század végén, amikor megjelentek a függetlenül élő, tanult nők, egy új, pozitívabb fogalom is született: a New Woman– az új nő. Ő már nem szégyellte a függetlenségét, sőt, büszkén vállalta, hogy nem a házasság határozza meg az életét. Ők tanultak, utaztak, írtak, és a házasság helyett az önmegvalósítást választották. Ilyen volt például Florence Nightingale, aki a háborús ápolás úttörőjeként hivatást teremtett magának, vagy az ír származású írónő, George Eliot (Mary Ann Evans), aki nyíltan vállalta, hogy házasságon kívül él együtt párjával. Az újságok eleinte gúnyosan ábrázolták őket: rövid hajú, bicikliző, túl okos nőknek, akik elvesztették nőiességüket, ám idővel ők törtek utat azok előtt, akik ma már szabadon dönthetnek karrierről, szerelemről és függetlenségről.

A Kisasszonyok című regény (1868), amelynek filmváltozatai közül biztos láttad te is valamelyiket - finom, mégis határozott fricskát mutat a viktoriánus kor női elvárásaival szemben, ahol a női élet fő célja a házasság és a jó modor volt. Louisa May Alcott hősnői ezzel szemben önállóságra, önmegvalósításra és erkölcsi bátorságra törekszenek. Jo March különösen lázadó lélek: nem vágyik férjre, hanem írói karrierről álmodik, és nyíltan elutasítja a női szerepek korlátait. Ő a független, gondolkodó nő előképe, aki a saját útját járja. A regény azt üzeni, hogy létezik boldogság a házasságon és anyaságon kívül is: Jo az alkotásban, Amy a művészetben teljesedik ki – mind különböző, de egyformán értékes női életút. Alcott a női munka és önállóság fontosságát is hangsúlyozza, bemutatja, hogy egy nő is képes eltartani magát, sőt valami jelentőset is tud alkotni.  Vagyis a Kisasszonyok egy bájos történet mögé rejtett feminista kiáltvány: a nők jogát hirdeti arra, hogy szabadon válasszák meg, kik akarnak lenni – akár feleségek, akár független alkotók.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.