A viktoriánus kor élő hirdetőtáblái: a legendás bannerhölgyek

reklám marketing Viktoriánus kor
Amikor a technológia nem áll rendelkezésre, a marketingszakmában a kreativitás az úr. A 19. század végi Amerika bannerhölgyei mindent felülírnak, amit a reklámokról eddig gondoltunk.

A marketingszakma hajnalán kreatív módszerekhez kellett nyúlniuk a portékájukat eladni kívánó boltoknak, amely igen érdekes megoldásokat szült. A 19. században feltűnő maskarába öltözött hölgyek óriásplakátokon reklámozták az árut. De vajon mi késztette a kereskedőket, hogy az addig megszokott eszközök helyett teljesen módon csalogassák be a vásárlóközönséget? 

Viktoriánus reklám: a Banner-hölgyek
Reklám viktoriánus módra: hölgyek a cégek termékeivel díszített ruhában, mely lehetett pékáru, de villanykörte is.
Forrás:  Instagram

Hölgy kalapban és perecben: a bannerhölgyek megjelenése

Amikor a 19. század második felében, amikor a piacgazdaság egyre inkább előtérbe került, a hirdetések is fontosabbá váltak, mint korábban. A technológia még gyermekcipőben járt, marketingszakemberek híján pedig a cégvezetők a sötétben tapogatóztak. Arra azonban rájöttek, hogy csinos, fiatal lányokkal bármi eladható, így jelentek meg a bannerhölgyek Amerikában.

Csakhogy a marketingszakma bátor úttörői nem úgy képzelték el a reklámokat, mint ahogy ma ismerjük azokat: egyenesen az általuk hirdetett termékbe öltöztették modelljeiket.

A kínált termékek a péksüteménytől kezdve, a szerszámkészleten keresztül egészen a gyógyszerig terjedtek, így meglehetősen szürreális képet festett a szerencsés (?) hölgy, aki a plakátra került. A kreatív bolttulajdonosok számítása bejött, ugyanis a mai szemmel groteszknek tűnő hirdetőtábláknak köszönhetően igen nagy forgalomra tettek szert. 

Banner-hölgyek a viktoriánus korban
A viktoriánus kor élő reklámtáblái olykor egészen különös maskarába bújtak.
Forrás:  Instagram

A viktoriánus korban igen népszerű fotókártyákat sokszorosították, így városszerte megismerhették a legsikeresebb kereskedőket és boltjaikat. Komoly versengés alakult ki a vállalkozók között, hogy ki tud extrémebb, látványosabb jelmezt készíteni az általuk forgalmazott termékekből.

A viktoriánus reklámok esszenciája és a bannerhölgyek eltűnése

A mai szemmel mulatságosnak ható megjelenés ellenére a reklámokon szereplő lányok feladata nem annyira a szendvicsemberekéhez, hanem inkább a fotómodellekéhez hasonlított. 

A bannerhölgyek nem az utcákat rótták ezüst evőeszközökkel, babákkal és egyéb termékellel teleaggatott ruhában – hiszen így a tolvajok élő céltáblái lettek volna –, hanem fotós kamerája elé álltak.

A bannerhölgyeket annyira megkedvelték, hogy egy idő után a lelkes polgárok gyűjteni kezdték a róluk készült fotókat. A népszerűségük és sikerük az 1870-es évektől egészen az 1890-es évekig tartott, végül a fejlődő fotográfia, nyomdaipar, valamint a képeslapok megjelenése miatt eltűntek a marketing fősodrából.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.