Kalóriaszegény, szuperegészséges vitaminbombák tavaszra

2015.03.09. 20:22

Tavaszi immuntuning zöldségekkel - miért ne? Március, április zöld finomságai nemcsak egészségesek, de tökéletes fegyverek is a tavaszi fáradtság ellen. Íme, 5 vitaminbomba, amiket érdemes beiktatnod az étrendedbe.

Medvehagyma

A tavasz egyik, ha nem a legnagyobb sztárja a medvehagyma. Méregtelenítő hatása mellett tisztítja a vért, a veséket, kordában tartja a koleszterinszintet és a vérnyomást, és legalább tizenkétszer hatékonyabb a fokhagymánál. Arra azonban figyelj, hogy a medvehagyma és a mérgező gyöngyvirág levelei könnyen összekeverhetők. Mielőtt leszeded, morzsold meg a levelét, és ha fokhagymaillatot érzel, akkor medvehagyma van a kezedben.  

Forrás: Thinkstock

Így fogyaszd 

Tehetsz a szendvicsedbe néhány friss levelet, beletépkedheted salátába, olívaolajjal keverve pedig hosszú ideig is eláll. A medvehagymakrémleves és a szendvicskrém is isteniek - a receptekért kattints ide!

Spenót

Vastartalma mellett a spenót tartalmaz A-, C- és E-vitamint, folsavat, béta-karotint, káliumot és kálciumot. Fogyasztása jó hatással van az emésztésre, csökkenti az ízületi gyulladások, csontritkulás, vastagbélrák kockázatát. Oxálsav-tartalma azonban nagyon magas, így nem szabad gyakran fogyasztani, és a pajzsmirigy-promblémával küzdőknek is érdemes óvatosan bánni vele.

Forrás: Thinkstock

Így fogyaszd 

A klasszikus spenótfőzelék és a spenótos köret is nagyon finomak, de a nyers spenótot sem árt rendszeresen fogyasztanod. Teheted salátába, és kipróbálhatod banánnal zöld turmixnak. Ez a finomság tökéletes reggeli, emellett vitaminokkal és ásvány anyagokkal tölti fel a szervezetet. 

Újhagyma

A tavasz első friss zöldsége bővelkedik vitaminokban, ásványi anyagokban: B-, C-vitamin-tartalma magas, emellett tartalmaz folsavat, vasat, ként, szelént, kalciumot, káliumot, cinket is. Kiváló immunerősítő, gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatása van, és az emésztést is javítja. 

Forrás: Thinkstock

Így fogyaszd

Az újhagymát lehetőleg nyersen használd fel: salátába tökéletes, szendvicsbe is vághatod, szendvicskrémekbe mártogatva is remek választás. 

Hónapos retek

A tél után az újhagyma mellett ez az egyik olyan zöldség, ami azonnal megtalálható a zöldségespultokon. A retek már az ókorban is nagyon népszerű volt, és ez nem is csoda: C-vitamin-tartalma igen magas, a benne található illóolajok pedig serkentik az epe termelődését, kiürülését. A mustárolaj-glikozid tartalma miatt köhögéscsillapító hatása is van, és ha sűrűn fogyasztod, megelőzheted az epekőképződést. Kalóriatartalma nagyon alacsony, ezért a fogyókúrázók is imádják.

Forrás: Thinkstock

Így fogyaszd

A retek nyersen a legfinomabb: magában elrágcsálva is tökéletes, de salátába, esetleg vajas kenyérre szeletelve is mennyei. 

Spárga

Évszázadok óta gyógynövényként tartják számon, és ez nem is csoda: vízhajtó és vesekő-eltávolító hatása mellett jótékonyan hat a keringésre és a szervezet méregtelenítésére, de enyhe hashajtó hatása is van. Ha köszvénnyel vagy vesekővel küzdesz, ne fogyaszd túl gyakran a spárgát. Egyesek szerint a spárga elfogyasztása után a vizelet erős szagú lesz - ezt a benne található aminosavaknak tulajdonították. A spárga gazdag A-, B-, C- és E-vitaminban, folsavban, a kalóriatartalma pedig igen alacsony.

Forrás: Thinkstock

Így fogyaszd

A spárga pörköltnek, levesnek is isteni - ITT mutattunk is egy pikáns spárgás levest, ha szereted a különlegességeket. Sütőben, egy csipet sóval meghintve, kevés olívaolajon 7 perc alatt megsül, de feldarabolva is tálalhatod salátához vagy húsok mellé.

 

retekspárgaújhagymaspenótmedvehagyma