Ed Gein és az anya árnyéka: a Netflix új szörnyetege, aki túl közel hozza a valóságot — KRITIKA

IMDb -
kritika Ed Gein film Netflix szörnyeteg
Nem gondoltuk, hogy egy horrorban nem a vér, hanem egy anya hangja fog a legjobban megijeszteni. A Szörnyeteg: Az Ed Gein sztori nemcsak borzongat, hanem kényelmetlenül közel visz az őrülethez.

A Netflix új rémálma nem a vérfürdő miatt ijesztő, hanem mert megmutatja, hogyan lesz a „jó fiúból” szörnyeteg, ha egy anya túl sokat akar irányítani és sosem enged el. Figyelem, az Ed Gein kritika spoilert tartalmaz! 

Charlie Hunnam az Ed Gein sorozatban
Charlie Hunnam az Ed Gein sorozatban 
Forrás: Profimedia / Netflix

Szörnyeteg: Az Ed Gein sztori – Kritika

A Szörnyeteg: Az Ed Gein sztori a Netflix legújabb próbálkozása arra, hogy a valóságban gyökerező rémtörténeteket ne csak bemutassa, hanem pszichológiailag is szétboncolja. Hogy Hitchcock szavaival éljek:

 „A kinti valós horrort kell bemutatni, nem azt amit látni szeretnénk.”

Ed Gein neve legendává vált – de nem éppen a hírnév miatt. A „Plainfield-i hentesként” elhíresült férfi az 1950-es években több gyilkosságot követett el, majd kiderült: éjszakánként sírokat ásott fel, női testeket gyűjtött, és emberi bőrből készített ruhadarabokat, lámpaernyőket, sőt maszkokat is. 

Az ember, aki gyilkos volt, de a szörnyeteg valójában benne született meg – otthon, az anyja mellett.

A sorozat nem csupán a tetteit akarja bemutatni, hanem azt, ami mögöttük van. A vallási fanatizmust, a bűntudatot, a torz szeretetet és a magányt. Ed Gein nem démonként jelenik meg, hanem egy mélyen sérült emberként, akinek világát teljesen átszőtte az anyja – szó szerint a halála után is.

Az anya, aki Istennek hitte magát

Augusta Gein a sorozat valódi főszereplője, még akkor is, ha keveset van képernyőn. Egy vallásmegszállott nő, aki fiát mindenki mástól elzárva neveli, és a világ minden bűnéért a nőket okolja. A fia számára ő a törvény, a bíró, a szeretet és a félelem forrása is. A sorozat lenyűgözően érzékelteti, hogy ez az anya-fiú kapcsolat nemcsak érzelmi, hanem spirituális börtön is.

Az Anya, aki mindenkit felkavart
Az anya, aki mindenkit felkavart
Forrás:  IMDb

Laurie Metcalf alakítása zsigeri. A hangja, amikor dühösen imádkozik, vagy amikor a fiát „megtisztítja a bűntől”, szó szerint a bőrünk alá mászott. És amikor a karakter meghal, valójában nem tűnik el – az árnyéka ott marad minden képkockán. 

Az egyik legerősebb jelenetben Ed a halott anyja szobájában ül, miközben a hangját hallja, és a képzeletében újra látja őt. A jelenet egyszerre gyönyörű és iszonyatos – mint egy torz mise az anyai szeretet emlékére.

Az őrület lassú lejtője

A rendezés tempója lassú, de kíméletlen. Lépésről lépésre látjuk, hogyan omlik össze Ed elméje – és ebben nincs semmi romantikus. A falak repedeznek, a ház egyre sötétebb, a hangok pedig egyre hangosabbak a fejében. Minden tárgy, minden mozdulat az anyját idézi. Az üres tányér, amit nem tesz el, a ruhák, amiket soha nem mosott ki, a por, ami úgy ül a bútorokon, mintha szent maradvány lenne. 

Néhány jelenet annyira nyers, hogy tényleg meg kellett állítanom a lejátszást. Nem a vér vagy a látvány, hanem a lelki feszültség miatt. 

A kamera sokszor szinte túl közel megy az arcokhoz, és ez a közelség sokkal félelmetesebb, mint bármilyen jump scare. A sorozat tökéletesen adagolja a bizonytalanságot.

