30 éves lett a Hetedik: három évtized a bűn, a félelem és a borzongás árnyékában

arhiv -
Brad Pitt Kevin Spacey film Gwyneth Paltrow hisztéria Morgan Freeman
Harminc év telt el, amióta az esőálló város utcáin elindult a morális gyilkosságok rémsorozata. És igen, még ma is beleborzongunk attól a famegmetszéses, üvegfalat átszakító képsortól. De valójában mi áll Hetedik legendás és tartós státusza mögött?

Volt idő, amikor Jolie-botrány és az Aniston–Pitt viszontagságok még csak az ajtóban sem voltak. Inkább egy Gwyneth Paltrow-csillogással összekötött Brad Pitt-dráma töltötte meg a sajtót. Lépjünk vissza 1995-be, és nézzük meg, miért képes még ma is mindent és mindenkit felkavarni a Hetedik című film. 

Brad Pitt a Hetedik című filmben
Brad Pitt a Hetedik című filmben
Forrás: arhiv

30 éves a Hetedik – Amikor a bűn nem fekete-fehér, hanem eső áztatta szürke

A film, amelynek anno nem jósoltak nagy jövőt, több lett szimpla thrillernél, végül ikonikussá vált. Olyan produkcióvá, amely sötét atmoszférájával a kilencvenes évek műfaji határait feszegette. 1995-ben, amikor a multiplexek mindent vittek, még nem beszéltünk streamingről, a Hetedik olyan sodrással szívott be minket, hogy sokan még ma is azt suttogjuk: „Mi van a dobozban?”.

A mozi spotfényébe bevágtatott Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow és a rejtőzködő, titokzatos Kevin Spacey egy olyan világot tártak elénk, ahol a bűn nem pusztán tény, hanem állapot.

Az eső, a város és moralitás keserédes elegye

David Fincher rendező - aki korábban nem aratott abszolút sikert Alien 3-mal -  ismét bizonyított: a város nem egy napos metropolisz, hanem állandó esőben úszó, romlott hely, ahol a bűnök sokáig nem látszanak – csak utólag. A film fekete-szürke tónusai, az állandó nedvesség és a letompult fények morális nyomást helyeznek a nézőre: nem látunk mást, csaj sejtelmes árnyékokat.

Hét bűn, hét rémuralom

A sztori elgondolkodtató. John Doe (Spacey) sorra öl meg embereket azokkal a módszerekkel, amelyek a hét főbűnhöz kötődnek: falás, kapzsiság, lustaság, félelem, harag, hiúság és irigység. Ő nem egy szimpla gyilkos, hanem önjelölt bíró, aki következetesen „megtisztít” egy világot.

Brad Pit és Morgan Freeman a Hetedik c. filmben
Forrás: arhiv

Érdekes kulisszatitok a Hetedik forgatásáról

  1. Kevin Spacey javasolta John Doe kopasz kinézetét, Fincher pedig azt mondta: ha csinálod, én is. Így mindketten végig kopaszok voltak a forgatáson. 
  2. Az ikonikus „fej a dobozban-jelenet” körüli hisztéria is részben az emberi képzelet szüleménye: bár sok néző úgy emlékszik, Gwyneth Paltrow feje valóban látható volt a dobozban, a rendező szerint nem volt sem polimer, sem valódi agy. David Fincher azt nyilatkozta: „boom bag” (súlyozott zsák) került a dobozba, nem szilikonfej.
  3. Érdekes, hogy Brad Pitt szerződésében szerepelt, hogy az eredeti nyomasztó végkifejlet ne változzon – valójában a stúdió néha kompromisszumokat akart, ellenérveket, de Pitt nem engedett, a borzasztó befejezésnek ott kellett maradnia.
  4. Brad Pitt egyszer súlyosan megsérült: egy esőben történt üldözés közben átesett egy üvegajtón, és eltört a karja. A stábnak át kellett írnia a forgatókönyvet, hogy beleilleszkedjen a sérülése.
  5. Érdekes, hogy John Doe valójában nem ölt meg hét embert – a filmben láthatóan csak öt áldozat van, a hiányzó két eset a darabkákból hagyott utalásokban jelenik meg.

A színészek, a kémia és a romantikus balhé

1995-ben Gwyneth Paltrow (Tracy Mills) és Brad Pitt (David Mills) között, nem csak a kamrák előtt szikrázott valami. De ekkor még nem olyan volt a helyzet, mint manapság, nem történt semmi különös, csak finom flörtök, cigarettázás a lakókocsi előtt és együtt sétálások Los Angeles utcáin. 

Később, amikor Paltrow elkezdett filmes karriert építeni — önállóságot, Oscar-díjat, és Goop-birodalmat— a kapcsolat végül felbomlott. Az életrajzi könyve szerint Paltrow már az Emma forgatókönyvénél főnöknek és riválisnak érezte Pittet, és egy idő után titkon Hugh Grant iránt is nyitott lett – szóval a romantikus érintések nem csak a forgatáshoz köthetők.

jelent a Hetedik c. filmből
Jelenet a Hetedik c. filmből — Gwyneth Paltrow, Brad Pit és Morgan Freeman
Forrás: NORTHFOTO

De visszatérve a vizuális részletekre

Tracy Mills otthoni jeleneteinél gyakran szerepelnek meleg tónusú puha fények, míg a bűntények hideg lakkozott árnyékokban mutatkoznak meg. A kosztümök sem egyszerűek: Gwyneth ruhái visszafogottak, hűvösek, sokszor kék-szürke palettán mozognak – így állnak kontrasztban a vérrel, a rothadt falakkal, az alagútban hömpölygő morális sötétséggel.

Morgan Freeman mint William Somerset az élettapasztalatot testesíti meg, a mértékletességet, amely próbálja féken tartani Pitt fiatalabb, heves vonásait. A közöttük lévő statikus kémia, párbeszédek, tekintetek adják a mozi érzelmi vázát. 

Mi maradt 30 év múltán?

A Hetedik nemcsak egy film. Élmény, hangulat, morális vakvezető. A 30 éves évfordulóra készült 4K remaster már most sokakban izgalmat kelt. Fincher néhány vizuális hibát javított, finomított a színeken, de azt állítja, a film lelkét nem akarja elveszíteni. 

És miért bír ma is erővel? Mert nem kínál olcsó félelmet: nem szellemekkel, zombikkal, hanem tükröt tart, a saját bűneinkkel állít szembe minket. A filmtörténet ritka alkotásai között van, nem avul el, sőt, az idő előrehaladtával egyre inkább érvényes. A modern horror sokszor csak zaj és látvány, ez a film viszont lassan, klausztrofób módon fojtogat, és beférkőzik a gondolatainkba. 

Éld át újra! Hagyd, hogy a város szürkesége, az eső cseppjei, a félelem és bűn lélegzete köréd szője saját félelmedet. A 30 éves évforduló alkalmából töb haza mozi is újra vetíteni fogja a feldolgozott változatot. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.