Nálunk már most kiverte a biztosítékot az It: Welcome to Derry − Hatalmasat ütött az 1. rész!


2023 óta vártuk, és most végre megérkezett: It: Welcome to Derry, az HBO horrorsorozata, ami elvileg visszarepít minket az ikonikus Pennywise előtörténetéhez. Csakhogy egy streamingszolgáltató tud-e olyan filmet készíteni, mint Hollywood? Ez a pilot ugyanis olyan intenzíven akart rémisztő lenni, hogy közben kicsit elfelejti, hogy miért is szeretjük a horrort.

Már az első tíz percben kiderül, hogy ez nem az a szelíd, hangulatépítős Stephen King-adaptáció lesz, amit még a régi VHS-ekről ismertünk meg.
És igen – Spoiler alert, innen már nincs visszaút.
A nyitójelenet konkrétan egy gyomorfeszítő autós szekvencia, ahol egy terhes nő vérben fürödve, sikoltva ad életet gyerekének, miközben a háttérben a 60-as évek popzenéje szól – a kamera pedig nem tágít, megmutatja, ahogy a magzat valami természetellenes lénnyé alakul, és a csatornába menekül. Ez már-már gyomorforgatóan undorító volt, olyan szinten, hogy ez már önmagában kiverte a biztosítékot.
A sorozat visszarepít minket 1962-be, Derry már ismerős utcáira, de a múlt helyett inkább egy diszfunkcionális, fülledt rémálomba érkezünk. Az atmoszféra viszont kétségkívül működik: a neonfényes éttermek, a túlmosott képek, a lassú kameramozgások – mind arra készítenek fel, hogy valami nagyon nincs rendben.
A pilot minden szimbolikája annyira a néző arcába van tolva, hogy néha nehéz nem nevetni rajta. Az egyik legemlékezetesebb jelenetben például a moziban konkrétan a vászonról lépnek ki a szörnyek, és a nézők darabokra hullanak – ami látványos, csak épp annyira „metaforikus”, hogy már-már önparódia.
Andy Muschietti rendezése vizuálisan lenyűgöző. Minden snittben ott bujkál a Pennywise-előérzet, a baljós, büdös csatornák, a gyerekarcok eltorzulása, a cirkuszi hangulat – ez mind-mind szépen épül egymásra. Csak épp a történet még nem állt össze.
Olyan, mintha a stáb minden energiát a vérre és a fényekre pazarolt volna, miközben a karakterek háttérbe szorultak.
Lilly, Teddy, Phil és Ronnie – a tinédzser négyes, akik nyomozni kezdenek a városban – egyelőre inkább csak tipikus horrorkarakterek, mint hús-vér emberek. Ők hozzák az ilyen filmekben megszokott figurákat: az „ártatlant”, a „viccest”, a „már most túlélőt”, és a „mindenben bajt kiszimatolót”. Már nagyon jól ismerjük ezt a képletet, és persze működik is… csak épp nem lep meg.
Az It: Welcome to Derry sorozat nem fél hozzányúlni a 60-as évek faji és társadalmi feszültségeihez. A horror itt nem csak egy szörny, hanem tükör – a rasszizmus, a hatalmi viszonyok és az elnyomás mind ott lüktetnek a rémület mögött. Ez az a rész, ami tényleg mélységet ad az egésznek, és ha a további epizódok ebbe az irányba mennek, az nagyon is jó jel.

Viszont az első rész tempója… nos, olyan, mint egy elhagyott vidámpark hullámvasútja: néha túl gyors, néha teljesen lelassul, és van, hogy nem tudod, most félned kellene-e, undorodnod, vagy csak unatkoznod. Egy biztos: a hangulat működik, a logika néha kevésbé. De még nem ítélkezünk.
A vizuális elemek viszont megmentik. A fények, a vér, a kameramozgás, a 60-as évek dizájnja – minden apró részlet egy nagy, lüktető rémálomot hoz létre. Ezért mondhatjuk: megérte rá várni. De csak akkor, ha el tudjuk engedni az elvárásainkat, hogy minden It-sztori ugyanazt a hideglelős zsenialitást hozza.
És a végén jön a cliffhanger: újra megjelennek a lufik, meghalljuk a csatornnákból szóló kísérteties hangot, és a képernyő elsötétül.
Október 31-én, halloweenkor jön a folytatás.
És őszintén? Fogalmunk sincs, hogyan lehet ezt még fokozni. Ha az egész sorozat ilyen tempóban és minőségben halad tovább, akkor valami igazán nagy dobásra számíthatunk. Egy dolog azonban biztos: Derryben soha nincs megállás – itt mindig van lejjebb… vagy épp feljebb



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.