A közösségi média fekete bárányai a sadfisherek: ők az online tér legnagyobb drámakirálynői

Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 blinkbear/Shutterstock. No use without permission./Blinkbear -
sadfisher magazin érzelmi kitárulkozás drámakirálynő közösségi média
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A legtöbben már biztosan találkoztunk olyan személlyel a közösségi oldalakon, aki aktuális sérelmét vagy éppen fájdalmát az online térben adta ki magából. Az ilyen típusú személyek legtöbbször figyelemre vágynak és arra, hogy minél többen megsajnálják őket, aggodalmukat fejezzék ki az irányukba. Ez a figyelemfelkeltő viselkedés olyannyira elterjedt, hogy hivatalos nevet is kapott: sadfishing. Mit jelent pontosan a sadfishing és hogy néz ki ez pontosan a gyakorlatban? Ebben a cikkünkben minden kérdésedre választ kapsz.

Mi az a sadfishing?

A "sadfishing" egy olyan kifejezés, amely az online közösségi médiában terjedt el, és arra utal, amikor valaki szomorú vagy nehéz időszakon megy keresztül, és ezt az érzelmi állapotát nyilvánosan osztja meg az interneten, általában azzal a céllal, hogy figyelmet vagy támogatást kapjon. Ez a jelenség valós érzelmi kitárulkozást foglal magában, de gyakran vitákat is kiválthat azzal kapcsolatban, hogy az illető valóban segítséget keres, vagy csak manipulatív módon próbálja megszerezni az online közösség figyelmét.

A "sadfishing" amikor valaki szomorú vagy nehéz időszakon megy keresztül, és ezt az érzelmi állapotát nyilvánosan osztja meg az interneten Forrás: Shutterstock/Blinkbear

A Journal of American College Health című folyóiratban 2021-ben megjelent tanulmányi cikkben a kutatók úgy határozták meg a sajnálathalászatot, mint "a közösségi média használóinak azon tendenciáját, hogy érzelmi állapotaik túlzásait úgy közöljék másokkal, hogy ezzel együttérzést keltsenek."

Közösségi média, mi így szeretünk. Vagy mégsem?

Manapság fel sem tudunk úgy kelni, hogy ne néznénk rá valamelyik platformra. Néhány hír és poszt görgetése a Facebookon, napi történetek az Instagramon, valamint megunhatatlan TikTok- és Reels-videók. Nagyjából ezek sorrendjéből áll a reggelünk, az ebédszünetünk és estéink is. Ezt teljesen normálisnak tartjuk a legtöbben. Fel sem merül bennünk, hogy ez akár hatással is lehet a napi tevékenységeinkre, pedig sajnos jobban befolyásol minket, mint azt gondolnánk.

Igazi fogalommá azután vált, miután Kendall Jenner a pattanások elleni küzdelméről írt a közösségi oldalán, amiről később kiderült, hogy az egyik bőrápoló márkával való együttműködésének egyik marketingfogása volt.

Cara Petrofes viselkedésspecialista és a 2021-es tanulmány egyik vezető kutatója egyre inkább érdeklődött az új "trend" iránt, ami futótűzként terjedt a közösségi média felhasználók körében.

A viselkedés vizsgálata során ő és kollégái azt találták, hogy azok, akik halásznak, nagyobb valószínűséggel rendelkeznek szorongó kötődési stílussal – ami azt jelenti, hogy az adott személy általában bizonytalan és kétségek gyötrik a kapcsolatait illetően és állandóan szorong attól, hogy elhagyják.

Azt is megállapították, hogy a szorongó kötődési stílussal rendelkezők úgy érzik, hogy alacsonyabb szintű interperszonális támogatást kapnak, mint mások: előfordulhat, hogy nem érzik magukat elég jónak, vagy nem kapnak kellő megerősítést afelől, hogy tartoznak valahova.

Hogy néz ki sadfishing a gyakorlatban?

Érzelmi kitárulkozás

A sadfishing során az illető részletesen beszél az érzelmi nehézségeiről, szomorúságáról vagy más problémáiról. Gyakran hosszú posztokban vagy bejegyzésekben fejti ki az érzéseit, és részletez olyan személyes információkat, amelyek általában a privát közönségére tartoznának.

Empátia és támogatás kérése

A sadfisherek általában arra várnak, hogy mások empátiát mutassanak irántuk, és támogatást nyújtsanak számukra. Gyakran használnak olyan kifejezéseket, mint "szükségem van valakire, aki meghallgat" vagy "nem tudom, hogyan tovább."

A sadfisherek általában arra várnak, hogy mások empátiát mutassanak irántuk Forrás: Shutterstock/13_Phunkod

Figyelemfelkeltés

A sadfishing során az egyén egyik fő célja, hogy minél több figyelmet kapjon az online közösségi médián, és több like-ot, megosztást vagy kommentet generáljon. Fontos számára, hogy az emberek beszéljenek róla, és az érzelmi kitárulkozásai körül forogjon a közösségi média.

Ellentmondás

Az emberek között megoszlanak a vélemények arról, hogy a sadfishing valós segítségkérés vagy manipuláció-e. Gyakran előfordul, hogy más felhasználók kritizálják az illetőt, és kétségbe vonják az őszinteségét, ami vitákat és konfliktusokat eredményezhet.

Pszichológiai okok

A sadfishing mögött lehetnek valós érzelmi nehézségek, például depresszió vagy szorongás. Azonban fontos megjegyezni, hogy az online térben való érzelmi kitárulkozás nem helyettesítheti a szakmai segítséget. Ha valaki súlyos érzelmi problémákkal küzd, fontos, hogy szakember segítségét kérje.

"Az a sejtésem, hogy sok ember, miután megírta a bejegyzését, sokkal jobban érzi magát, de nem szabad azt elfelejtenie, hogy egy örök lábnyomot hagyott maga után, ami már állandó és nyilvános" – fogalmaz a szakember.

Mi lehet a megoldás?

A naplóírás egyik nagyszerű módja lehet annak, hogy feldolgozzuk a bennünk zajló lelki folyamatokat, kusza érzéseket, gondolatokat, és bár nem kapunk olyan figyelmet, mint amikor online szomorkodunk, előfordulhat, hogy rájövünk a problémáink gyökerére. Ha van a családban, baráti társaságban olyan személy, akiben megbízunk, vele is beszélhetünk a félelmeinkről, negatív gondolatainkról.

A közösségi média használóinak ugyanakkor fontos felelősséget vállalniuk az érzelmi kitárulkozások kezelése során, és megfelelő támogatást nyújtaniuk azoknak, akik valóban segítségre szorulnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.