A Steve nem a gyengéknek való: Cillian Murphy ismét mesterien szorongatja a lelkünket – KRITIKA

Cillian Murphy ismét az idegeinkkel játszik, de most nem atomot robbant, hanem kamaszkori traumákat. A Steve egy sötét, lassan fortyogó dráma, aminek hatására kicsit mindenki megijed majd − saját magától is. Figyelem, a kritika spoilert tartalmaz!
Van az a film, ami után nem tudsz azonnal visszazökkenni a hétköznapokba. A Steve pontosan ilyen. Cillian Murphy, aki az Oppenheimer után már szinte megkapta a„legintenzívebb ember a vásznon” címet, most sem engedett a tempóból.
A Netflix legújabb brit drámája, a Steve, egy zárt, bentlakásos „utolsó lehetőséges ” fiúiskola falai között játszódik a kilencvenes évek elején – és pont annyira nyomasztó, mint amilyennek ez hangzik.
A történet középpontjában Steve áll, aki az igazgatót játssza. A titokzatos, belső démonokkal küzdő tanárt, aki valahol a megváltás és a bűntudat között vergődik. És ott vannak a fiúk, akiknek a javítóintézet az utolsó mentsváruk.
Ebből emelkedik ki egy fiú, Shy, akit a saját gondolatai mellett a családja is a földbe tipor. A film mozgatórugója pedig az ő és a Steve közötti kapcsolat.
Aki brit filmeken nőtt fel, tudja, hogy az angolok szeretik a lassan építkező, szimbolikus történeteket, ahol minden homályos ablak és nyikorgó padló jelent valamit. A Steve is ebbe a hagyományba illeszkedik bele. A felvételek hidegek, kékesek, és az operatőri munka szinte tapinthatóvá teszi a bezártságot.
A kamera gyakran a diákok arcát mutatja közelről, mintha azt akarná mondani: „nézd csak, ennyire közel vagy a fájdalomhoz, ne fordulj el”. A dokumentumfilm-stílus még valódibbá teszi a történetet.
A Steve világa a bentlakásos filmek klasszikusaira emlékeztetett minket, mintha csak A remény rabjai és A Holt költők társasága keveredne a Skins és a Eufória sötétebb tónusaival.
Csakhogy már 2025 van, a lelki vívódások pedig nem rejtőznek el úgy, mint Robbin Williams korában.
Míg a Holt költők társasága idejében a bajokat elhallgattuk, ma inkább posztoljuk őket – de attól még a fájdalom nem lett kisebb, csak hangosabb. A Steve pontosan ezt mutatja meg: a mai fiatalok nem félnek kimondani, ha baj van, de a baj maga mintha megsokszorozódott volna. Szorongás, identitászavar, elvárások, önutálat – minden egyszerre zúdul rájuk, és a film ezt a káoszt realisztikusan ábrázolja.
Murphy ismét mesterien hozza a visszafogott, de belül forrongó karaktert. Itt nem egy hős, hanem inkább egy megtört ember, aki a diákjaiban saját fiatalkori kudarcait látja. A Steveben nincsenek klasszikus értelemben vett jók és rosszak – csak emberek, akik próbálnak túlélni egy rendszerben, ami egyre jobban összeroppantja őket.
A Steve bátran nyúl olyan témákhoz, amiket a legtöbb film inkább kikerülne. A magány, a férfi sebezhetőség, a toxikus elvárások – mind-mind ott kavarognak a történetben. Olyan őszinteséggel, hogy néha még mi, nézők is kényelmetlenül feszengünk a kanapén.
Ugyanakkor a film legnagyobb erénye talán egyben a gyengesége is: túlságosan Steve és Shy kapcsolatára koncentrál.
A többi fiú, akik szintén a történet részei, csak háttérzaj maradnak. Pedig bennük is ott lenne a lehetőség – egy-egy pillanatban látjuk őket csak. De a film nem engedi, hogy közelebb kerüljünk hozzájuk. És ez számunkra elég nagy mínuszt jelentett.
A rendezés néha bravúros, néha viszont kissé kapkodó. Vannak jelenetek, amik annyira nyersek és valódiak, hogy nehéz levegőt venni, máskor viszont mintha hirtelen elvágták volna a feszültséget. Ez a hullámzás adja a film sajátos ritmusát – néhol gyors, néhol döcögős, de végig hatásos. Viszont ez inkább egy sorozathoz illet volna, mintsem egy másfél órás filmhez.
Viszont meg kell hagyni, a Steve atmoszférája még napokkal a film után is velünk maradt. Az a fajta nyomasztó, mélyen emberi félelem – attól, hogy néha a démon, mi magunk vagyunk– lassan belénk ivódott.
A Steve nem egy popcornozós film. Inkább egy műalkotás, mint klasszikus mozi. Azoknak való, akik nem riadnak vissza a lelki nehézsúlytól, és szeretnek a film után is gondolkodni, sőt, kicsit szenvedni is.
Ha tetszett a Kamaszok komolyabb, sötétebb tónusa, vagy ha szereted, amikor a film nemcsak szórakoztat, de megrázó is, akkor a Steve neked való. De ha nem bírod a szorongást, és inkább könnyed esti kikapcsolódást keresel – jobb, ha messziről elkerülöd.
Cillian Murphy pedig? Továbbra is az, aki: a csendes pusztítás nagymestere. Tekintetével többet mond, mint mások tíz percnyi dialógussal.
A Steve után nem fogsz megkönnyebbülni. De talán kicsit jobban megérted magadat. És néha ez pont elég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.