Sokszor még magunknak sem könnyű összeállítani a megfelelő étrendet, de talán még nehezebb helyzetbe kerülünk, ha a gyerekek menüjét álmodjuk meg. Dietetikust kérdeztünk arról, mik azok, amiket érdemes figyelembe venni az ételek és italok kiválasztásánál. 

Meg kell tanítani a helyes étkezést

Kicsit pufók a gyerek, de erős, energikus? Netán van rajta jó pár kiló súlyfelesleg? Ihász Katalin szerint, mivel gyerekekről van szó, a szülőnek van a legnagyobb szerepe abban, hogyan alakul a kicsik súlya.Nem mindegy, hogy erős, masszív a gyerek, vagy van rajta jó pár kiló felesleg. Ha ugyanis nem egészségi vagy hormonális oka van az elhízásnak, akkor igenis a szülőn múlik, hogy alakul a gyerek súlya" - vallja a dietetikus, és hozzáteszi: már egészen kis kortól kezdve a szülő feladata, hogy megtanítsa a gyereket a helyes étkezésre.

Forrás: Thinkstock

Fontosak az adagok és a jó példa

„Már gyerekként érdemes arra nevelni a kicsiket, hogy fontos a napi 4-5 étkezés, mert ez hozzájárul ahhoz is, hogy felnőttként se legyen étkezési problémájuk. Azt is érdemes észben tartani, hogy enni mindent lehet, nem szabad semmit tiltani, csak a mennyiségre kell odafigyelni. Az adagokat lehet felezni, vagy egyszerűen csak csökkenteni, a köretet is lehet variálni, minél több zöldséget, salátát adni a fogásokhoz. Emellett nagyon fontos az is, hogy a szülők jó példával járjanak elöl: ha valamit tilt az anyuka, de közben ő maga a gyerek előtt eszi, akkor hitelét veszti a dolog.”

Tiltani semmit sem kell, de íme, néhány hozzávaló, étel és ital, amiket nem feltétlenül kell adnod a gyereknek:

Cukor

Hatással van a szívre, koleszterinkáoszt okoz, diabéteszhez vezet, falánkká tesz - korábban ITT összeszedtünk néhány sokkoló tényt arról, mi is művel a cukor a testtel. A lista végigolvasása után kétség sem marad afelől, hogy a gyerek szervezetére sincs jótékony hatással a cukor. De vannak apró trükkök, amelyekkel édessé teheted az életet - egészséges módokon is. ITT és ITT adtunk pár tippet ahhoz, hogyan szoktasd le róla, de egy korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy mennyire jó megoldás a hagyományos cukor helyett a barna cukor, a gyümölcscukor, illetve a többi, mostanában divatos cukorféle. Alternatívaként ott van még a méz, amivel ugyanúgy készülhet sütemény, vagy akár nyári limonádé, mint a hagyományos cukorral, és bár kalóriát a méz is tartalmaz, mégis sokkal egészségesebb választás. 

Forrás: Thinkstock

Fehér liszt

Biztosan nagyon sokszor olvastad már, hogy a fehér lisztet tartalmazó ételeket azért érdemes kerülni, mert a szervezetbe kerülve gyorsan emelik a vércukorszintet, majd ugyanilyen hamar vissza is esik a cukorszint, ezáltal a farkaséhség is garantált. Ráadásul a fehér lisztes kenyerek, péksütemények bőven tartalmaznak kalóriát, tápanyagot viszont kevésbé. Mit válassz a fehér liszt helyett? Ott van a teljes kiőrlésű rozsliszt, a zabliszt, a durumliszt, amik rostban is nagyon gazdagok. Tehát szénhidrátra nagyon is szükség van, csak az nem mindegy, milyen minőséget választasz - ITT írtunk arról, miért érdemes a sötétebb színű lisztek közül válogatnod. 

Üdítők

Unja a lurkó a vizet, netán meg sem issza? Ekkor jönnek a cukrozott teák, gyümölcslevek, szénsavas italok? Csak óvatosan ezekkel, hiszen rengeteg rejtett kalória bújik meg egy-egy üveg üdítőben. Ráadásul - több más negatív hatásuk mellett - a szénsavas italok még a csontoknak és az emésztésnek sem tesznek jót. De mi legyen akkor, ha a gyerek unja a vizet? Egyrészt készíthetsz neki otthon teát, mindössze arra figyelj, hogy cukor helyett mézzel vagy barna cukorral édesítsd, és facsarj bele citromot. De remekül működik egy finom citromos-mentás limonádé is, de EZEK közül is válogathatsz. Sőt, ha van otthon megfelelő eszközöd, facsarhatsz frissen leveket neki almából, répából, narancsból - igazából bármiből. 

Gyorsételek

Melyik gyerek ne szeretné a hamburgert sült krumplival? Néha belefér ez is az étrendbe, de törekedj arra, hogy ne legyen rendszeres a dolog. Hiába telítenek el ezek az ételek, tápanyag- és vitamintartalmuk alacsony, ellenben hizlalnak, nem is kicsit. Ha a gyerek mindenképp hamburgerre vágyik, készíts neki egészséges variációkat, amik nemcsak finomak, de vitaminokat is tartalmaznak - kedvenc receptünket ITT találod! De a nyári grillpartikon is süthetsz finomságokat, amit a gyerekek is imádni fognak!

Nassolnivalók

Mindig van otthon chips, csoki, nápolyi és egy jó adag fagyi? Ne csodálkozz, ha a gyerekek nehezen állnak nekik ellen. Pedig a gyorsételekhez hasonlóan ezek is csak üres kalóriákat jelentenek. De mi a megoldás, ha a lurkók valami nasira vágynak? A gyümölcs és a zöldség mindig jó döntés, de érdemes őket úgy tálalni, hogy a kicsik is megkívánják, és ne csak a kötelező vitaminokat lássák bennük. Vágd csíkokra a répát, az uborkát, és készíts melléjük házi krémet, feta- vagy tonhalkrémet. A gyümölcsöket kockázd fel, és pucold meg nekik, úgy szívesebben megeszik. De chipsből is készíthetsz olyat, ami sokkal jobb választás a boltiaknál - ITT megmutattuk, hogyan. Sőt, egészséges nassolnivalót is tudsz pofonegyszerűen sütni - ITT és ITT adtunk már tippeket, hogyan.