Jamie Oliver már eddig is sokat tett az emberek egészségéért, hiszen rengeteget kampányolt annak érdekében, hogy Anglia iskoláiban minél vitamindúsabb ételekhez juthassanak a diákok. Nemrégiben pedig azzal állt elő, hogy összeszedte azt a 14 alapélelmiszert, amelynek minden konyhában ott kell lennie, ezek fogyasztásával ugyanis az sem válik lehetetlenné, hogy akár száz évig is eléljünk.

A sztárszakács - aki hamarosan itthon is éttermet nyit - nemrég úgy döntött, a nagyközönség elé tárja, milyen ételeket érdemes fogyasztani, ha valaki sokáig szeretne élni. Mindezt egy tévéműsorban osztja meg a közönséggel, amely során Costa Ricára, a Japánban található Okinavára és a görög szigeteknél elhelyezkedő Ikariára is ellátogat. Ezek a helyek mind különösen egészséges étrendjükről ismertek. Lássuk, melyek azok a helyek, ahol érdemes megtanulni a hosszú élet titkát!

Jamie OliverForrás: Facebook/Jamie Oliver

Costa Ricán az alacsony kalóriatartalmú, zsírban szegény, zömében zöldségekből álló étrendnek köszönhetően nem szokatlan, ha valaki száz évig él.

Ikarián átlagosan tíz évvel tovább élnek, mint Európában vagy Észak-Amerikában, a rák és a szívbetegség kockázata viszont jóval alacsonyabb. Ezekben a kultúrákban általában sokat esznek reggelire, viszont vacsorára keveset, hiszen egész napra szükségünk van kellő energiára, este azonban, amikor már csak aludni megyünk, felesleges jól belakmározni. A másik közös vonásuk, hogy hetente csupán kétszer-háromszor esznek húst.

Japánban nagyon sokáig élnek az emberek - egy 2011-es cikkünkben arról írtunk, hogy akkor 86,4 év volt a nők várható élettartama. Hogy lehet ilyen magas ez a szám, és mitől van az, hogy a világ korábban legidősebb embere, Ókava Miszao 116 évig élt egészségesen? Állítólag a sok alvás és a szusi ezért a felelősek...

SzusiForrás: Thinkstock

És hogy mi az a tizennégy élelmiszer, amit senki ki ne hagyjon Jamie szerint az étrendjéből?

  1. A tojás a fehérje és a számos vitamin miatt.
  2. A kecsketej, amiben kalcium és D-vitamin is van, ráadásul védi a szívet is. 
  3. A hal, főképp omega-3 zsírtartalma miatt.
  4. Az édesburgonya, amiben A-, B5- és B6-vitamin is van.
  5. Különféle zöld leveles zöldségek és fűszerek, mivel magnéziumot és folsavat is tartalmaznak.
  6. A tofu, ami kiváló aminosav-, vas- és kalciumforrás.
  7. A diófélék, amik védik a szívet, az érrendszert, és még számtalan pozitív hatással bírnak
  8. A fekete bab, ami bővelkedik B-vitaminban, és remek gyulladáscsökkentő is. 
  9. Friss gyümölcsök, amikből nem lehet eleget enni. 
  10. Tengeri moszat, ami a spirulina algához hasonlóan a hosszú élet elixírje. 
  11. A vadrizs, ami kiváló proteinforrás, ráadásul ételallergiások is fogyaszthatják. 
  12. A fokhagyma, ami az egyik legjobb immunerősítő. 
  13. A garnélarák, ami remek B-vitamin-forrás, csökkenti a fáradékonyságot. 
  14. A chili, ami nemcsak diétázáshoz kiváló, de erősíti az immunrendszert is. 
GarnélarákForrás: Thinkstock
Ihász Katalin szakértő
Ihász Katalin dietetikus

De vajon tényleg ezek kellenek ahhoz, hogy valaki sokáig éljen? Erről kérdeztük a Life.hu szakértőjét, aki a következőket osztotta meg velünk: „Az egészséges táplálkozás alapja a mértékletesség és a változatosság. A mai modern korban elvesztettük azt a képességet, hogy figyeljünk magunkra, a testünkre, a szervezetünk azonban mindig jelez, pontosan tudja, hogy mire van szüksége. Fontos, hogy ne a »szemünkkel« együnk, ha pedig már nem érzünk éhséget, érdemes abbahagyni a táplálkozást. A zöldségben gazdag fogások hozzájárulnak a jó közérzethez. A sok zöldségfogyasztás, megfelelő táplálkozási ritmus nagyban hozzásegít a vitális, teljes élethez. Kiegyensúlyozott életvitel, nyugodt, stresszmentes napok, jó lelki és fizikai állapot - szerintem ez a hosszú élet titka."