Ahhoz, hogy életmódot válts, fel kell hagynod az egészségtelen étkezési szokásaiddal is - és itt nem csak a gyorséttermekre és a chipsekre gondolunk. A sikertelen diéták után vagy a fogyókúra felgyorsítása érdekében sokan fordulnak olyan módszerekhez, amelyek egészségtelenek, és ezek hosszú távon nem is válnak be. Íme, néhány étkezési szokás, melyektől jobb, ha mielőbb megszabadulsz!

Túl gyakori alkoholfogyasztás

Csak egy pohár bor vagy bármilyen alkoholtartalmú ital és máris csökkennek a gátlásaink, ugyanakkor az étvágyunk is nő. Nem is beszélve a bennük található plusz kalóriákról. A legtöbb ember csak akkor jön rá, hogy ez mennyit is számít valójában, amikor étkezési naplót kezd el vezetni. Ha te is ebben a hajóban evezel, próbáld megvonni magadtól az alkoholt 30 napig: például csak heti egyszer igyál és maximum két pohárral. Drámai hatásokkal szembesülhetsz.

Forrás: Thinkstock

 

Tudtad?

Az alkohol ökölcsapás az immunrendszernek, a nők pedig drámáznak tőle. Arról, hogy milyen, nőkre gyakorolt negatív hatásai vannak még az alkoholnak, ITT írtunk korábban. 

Diétás ételek

A legtöbbször nem kívánt adalékanyagokat és szinte kiolvashatatlan összetevőket tartalmaznak a diétás ételek. Rengetegen arra panaszkodnak, hogy éhesek maradnak és egyfolytában csak az evésre gondolnak, miután diétás ételeket vagy desszerteket esznek, éppen ezért a rágcsálnivalókhoz fordulnak vagy egy másik diétához. Ennek következtében pedig sokkal több kalóriát visznek be a szervezetükbe, mintha saját maguk dobnának össze otthon valami egészséges harapnivalót. Egy 2010-es tanulmány szerint 50%-kal több kalóriát égetünk el, ha teljes tápértékű élelmiszereket viszünk be a szervezetünkbe, nem pedig feldolgozottakat.

Life.hu tipp

Örök vita a kutatók és a gyártók között, melyik adalékanyag milyen hatással van a szervezetre. Nemrég ITT összegyűjtöttük a leggyakoribb rákkeltő adalékanyagokat.

Étkezések kihagyása

Egyél rendszeresen - de miért is? Ha egész nap nem eszel és kihagyod az étkezéseket, két olyan nem kívánt mellékhatással találhatod szembe magad, amelyek teljesen alááshatják a fogyókúrádat. Elsősorban sokkal kevesebb kalóriát égetsz el, mivel a szervezetednek is jóval kevesebb energiával kell gazdálkodnia, emellett sokkal valószínűbb, hogy egy kis éjjeli falatozásra szánod rá magad. Számos tanulmány bebizonyította, hogy nemcsak a teljes napi kalóriabevitel a fontos, hanem az is, hogy mikor eszel. Nagyon jó szabály, ha változtatsz az ételadagokon. Ha tudod, hogy szükséged lesz az energiára, nagyobb adagot is ehetsz, de arra figyelj, hogy minimum 4-5 óránként fogyassz valamit!

Kalóriaszámolás éjjel-nappal

A kalóriák bevitelének ideje és minősége segíthet a diétád sikerességében, ám egyéb mellékhatással is számolhatsz. Egy tanulmány azt is kimutatta, hogy a kalóriaszámlálás sokkal stresszesebbé teheti a nőket. Ez a plusz stressz hatással van a kortizol hormonra, ami növeli az étvágyat és a sóvárgást a cukros, zsíros ételek után, valamint jóval több zsír rakódhat le a hasfalon. A boltban vásárolt élelmiszereken például sokszor nem a valós kalóriatartalmat tüntetik fel, így jobban jársz, ha egy másik módszert keresel a pluszkilók leküzdéséhez.

Forrás: Thinkstock

Kizárod a zsírokat az étrendedből

Annak ellenére, hogy a táplálkozási szakértők próbálják eloszlatni azt a feltételezést, hogy a zsírok miatt hízunk el, még mindig nagyon kevés emberhez jut el ez az információ. Ha megfelelő zsírokat viszel be a szervezetedbe, az még segíthet is a súlyvesztésben. Amellett, hogy csillapítja a gyulladásokat, ami közvetlen kiváltó oka a korai öregedésnek és az elhízásnak, az egészséges zsírok hihetetlenül jótékony hatásúak. A segítségükkel sokkal tovább érezheted teltnek magad, de a kutatások is azt mutatják, hogy azok a növényi zsírok, amik az olívaolajban, az avokádóban vagy akár a dióban találhatók, növelik az étvágycsökkentő hormonok számát. A növényi zsírok emellett tele vannak antioxidánsokkal, amik segíthetnek a fogyásban, kalóriamegvonás nélkül.

Life.hu tipp

Az olajok, növényi zsírok a bőrre is csodálatos hatással vannak - ITT összegyűjtöttünk 8 olyan növényi olajat, melyeket tényleg érdemes használnod. 

Bármi történik, te eszel

Sokan szembesülnek azzal a problémával, hogy akkor is esznek, ha unatkoznak, szoronganak, idegesek vagy épp túl boldogok, holott ez az első számú akadálya a tartós fogyásnak. Gyakorlatilag születésünktől fogva az ételeket különböző érzésekkel kapcsoljuk össze: étellel ünnepelünk, de akkor is eszünk, ha épp kényelmetlenül érezzük magunkat. Ez egy társadalmilag elfogadott minta, amit követünk és elég nehéz megválnunk tőle, de nem lehetetlen. Ha az érzelmi szükségleteidet próbálod nem az evéssel orvosolni biztosan könnyebben megy majd a fogyás.

Forrás: Thinkstock
Mit mond a szakértő?

A rossz diétázási szokásokról megkérdeztük Ihász Katalin dietetikust, a Life.hu szakértőjét is. "Nagyon nehéz a berögzült dolgokon változtatni. Vannak, akiknek úgy a hatásosabb, ha egyik napról a másikra történik a változás, és vannak, akiknek a fokozatosság a könnyebb út. Az biztos, hogy egyik megoldás sem könnyű, nagy kitartást és önfegyelmet igényel. Az életmódváltás nem jelenti azt, hogy csak diétás élelmiszereket fogyasszunk, ezek energiatartalma alacsonyabb ugyan, de a glikémiás indexük gyakorta magas, ezért csak rövid ideig tartó teltségérzetet okoznak. A kalóriaszámlálás jó módszer, de nem az a lényeg, hogy hajszál pontosan tizedes nagyságrendre kicentizzük a fogásokat, hanem hogy az adagok nagyságrendje meghatározható legyen."

  Te mennyire éled meg a mindennapokat? Tudatosan éled az életed? Töltsd ki tesztünket - kattins IDE!