Hol Gein fejében vagyunk, hol a valóságban – de a kettő határa egyre elmosódik. Az egyik pillanatban a fiú az anyjával beszél, a másikban kiderül, hogy csak a hangját hallja. Ez a lebegés az egész évad legnyomasztóbb eleme: mintha mi magunk is elveszítenénk a talajt.

Charlie Hunnam: a felismerhetetlen átalakulás

Charlie Hunnam játéka egészen félelmetes. Elfelejthetjük a Kemény motorosok tagját – itt egy teljesen más ember áll előttünk. Az apró mozdulatok, a hajlott testtartás, a bizonytalan tekintet, a monoton, lassú beszéd – mind azt az érzést keltik, mintha tényleg Ed Geint látnánk újra életre kelni.

Hunnam nem próbálja szimpatikussá tenni a karaktert, de megmutatja, hogy a szörnyeteg nem születik: formálják. 

Amikor anyja szavait ismétli, vagy a női testek között bolyong, az nem gonoszság, hanem kétségbeesett identitáskeresés. És ettől lesz igazán félelmetes: látjuk benne az embert – és ezáltal magunkat is.

A karakter átalakulása szinte fizikailag érezhető. Ahogy a hangja egyre inkább az anyjáéra kezd hasonlítani, ahogy a mozdulatai nőiesebbé válnak, és ahogy végül „felölti” az anyját, az a pszichológiai horror egyik legerősebb pillanata, amit valaha láthattunk.

A Hitchcock-vonal és a popkultúra árnyéka

Érdekes volt látni, hogyan kapcsolják össze Gein történetét Anthony Perkins és a Psycho ikonikus világával. Az ötlet jó – de kissé túltolt. A rendezők láthatóan rajonganak a „filmes örökségért”, és ez sokszor a történet rovására megy.

A párhuzam Perkins és Gein között túlságosan is direkt. Értjük a szándékot – megmutatni, hogy a valóság és a fikció hogyan hat egymásra, hogyan lesz egy valódi gyilkosból popkulturális ikon. De közben elvész a lényeg: maga Ed Gein. Az ember, akinek a borzalmas tetteit a filmipar újra és újra újracsomagolta, míg végül elfeledtük, hogy ez nem csak egy „karakter” volt.

A szexualitás, a bűntudat és a torz szeretet

A Szörnyeteg egyik legkényelmetlenebb vonala, hogy bátran nyúl Gein szexualitásához. A sorozat nem finomkodik: látjuk, ahogy a vágy, a bűntudat és az anyai szeretet összemosódik benne. Az anyja tanítása szerint minden nő bűn, minden vágy pokolra vezet – és ez az üzenet annyira mélyen beleégett Geinbe, hogy felnőttként sem tudott szabadulni tőle.

Charlie Hunnam nagyszerű alakítás
Forrás:  IMDb

A sorozat megmutatja, hogyan próbálja „újrateremteni” az anyját női testekből – nem vágyból, hanem szeretetből. Torz, de következetes logika ez, ha Isten elvette tőle az anyját, akkor majd ő visszahozza. A kamera hidegen, távolságtartóan kezeli ezeket a jeleneteket, ami csak még jobban kiemeli az abszurditás tragikumát.

A vége: amikor a szörnyeteg visszanéz

Az utolsó két epizód kicsit elveszti a fókuszt. A készítők túlságosan is az „emberi oldal” bemutatására törekedtek, ami a végére már szentimentálissá válik. Olyan, mintha meg akarták volna értetni velünk Geint – de ez a fajta empátia inkább zavaró, mint hatásos.

Ettől függetlenül a sorozat befejezése ütős. Az utolsó jelenetben Ed a tükör előtt áll, az anyja ruhájában, és csak ennyit mond:

„Most már jó, anya.”

A kamera nem ítélkezik, csak figyel – és mi nézők maradunk ott, a csendben, a felismeréssel, hogy ez az egész történet sosem a gyilkosságokról szólt. Hanem arról, milyen ijesztően vékony a határ szeretet és megszállottság között.

Értékelés: 10/8

Mert még ha túlírt és túl hosszú is, ritkán látni ennyire emberi és ennyire hideg portrét a gonoszról.

 


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.